De ontwerpnotulen van de vorige zittingen werden opgemaakt.
Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 januari 2025 worden goedgekeurd.
Na de algehele vernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de verkiezing van de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst op 3 december 2024 dient opnieuw een lid aangeduid te worden voor de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, zoals laatst gewijzigd op 21 december 2018, luidt als volgt:
In elke gemeente wordt een commissie opgericht die samengesteld is uit:
1° de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de Sociale Dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, die het voorzitterschap van de commissie waarneemt;
2° één lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW van de gemeente waar de huishoudelijke abonnee zijn woonplaats heeft;
3° één vertegenwoordiger van de betrokken netbeheerder, aardgasnetbeheerder of exploitant, naargelang van het geval;
4° één vertegenwoordiger van de erkende instelling voor schuldbemiddeling, als de huishoudelijke afnemer, huishoudelijke aardgasafnemer of huishoudelijke abonnee, naargelang van het geval voor zijn sociale begeleiding een beroep gedaan heeft op een dergelijke instelling.
Het secretariaat van de commissie wordt waargenomen door een personeelslid van het OCMW.
Jelle Heylen, maatschappelijk werker en personeelslid van het OCMW, treedt al geruime tijd op als voorzitter en secretaris van het LAC.
Priscilla Geluykens wordt als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangeduid als lid voor de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Alle andere leden van het BCSD worden aangeduid als plaatsvervangend lid voor de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Deze aanduidingen gelden maximum voor een periode die loopt tot aan de installatie van de volgende raad voor maatschappelijk welzijn.
De lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water is bijgevolg als volgt samengesteld:
Bij de algehele vernieuwing van de OCMW-raad dienen opnieuw vertegenwoordigers te worden aangeduid in de opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen, alsook in de welzijnsverenigingen. Afhankelijk van de statuten van de vereniging kan het OCMW volgende vertegenwoordigers aanduiden: (plaatsvervangend) vertegenwoordiger algemene vergadering, (plaatsvervangend) afgevaardigde beheerscomité, (plaatsvervangend) bestuurder/lid raad van bestuur, ...
De OCMW-raad is bevoegd om de vertegenwoordigers aan te duiden.
Het OCMW is aangesloten bij IOK, WZK (welzijnszorg kempen) en Cipal.
Volgende vertegenwoordigers aan te stellen voor de volledige duur van de legislatuur:
Welzijnszorg Kempen |
vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Fee Vanheukelen |
plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Kathleen Convens | |
lid raad van bestuur |
Kobe Vercauteren | |
IOK |
vertegenwoordiger voor de algemene vergadering namens het OCMW |
Lander Aelbrecht |
plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering namens het OCMW |
Annick Van Leemput | |
individuele vertegenwoordiger voor de raad van bestuur | Sander Ooms (Herenthout) | |
Cipal |
vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Hanne Van Oeckel |
plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Sofie Theunissen |
Bij de algehele vernieuwing van de OCMW-raad dienen opnieuw vertegenwoordigers te worden aangeduid in de intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen, alsook in de welzijnsverenigingen. Afhankelijk van de statuten van de vereniging kan het OCMW volgende vertegenwoordigers aanduiden: (plaatsvervangend) vertegenwoordiger algemene vergadering, (plaatsvervangend) afgevaardigde beheerscomité, (plaatsvervangend) bestuurder/lid raad van bestuur, ...
De OCMW-raad is bevoegd om de vertegenwoordigers aan te duiden.
Het OCMW zich kan laten vertegenwoordigen op iedere gewone of buitengewone algemene vergadering van deze organisaties.
Het OCMW mag eveneens kandidaat-leden voor de bestuursorganen voordragen. Daartoe dient de OCMW-raad vertegenwoordigers aan te duiden.
Het OCMW is aangesloten bij Interlokale Vereniging Middenkempen, Contenti CV, Waardenmakerijk vzw en Milieu & Werk vzw, Boskat vzw en Bospad vzw, Poolstok, Onesto Woonkrediet voor Vlaanderen, OFP PROLOCUS, Ethias, GiD PBW en ELZ Middenkempen vzw.
Volgende vertegenwoordigers aan te stellen voor de volledige duur van de legislatuur:
Interlokale vereniging Middenkempen |
1 afgevaardigde beheerscomité |
Priscilla Geluykens |
1 plaatsvervangend afgevaardigde beheerscomité |
Simon Dens | |
Contenti CV |
1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering die ook bestuurslid is | Tina Claes |
1 vertegenwoordiger in algemene vergadering die plaatsvervangend bestuurslid is | Linda Van Oeckel | |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Diane Van Hoof | |
Waardenmakerij vzw en Milieu en Werk vzw |
1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Cecile Goethals |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Viki Matheussen | |
Boskat vzw en Bospad vzw |
1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Guy Peeters |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Daphne Hofmans | |
Poolstok (vroegere Jobpunt Vlaanderen) |
1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Tjen Mariën |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Ronny Vermeiren | |
Onesto Woonkrediet voor Vlaanderen |
1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Sofie Theunissen |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Linda Van Oeckel | |
OFP Prolocus | 1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Mizel Gebruers |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Sofie Theunissen | |
Ethias |
1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Viki Matheussen |
1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering |
Roel Jacobs | |
GiD PBW | 1 vertegenwoordiger beheerscomité (lid CBS/VB) | Simon Dens |
ELZ Middenkempen vzw | 1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering | Tina Claes |
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is beperkt tot de samenstelling van de raad van bestuur:
Samenstelling raad van bestuur IOK
In de statutenwijziging die werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 18 december 2018 wordt de voordrachtregeling en de wijze van benoeming van de raden van bestuur als volgt beschreven:
“De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, waarvan de leden door de algemene vergadering worden benoemd op voordracht van de deelnemers, conform de bepalingen van artikel 434 en 435 van het DLB.
Het aantal leden van de raad van bestuur vanaf de eerste algehele vervanging van de raad van bestuur na de gemeenteraadsverkiezingen bedraagt 15 leden.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na de gemeenteraadsverkiezingen, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers, tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
Aandelen | Gemeente | Minimum aantal zetels in de raad van bestuur |
< 15000 | Baarle-Hertog | 3 |
| Dessel | |
| Grobbendonk | |
| Herenthout | |
| Hulshout | |
| Meerhout | |
| Merksplas | |
| Olen | |
| Retie | |
| Rijkevorsel | |
| Vorselaar | |
| Vosselaar | |
15000 – 30000
| Arendonk | 3 |
Balen | ||
Beerse | ||
Herselt | ||
Hoogstraten | ||
Kasterlee | ||
Laakdal | ||
Lille | ||
Nijlen | ||
Oud-Turnhout | ||
Ravels | ||
Westerlo | ||
> 30000 | Geel | 3 |
| Heist-op-den-Berg | |
| Herentals | |
| Mol | |
| Turnhout |
Daarnaast wordt in de samenstelling van de raad van bestuur gestreefd naar een ruime regionale spreiding en voldoende politieke pluriformiteit.
De lijst van bestuurders wordt voorgesteld aan de bevoegde organen van de deelnemers, die dan tot de besluitvorming over de samenstelling van en vertegenwoordiging in de raad van bestuur volgens bovenstaande criteria overgaan.
Er dient bij de voordracht en benoeming rekening te worden gehouden met de onverenigbaarheden zoals voorzien in artikel 436 van het DLB.
De benoeming van bestuurders gebeurt bij geheime stemming.
De bestuurders worden benoemd voor een periode van 6 jaar tot aan de algehele hernieuwing van de raad van bestuur na de gemeenteraadsverkiezingen.
Het mandaat kan te allen tijde gemotiveerd worden ingetrokken door de algemene vergadering.
Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur.”
De groep van formateurs kwam in haar consultatie- en formatieopdracht in uitvoering van de opdracht van de Conferentie van Burgemeesters van 7 december 2024 tot volgend voorstel van samenstelling van de raden van bestuur. Hierbij wordt een identieke samenstelling van de raad van bestuur van IOK en de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer voorgesteld, omwille van de gewenste en bestaande bestuurlijke en operationele synergie tussen beiden:
Aan de deelnemers wordt gevraagd de 15 kandidaat-bestuurders op de lijst voor te dragen in functie van de mandaatbepaling van de volmachtdrager op de algemene vergadering van 13 februari 2025 waarop de raad van bestuur wordt geïnstalleerd.
Aanduiding vertegenwoordiger in de raad van bestuur
De toepassing van de in-house-exceptie vormt al enkele jaren de basis van de werking van dienstverlenende vereniging IOK.
Deze exceptie is opgenomen in de Wet overheidsopdrachten en maakt het mogelijk dat de deelnemers aan IOK opdrachten geven aan hun in-houserechtspersoon IOK zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd.
Ondertussen werd ook de kwalificatie van IOK ook als kostendelende vereniging bevestigd met btw-vrijstelling op de kostenbijdragen van de deelnemers ingevolge de btw-ruling van 3 oktober 2017.
De argumentatie die aan de basis lag van de rulingsaanvraag is grotendeels vergelijkbaar met de toepassingsvoorwaarden van de in-house-exceptie, zodat het ook in het kader van de btw-vrijstelling aangewezen is om de gezamenlijke controlevereiste in te vullen. Een toename van de kostenbijdrage met 21% moet alleszins vermeden worden.
De in-house-exceptie is onder meer gebaseerd op het principe van gezamenlijke controle zoals beschreven in de Wet Overheidsopdrachten en de Europese Richtlijn Public Procurement:
De aanbestedende overheden oefenen gezamenlijk toezicht uit op een rechtspersoon indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden. Individuele vertegenwoordigers kunnen verscheidene of alle deelnemende aanbestedende overheden vertegenwoordigen; (eigen onderlijning)
2° deze aanbestedende overheden zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van de gecontroleerde rechtspersoon; en
3° de gecontroleerde rechtspersoon mag geen belangen nastreven die in strijd zijn met de belangen van de controlerende aanbestedende overheden
De gezamenlijke controle houdt dus concreet in dat de besluitvormingsorganen van IOK moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
De invulling van het principe van de gezamenlijke controle houdt vanuit juridisch oogpunt dan ook in dat elke deelnemer een individuele vertegenwoordiger dient aan te duiden binnen de raad van bestuur.
Voor de gemeenten die een vertegenwoordiger hebben vanuit de eigen gemeenteraad is het vanzelfsprekend dat deze bestuurder de gemeente vertegenwoordigt.
Aan de andere deelnemers wordt gevraagd om een individuele vertegenwoordiger aan te duiden binnen de lijst van 15 kandidaat-bestuurders als individuele vertegenwoordiger binnen de raden van bestuur.
Opvragen besluiten en mandaten in de schoot van IOK
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot benoeming van de raad van bestuur
De OCMW-raad duidt in de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Sander Ooms (Herenthout).
Bovenstaande besluitvorming van de OCMW-raad bepaalt het mandaat van de volmachtdrager op deze buitengewone algemene vergadering van 13 februari 2025.
1. Algemene Vergadering
Elke vennoot duidt één afgevaardigde aan voor de Algemene Vergadering van Welzijnszorg Kempen.
2. Raad van Bestuur
2.1 Aanduiding van de 15 bestuurders van Welzijnszorg Kempen
De groep van formateurs kwam in haar consultatie- en formatieopdracht in uitvoering van de opdracht van de Conferentie van Burgemeesters van 7 december 2024 tot volgend voorstel van samenstelling van de Raad van Bestuur.
Aan de deelnemers wordt gevraagd de 15 kandidaat-bestuurders op de lijst voor te dragen in functie van de mandaatbepaling van de afgevaardigde (volmachtdrager) op de Algemene Vergadering van 26 februari 2025 waarop de Raad van Bestuur wordt geïnstalleerd.
2.2 Aanduiding van een individuele vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen
Omdat Welzijnszorg Kempen werkt als kostendelende vereniging volgens het principe van de in-house-exceptie, maakt dat - zoals voor IOK - de besluitvormingsorganen van Welzijnszorg Kempen moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen. Het principe van de gezamenlijke controle, wat de toepassing is van de in-house-exceptie, houdt vanuit juridisch oogpunt in dat elke deelnemer een individuele vertegenwoordiger dient aan te duiden binnen de Raad van Bestuur.
Voor de gemeenten die een eigen vertegenwoordiger hebben vanuit de eigen OCMW-raad is het vanzelfsprekend dat deze bestuurder ook het eigen OCMW vertegenwoordigt in de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen.
Aan de OCMW-raden van de onderstaande gemeenten, dewelke geen eigen vertegenwoordiger vanuit hun eigen OCMW-raad hebben in de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen, wordt bijgevolg gevraagd om een individuele vertegenwoordiger aan te duiden binnen de lijst van 15 bestuurders als individuele vertegenwoordiger binnen de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen.
3. Opvragen van de mandaten in de schoot van Welzijnszorg Kempen
In het schrijven vanwege Welzijnszorg Kempen van 19 december 2024 werden volgende besluiten en mandaten opgevraagd:
De OCMW-raad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de Raad van Bestuur. Kobe Vercauteren vertegenwoordigt hierbij rechtstreeks het OCMW van Vorselaar.
Bovenstaande besluitvorming van de OCMW-raad bepaalt het mandaat van de afgevaardigde (volmachtdrager) op de bijzondere Algemene Vergadering van 26 februari 2025.
De raad is bevoegd voor het vaststellen van retributie- en tariefreglementen die als grondslag dienen voor inningen. Als de inning samenvalt met de vaststelling van het invorderingsrecht (bv. lidgeld MMC, activiteiten dienstencentrum) gebeurt dit decentraal door daartoe aangeduide personeelsleden.
Provisies
Er wordt voorgesteld provisies te verlenen voor de betalingen van het dagelijks bestuur die noodzakelijk zijn of onmiddellijk moeten gebeuren voor de goede werking van de dienst.
De voorwaarden bij het toekennen van de provisie zijn:
Geringe exploitatie-uitgaven
Wanneer geringe uitgaven dringend en noodzakelijk zijn voor een dienst die geen provisie heeft mag een personeelslid ook een uitgave voorschieten. Het voorgeschoten bedrag kan teruggevorderd worden mits voorleggen van de nodige bewijsstukken. Terugbetaling kan dan via de kas van de algemeen directeur gebeuren of via overschrijving.
Inning geringe dagontvangsten
De voorwaarden bij de inning van geringe dagontvangsten zijn:
Bij uitdiensttreding van het personeelslid wordt de volledige geldkas afgerekend bij de algemeen directeur, inclusief het startbedrag.
Beheer van gelden van derden – werking systeem I
Indien een persoon wordt opgenomen in een woonzorgcentrum (WZC) en betrokkene beschikt over onvoldoende financiële middelen om zijn verblijf te bekostigen, kan een aanvraag worden ingediend bij het OCMW tot het bekomen van een financiële tussenkomst in de kosten voor verblijf, verzorging en maatschappelijke dienstverlening. Het bevoegde OCMW is het OCMW van de gemeente waar de betrokkene op het ogenblik van opname gedomicilieerd was (artikel 1 van de wet van 2 april 1965). De aanvraag kan ingediend worden door de betrokkene zelf, een familielid/contactpersoon of de directie van de verblijfsinstelling. Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) kan als voorwaarde voor een tussenkomst stellen dat er enkel tussenkomst kan verleend worden wanneer het beheer van de inkomsten gebeurt via het systeem I of door een aangestelde bewindvoerder of er reeds een lopend budgetbeheer is. Bij een tussenkomst in de verblijfskosten wordt het beheer van de middelen door de begunstigde van tussenkomst of door zijn familie stopgezet, tenzij dit in het kader van officiële aanstelling gebeurt. Alle resterende spaargelden worden doorgestort naar de rekening in het kader van systeem I, budgetbeheer of die onder beheer van de bewindvoerder geplaatst is. De andere rekeningen op naam van de aanvrager worden afgesloten bij de opstart van het beheer van de middelen.
Een systeem I kan enkel geopend worden als de betrokkene zelf nog mentaal in staat is om de openingsdocumenten te ondertekenen.
Het beheer van de systeem I rekeningen die door het OCMW geopend worden, worden mee beheerd door de financieel directeur van het OCMW tesamen met een extra volmachthouder.
De volledige rusthuisfactuur zal via de boekhouding van het OCMW betaald worden aan het rusthuis. De beschikbare maandelijkse bijdrage zal gestort worden van op de systeem I rekening naar de rekening-courant van het OCMW.
Bij twijfel of een kost vanuit de systeem I rekening moet betaald worden zal dit voorgelegd worden aan het BCSD.
Beheer van gelden van derden – sociale rekeningen (budgetbeheer cliënten)
Sinds 2021 werd een systeem opgezet van dubbele handtekening, waarbij groep A de eerste handtekening zet om financiële verrichtingen uit te voeren en groep B de tweede handtekening zet opdat de verrichting effectief kan uitgevoerd worden. De personeelsleden die instaan voor deze financiële verrichtingen worden aangesteld door de algemeen directeur.