Terug
Gepubliceerd op 13/08/2025

2025_CBS_00526 - Tijdelijk verkeersreglement - Straatbarbecue De Beeldekens - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 11/08/2025 - 13:00 /
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Simon Dens, burgemeester
2025_CBS_00526 - Tijdelijk verkeersreglement - Straatbarbecue De Beeldekens - Goedkeuring 2025_CBS_00526 - Tijdelijk verkeersreglement - Straatbarbecue De Beeldekens - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

  • De organisator, Tamara Taeymans wil een straatbarbecue De Beeldekens organiseren in een gedeelte van de Beeldekensstraat op zondag 31 augustus 2025 en vraagt om een tijdelijk verkeersreglement te maken.
  • Het is nodig voor onze gemeentewegen verkeersmaatregelen te nemen uit veiligheidsoverwegingen en om het verkeer vlot te laten verlopen.

Juridische grond

  • 7 november 2016 en wijzigingen: Algemeen aanvullend gemeentelijk verkeersreglement.
  • 3 april 2009 en wijzigingen: Omzendbrief MOB/2009/01.
  • 23 januari 2009 en wijzigingen: Besluit Vlaamse Regering over de aanvullende reglementen op wegverkeer en plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  • 16 mei 2008 en wijzigingen: Decreet aanvullende reglementen wegverkeer en plaatsing en bekostiging verkeerstekens.
  • 15 juli 2005 en wijzigingen: Gemeentedecreet.
  • 24 juni 1988 en wijzigingen: Nieuwe gemeentewet.
  • 11 oktober 1976 en wijzigingen: Ministerieel besluit bepaling minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens.
  • 1 december 1975 en wijzigingen: Koninklijk besluit algemeen reglement op politie van wegverkeer en gebruik van openbare weg.
  • 16 maart 1968 en wijzigingen: Koninklijk besluit politie over wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op zondag 31 augustus 2025 van 10.00 uur tot 18.00 uur wordt alle verkeer, met uitzondering van fietsers, in beide richtingen verboden:

  • in de Beeldekensstraat: vanaf huisnummer 51 tot en met huisnummer 57. 

De verkeersborden C3 + M2, de nodige nadarbarelen en oranje gele knipperlichten zullen door de bevoegde overheid worden aangebracht.

Artikel 2

Op zondag 31 augustus 2025 van 10.00 uur tot 18.00 uur wordt alle verkeer in beide richtingen, met uitzondering van het plaatselijk verkeer verboden:

  • in de Beeldekensstraat: vanaf het kruispunt met de Molenbaan tot aan huisnummer 57;
  • in de Beeldekensstraat: vanaf het kruispunt met de Rechtestraat tot aan huisnummer 51.

De verkeersborden C3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer + F45b, de nodige nadarbarelen en oranje gele knipperlichten zullen door de bevoegde overheid worden aangebracht.

Artikel 3

De bepalingen vermeld in artikel 1 en 2 van huidig verkeersreglement, zijn niet van toepassing op de voertuigen van hulpdiensten, zoals zieken- brandweer- en politievoertuigen, en ook van dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 4

De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt ervoor dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder dan 4m vrije doorgang is.

Artikel 5

Overtreding van dit reglement wordt bestraft met de gewone politiestraffen. De verkeersmaatregelen zoals bepaald in dit besluit kunnen indien nodig aangepast of opgeheven worden in functie van gewijzigde verkeerssituaties in de nabije omgeving.

Artikel 6

De gemeentelijke technische dienst zorgt voor de levering van de borden.
De organisator van het evenement zorgt voor de uitvoering van het verkeersreglement. Eventuele reeds aanwezige tegenstrijdige signalisatie moet afgedekt worden door de organisator van het evenement.
De organisator van het evenement brengt door middel van een briefje de buurtbewoners een week voor het evenement op de hoogte van deze maatregelen en van de eventuele overlast.

Artikel 7

De signalisatie moet dadelijk na het einde van het evenement verzameld en omgekeerd geplaatst worden door de organisator van het evenement.
Eventueel afgeplakte vaste signalisatie moet opnieuw zichtbaar gemaakt worden door de organisator van het evenement.

Artikel 8

Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan de Heren Griffiers bij de Correctionele- en Politierechtbank te Turnhout, de technische dienst, politiezone Neteland en de wijkpost, de brandweer, de dienst 100-MUG, de ambulancedienst Beerse, de Lijn en Bpost.