Terug
Gepubliceerd op 20/03/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 11/02/2025 - 20:00 /

Samenstelling

Aanwezig

Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Daphne Hofmans, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Bea Landuyt, voorzitter

Agendapunten

1.

2025_RMW_00005 - Raad Maatschappelijk Welzijn - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00005 - Raad Maatschappelijk Welzijn - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
Aanwezig
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Luc Lauwereys, Guy Peeters, Bart Geukens, Priscilla Geluykens, Simon Dens, Viki Matheussen, Sofie Theunissen, Tjen Marien, Lander Aelbrecht, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Annick Van Leemput, Hanne Van Oeckel, Fee Vanheukelen, Bea Landuyt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2025_RMW_00005 - Raad Maatschappelijk Welzijn - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2025_RMW_00005 - Raad Maatschappelijk Welzijn - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De ontwerpnotulen van de vorige zittingen werden opgemaakt.

Er worden geen opmerkingen gemaakt.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 januari 2025 worden goedgekeurd.

2.

2025_RMW_00006 - Intragemeentelijke vertegenwoordigers - LAC - Lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00006 - Intragemeentelijke vertegenwoordigers - LAC - Lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water - Goedkeuring
Gestemd
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2025_RMW_00006 - Intragemeentelijke vertegenwoordigers - LAC - Lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water - Goedkeuring

2025_RMW_00006 - Intragemeentelijke vertegenwoordigers - LAC - Lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Na de algehele vernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de verkiezing van de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst op 3 december 2024 dient opnieuw een lid aangeduid te worden voor de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.


Artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, zoals laatst gewijzigd op 21 december 2018, luidt als volgt:
In elke gemeente wordt een commissie opgericht die samengesteld is uit:
1° de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de Sociale Dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, die het voorzitterschap van de commissie waarneemt;
2° één lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW van de gemeente waar de huishoudelijke abonnee zijn woonplaats heeft;
3° één vertegenwoordiger van de betrokken netbeheerder, aardgasnetbeheerder of exploitant, naargelang van het geval;
4° één vertegenwoordiger van de erkende instelling voor schuldbemiddeling, als de huishoudelijke afnemer, huishoudelijke aardgasafnemer of huishoudelijke abonnee, naargelang van het geval voor zijn sociale begeleiding een beroep gedaan heeft op een dergelijke instelling.

Het secretariaat van de commissie wordt waargenomen door een personeelslid van het OCMW.


Jelle Heylen, maatschappelijk werker en personeelslid van het OCMW, treedt al geruime tijd op als voorzitter en secretaris van het LAC.

Juridische grond
  • 8 juli 1976 en wijzigingen: organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
  • 20 december 1996 en wijzigingen: decreet tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water
  • 22 december 2017: decreet lokaal bestuur
  • 16 september 1997 en wijzigingen: besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, meer bepaald artikel 2
Regelgeving bevoegdheid
De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Priscilla Geluykens wordt als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangeduid als lid voor de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Alle andere leden van het BCSD worden aangeduid als plaatsvervangend lid voor de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.

Deze aanduidingen gelden maximum voor een periode die loopt tot aan de installatie van de volgende raad voor maatschappelijk welzijn.


Artikel 2

De lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water is bijgevolg als volgt samengesteld:

  • voorzitter en secretaris: Jelle Heylen, maatschappelijk werker en personeelslid van het OCMW van Vorselaar
  • leden:
    • Priscilla Geluykens, als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (elk ander lid van het BCSD kan als plaatsvervanger optreden)
    • één vertegenwoordiger van elke distributiesector
    • één vertegenwoordiger van een erkende instelling voor schuldbemiddeling, indien de abonnee voor zijn of haar sociale begeleiding beroep op een dergelijke instelling heeft gedaan.
3.

2025_RMW_00007 - Intergemeentelijke dienstverlenende en welzijnsverenigingen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00007 - Intergemeentelijke dienstverlenende en welzijnsverenigingen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring
Gestemd
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2025_RMW_00007 - Intergemeentelijke dienstverlenende en welzijnsverenigingen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

2025_RMW_00007 - Intergemeentelijke dienstverlenende en welzijnsverenigingen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Bij de algehele vernieuwing van de OCMW-raad dienen opnieuw vertegenwoordigers te worden aangeduid in de opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen, alsook in de welzijnsverenigingen. Afhankelijk van de statuten van de vereniging kan het OCMW volgende vertegenwoordigers aanduiden: (plaatsvervangend) vertegenwoordiger algemene vergadering, (plaatsvervangend) afgevaardigde beheerscomité, (plaatsvervangend) bestuurder/lid raad van bestuur, ...

  • Dienstverlenende vereniging: samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid, zonder beheersoverdracht en met door alle partners goedgekeurde statuten. De dienstverlenende vereniging wil voornamelijk activiteiten ontwikkelen voor de aangesloten gemeenten, op domeinen waarvoor deze geen overdracht van hun beheersbevoegdheid kunnen of willen toestaan.
  • Opdrachthoudende vereniging: samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid en met een beheersoverdracht die statutair vastgelegd is. Daardoor doen de gemeenten afstand van het recht om zelfstandig de opdrachten uit te voeren waarvan de realisatie op grond van hun eigen beslissing toevertrouwd is aan het samenwerkingsverband.
  • Welzijnsvereniging: Een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kan, om een van de opdrachten uit te voeren die aan de centra voor maatschappelijk welzijn zijn toevertrouwd en voor leidinggevende, staf-, expert- en managementfuncties, een vereniging oprichten ofwel met als enig lid het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zelf, ofwel met een of meer andere openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met andere openbare besturen of met andere rechtspersonen dan rechtspersonen die winstoogmerk hebben.

De OCMW-raad is bevoegd om de vertegenwoordigers aan te duiden.

Het OCMW is aangesloten bij IOK, WZK (welzijnszorg kempen) en Cipal.

Juridische grond
  • 22 december 2017: Decreet lokaal bestuur.
  • Statuten van de intergemeentelijke opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen waarbij het OCMW aangesloten is.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Volgende vertegenwoordigers aan te stellen voor de volledige duur van de legislatuur:

Welzijnszorg Kempen

vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Fee Vanheukelen

plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Kathleen Convens

lid raad van bestuur

Kobe Vercauteren

IOK

vertegenwoordiger voor de algemene vergadering namens het OCMW

Lander Aelbrecht

plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering namens het OCMW

Annick Van Leemput
individuele vertegenwoordiger voor de raad van bestuurSander Ooms (Herenthout)

Cipal

vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Hanne Van Oeckel

plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Sofie Theunissen
4.

2025_RMW_00008 - Intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00008 - Intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring
Gestemd
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2025_RMW_00008 - Intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

2025_RMW_00008 - Intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen - Aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Bij de algehele vernieuwing van de OCMW-raad dienen opnieuw vertegenwoordigers te worden aangeduid in de intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen, alsook in de welzijnsverenigingen. Afhankelijk van de statuten van de vereniging kan het OCMW volgende vertegenwoordigers aanduiden: (plaatsvervangend) vertegenwoordiger algemene vergadering, (plaatsvervangend) afgevaardigde beheerscomité, (plaatsvervangend) bestuurder/lid raad van bestuur, ...

  • Interlokale vereniging: samenwerkingsvorm zonder rechtspersoonlijkheid en zonder beheersoverdracht. Een overeenkomst tussen de partners, die tezelfdertijd de statuten omvat, vormt de basis. De interlokale vereniging dient vooral voor de realisatie van in omvang beperkte projecten.
  • Projectvereniging: samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid met een sterk vereenvoudigde structuur. Ook hier is er geen beheersoverdracht; de statuten bepalen de werking en worden goedgekeurd door de partners. De projectvereniging is opnieuw bedoeld voor kleinschalige projecten, maar kan wel optreden als afzonderlijke rechtspersoon, met alle implicaties er aan verbonden (bv. de mogelijkheid eigen personeel te hebben).

De OCMW-raad is bevoegd om de vertegenwoordigers aan te duiden.

Het OCMW zich kan laten vertegenwoordigen op iedere gewone of buitengewone algemene vergadering van deze organisaties.

Het OCMW mag eveneens kandidaat-leden voor de bestuursorganen voordragen. Daartoe dient de OCMW-raad vertegenwoordigers aan te duiden.

Het OCMW is aangesloten bij Interlokale Vereniging Middenkempen, Contenti CV, Waardenmakerijk vzw en  Milieu & Werk vzw, Boskat vzw en Bospad vzw, Poolstok, Onesto Woonkrediet voor Vlaanderen, OFP PROLOCUS, Ethias, GiD PBW en ELZ Middenkempen vzw.

Juridische grond
  • 22 december 2017: Decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 386.
  • Statuten van de intergemeentelijke verenigingen en vennootschappen waarbij het OCMW aangesloten is.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Volgende vertegenwoordigers aan te stellen voor de volledige duur van de legislatuur:

Interlokale vereniging Middenkempen

1 afgevaardigde beheerscomité

Priscilla Geluykens

1 plaatsvervangend afgevaardigde beheerscomité

Simon Dens

Contenti CV

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering die ook bestuurslid is
Tina Claes
1 vertegenwoordiger in algemene vergadering die plaatsvervangend bestuurslid isLinda Van Oeckel

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Diane Van Hoof

Waardenmakerij vzw en Milieu en Werk vzw

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Cecile Goethals

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Viki Matheussen

Boskat vzw en Bospad vzw

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Guy Peeters

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Daphne Hofmans

Poolstok (vroegere Jobpunt Vlaanderen)

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Tjen Mariën

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Ronny Vermeiren

Onesto Woonkrediet voor Vlaanderen

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Sofie Theunissen

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Linda Van Oeckel
OFP Prolocus

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Mizel Gebruers

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Sofie Theunissen

Ethias

1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Viki Matheussen

1 plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

Roel Jacobs
GiD PBW1 vertegenwoordiger beheerscomité (lid CBS/VB)Simon Dens
ELZ Middenkempen vzw1 vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingTina Claes
5.

2025_RMW_00009 - IOK - Uitnodiging buitengewone algemene vergadering 13 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00009 - IOK - Uitnodiging buitengewone algemene vergadering 13 februari 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Luc Lauwereys, Guy Peeters, Bart Geukens, Priscilla Geluykens, Simon Dens, Viki Matheussen, Sofie Theunissen, Tjen Marien, Lander Aelbrecht, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Annick Van Leemput, Hanne Van Oeckel, Fee Vanheukelen, Bea Landuyt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2025_RMW_00009 - IOK - Uitnodiging buitengewone algemene vergadering 13 februari 2025 - Goedkeuring

2025_RMW_00009 - IOK - Uitnodiging buitengewone algemene vergadering 13 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is beperkt tot de samenstelling van de raad van bestuur:

  1. Samenstelling van de raad van bestuur
    • a. Benoeming van de raad van bestuur
    • b. Akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem.
  2. Varia

Samenstelling raad van bestuur IOK

In de statutenwijziging die werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 18 december 2018 wordt de voordrachtregeling en de wijze van benoeming van de raden van bestuur als volgt beschreven:

“De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, waarvan de leden door de algemene vergadering worden benoemd op voordracht van de deelnemers, conform de bepalingen van artikel 434 en 435 van het DLB.

Het aantal leden van de raad van bestuur vanaf de eerste algehele vervanging van de raad van bestuur na de gemeenteraadsverkiezingen bedraagt 15 leden.

Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na de gemeenteraadsverkiezingen, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers, tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:

  1. Maximaal 2/3 van de leden is van hetzelfde geslacht
  2. Minstens 9 leden van de 15 worden gekozen volgens de volgende opdeling van gemeenten gebaseerd op het aantal aandelen waarover de gemeente beschikt

Aandelen

Gemeente

Minimum aantal zetels in de raad van bestuur

< 15000

Baarle-Hertog

3

 

Dessel

 

Grobbendonk

 

Herenthout

 

Hulshout

 

Meerhout

 

Merksplas

 

Olen 

 

Retie

 

Rijkevorsel

 

Vorselaar

 

Vosselaar

15000 – 30000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arendonk

3

Balen

Beerse

Herselt

Hoogstraten

Kasterlee

Laakdal

Lille

Nijlen

Oud-Turnhout

Ravels

Westerlo

> 30000 

Geel

3

 

Heist-op-den-Berg

 

Herentals

 

Mol

 

Turnhout

 

Daarnaast wordt in de samenstelling van de raad van bestuur gestreefd naar een ruime regionale spreiding en voldoende politieke pluriformiteit.

De lijst van bestuurders wordt voorgesteld aan de bevoegde organen van de deelnemers, die dan tot de besluitvorming over de samenstelling van en vertegenwoordiging in de raad van bestuur volgens bovenstaande criteria overgaan.

Er dient bij de voordracht en benoeming rekening te worden gehouden met de onverenigbaarheden zoals voorzien in artikel 436 van het DLB.

De benoeming van bestuurders gebeurt bij geheime stemming.

De bestuurders worden benoemd voor een periode van 6 jaar tot aan de algehele hernieuwing van de raad van bestuur na de gemeenteraadsverkiezingen. 

Het mandaat kan te allen tijde gemotiveerd worden ingetrokken door de algemene vergadering.

Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur.”

De groep van formateurs kwam in haar consultatie- en formatieopdracht in uitvoering van de opdracht van de Conferentie van Burgemeesters van 7 december 2024 tot volgend voorstel van samenstelling van de raden van bestuur. Hierbij wordt een identieke samenstelling van de raad van bestuur van IOK en de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer voorgesteld, omwille van de gewenste en bestaande bestuurlijke en operationele synergie tussen beiden:

  • Adriaensens Stijn (Turnhout)
  • Bergmans Elien (Hulshout)
  • Caeyers Wim (Mol)
  • Doms Mart (Oud-Turnhout)
  • Hannes Fons (Meerhout)
  • Hens Werner (Balen)
  • Kennes Ward (Kasterlee)
  • Loots Philip (Baarle-Hertog)
  • Ooms Sander (Herenthout)
  • Peeters Marleen (Lille)
  • Rombouts Tinne (Hoogstraten)
  • Slegers Kato (na 2 jaar: Adriaensen Natalie) (Retie)
  • Van Hirtum Guy (Westerlo)
  • Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
  • Wilrycx Frank (Merksplas)

Aan de deelnemers wordt gevraagd de 15 kandidaat-bestuurders op de lijst voor te dragen in functie van de mandaatbepaling van de volmachtdrager op de algemene vergadering van 13 februari 2025 waarop de raad van bestuur wordt geïnstalleerd.

Aanduiding vertegenwoordiger in de raad van bestuur

De toepassing van de in-house-exceptie vormt al enkele jaren de basis van de werking van dienstverlenende vereniging IOK.

Deze exceptie is opgenomen in de Wet overheidsopdrachten en maakt het mogelijk dat de deelnemers aan IOK opdrachten geven aan hun in-houserechtspersoon IOK zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd. 

Ondertussen werd ook de kwalificatie van IOK ook als kostendelende vereniging bevestigd met btw-vrijstelling op de kostenbijdragen van de deelnemers ingevolge de btw-ruling van 3 oktober 2017. 

De argumentatie die aan de basis lag van de rulingsaanvraag is grotendeels vergelijkbaar met de toepassingsvoorwaarden van de in-house-exceptie, zodat het ook in het kader van de btw-vrijstelling aangewezen is om de gezamenlijke controlevereiste in te vullen. Een toename van de kostenbijdrage met 21% moet alleszins vermeden worden.

De in-house-exceptie is onder meer gebaseerd op het principe van gezamenlijke controle zoals beschreven in de Wet Overheidsopdrachten en de Europese Richtlijn Public Procurement:

De aanbestedende overheden oefenen gezamenlijk toezicht uit op een rechtspersoon indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:

 1° de besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden. Individuele vertegenwoordigers kunnen verscheidene of alle deelnemende aanbestedende overheden vertegenwoordigen; (eigen onderlijning)

 2° deze aanbestedende overheden zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van de gecontroleerde rechtspersoon; en

3° de gecontroleerde rechtspersoon mag geen belangen nastreven die in strijd zijn met de belangen van de controlerende aanbestedende overheden 

De gezamenlijke controle houdt dus concreet in dat de besluitvormingsorganen van IOK moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.

De invulling van het principe van de gezamenlijke controle houdt vanuit juridisch oogpunt dan ook in dat elke deelnemer een individuele vertegenwoordiger dient aan te duiden binnen de raad van bestuur. 

Voor de gemeenten die een vertegenwoordiger hebben vanuit de eigen gemeenteraad is het vanzelfsprekend dat deze bestuurder de gemeente vertegenwoordigt. 

Aan de andere deelnemers wordt gevraagd om een individuele vertegenwoordiger aan te duiden binnen de lijst van 15 kandidaat-bestuurders als individuele vertegenwoordiger binnen de raden van bestuur.

Opvragen besluiten en mandaten in de schoot van IOK

  • De gezamenlijke voordracht te bevestigen van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur.
  • De individuele vertegenwoordiger van de deelnemer aan te duiden binnen de lijst van 15 kandidaat-bestuurders. 
    • Het eigen gemeenteraadslid voor de gemeenten die een bestuurder voordragen.
    • Een bestuurder uit de lijst voor de andere deelnemers.
Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
Regelgeving bevoegdheid
De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot benoeming van de raad van bestuur

  • Adriaensens StiJn (Turnhout)
  • Bergmans Elien (Hulshout)
  • Caeyers Wim (Mol)
  • Doms Mart (Oud-Turnhout)
  • Hannes Fons (Meerhout)
  • Hens Werner (Balen)
  • Kennes Ward (Kasterlee)
  • Loots Philip (Baarle-Hertog)
  • Ooms Sander (Herenthout)
  • Peeters Marleen (Lille)
  • Rombouts Tinne (Hoogstraten)
  • Slegers Kato (na 2 jaar: Adriaensen Natalie) (Retie)
  • Van Hirtum Guy (Westerlo)
  • Verelst Carl (Heist-op-den-Berg)
  • Wilrycx Frank (Merksplas)


Artikel 2

De OCMW-raad duidt in de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Sander Ooms (Herenthout).


Artikel 3

Bovenstaande besluitvorming van de OCMW-raad bepaalt het mandaat van de volmachtdrager op deze buitengewone algemene vergadering van 13 februari 2025.

6.

2025_RMW_00010 - Welzijnszorg Kempen - Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering 26 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00010 - Welzijnszorg Kempen - Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering 26 februari 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Luc Lauwereys, Guy Peeters, Bart Geukens, Priscilla Geluykens, Simon Dens, Viki Matheussen, Sofie Theunissen, Tjen Marien, Lander Aelbrecht, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Annick Van Leemput, Hanne Van Oeckel, Fee Vanheukelen, Bea Landuyt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2025_RMW_00010 - Welzijnszorg Kempen - Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering 26 februari 2025 - Goedkeuring

2025_RMW_00010 - Welzijnszorg Kempen - Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering 26 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

        1. Algemene Vergadering

Elke vennoot duidt één afgevaardigde aan voor de Algemene Vergadering van Welzijnszorg Kempen.


        2. Raad van Bestuur

            2.1 Aanduiding van de 15 bestuurders van Welzijnszorg Kempen

 De groep van formateurs kwam in haar consultatie- en formatieopdracht in uitvoering van de opdracht van de Conferentie van Burgemeesters van 7 december 2024 tot volgend voorstel van samenstelling van de Raad van Bestuur.

  • Erwin Cools (Arendonk)
  • Annemie Guns (Beerse)
  • Michel Meeus (Dessel)
  • Pieter Cowé (Geel)
  • Martine Taelman (Grobbendonk)
  • Bieke Baeten (Herentals)
  • Sander Ooms (Herenthout)
  • Hanne Lintermans (Laakdal)
  • Ellen Piedfort (Lille)
  • Wendy Soeffers (Mol)
  • Laurence Luyten (Olen)
  • Liesbet Dierckx (Oud-Turnhout) 
  • Bert Vangenechten (Rijkevorsel)
  • Kelly Verheyen (Turnhout)
  • Kobe Vercauteren (Vorselaar)

Aan de deelnemers wordt gevraagd de 15 kandidaat-bestuurders op de lijst voor te dragen in functie van de mandaatbepaling van de afgevaardigde (volmachtdrager) op de Algemene Vergadering van 26 februari 2025 waarop de Raad van Bestuur wordt geïnstalleerd.

             2.2 Aanduiding van een individuele vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen

Omdat Welzijnszorg Kempen werkt als kostendelende vereniging volgens het principe van de in-house-exceptie, maakt dat - zoals voor IOK - de besluitvormingsorganen van Welzijnszorg Kempen moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen. Het principe van de gezamenlijke controle, wat de toepassing is van de in-house-exceptie, houdt vanuit juridisch oogpunt in dat elke deelnemer een individuele vertegenwoordiger dient aan te duiden binnen de Raad van Bestuur.

Voor de gemeenten die een eigen vertegenwoordiger hebben vanuit de eigen OCMW-raad is het vanzelfsprekend dat deze bestuurder ook het eigen OCMW vertegenwoordigt in de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen.

Aan de OCMW-raden van de onderstaande gemeenten, dewelke geen eigen vertegenwoordiger vanuit hun eigen OCMW-raad hebben in de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen, wordt bijgevolg gevraagd om een individuele vertegenwoordiger aan te duiden binnen de lijst van 15 bestuurders als individuele vertegenwoordiger binnen de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen.

  • Baarle-Hertog
  • Balen
  • Herselt
  • Hoogstraten
  • Hulshout
  • Kasterlee
  • Meerhout
  • Merksplas
  • Ravels
  • Retie
  • Vosselaar
  • Westerlo


       3. Opvragen van de mandaten in de schoot van Welzijnszorg Kempen

In het schrijven vanwege Welzijnszorg Kempen van 19 december 2024 werden volgende besluiten en mandaten opgevraagd: 

  1. De gezamenlijke voordracht te bevestigen van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de Raad van Bestuur 
  2. De individuele vertegenwoordiger van de deelnemer aan te duiden binnen de lijst van 15 bestuurders.
    • Het eigen raadslid voor de OCMW-raden die een eigen bestuurder voordragen
    • Een bestuurder uit de lijst van 15 voor de OCMW’s zonder eigen vertegenwoordiger  
Regelgeving bevoegdheid
De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de Raad van Bestuur. Kobe Vercauteren vertegenwoordigt hierbij rechtstreeks het OCMW van Vorselaar.


Artikel 2

Bovenstaande besluitvorming van de OCMW-raad bepaalt het mandaat van de afgevaardigde (volmachtdrager) op de bijzondere Algemene Vergadering van 26 februari 2025.

7.

2025_RMW_00011 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven, inning van geringe dagontvangsten, beheer sociale rekeningen en systeem I - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bea Landuyt, voorzitter; Simon Dens, burgemeester; Luc Lauwereys, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Tjen Marien, schepen; Priscilla Geluykens, schepen; Annick Van Leemput, raadslid; Mizel Gebruers, raadslid; Jos Bouly, raadslid; Guy Peeters, raadslid; Viki Matheussen, raadslid; Bart Geukens, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Roel Jacobs, raadslid; Jurgen Van Dyck, raadslid; Fee Vanheukelen, raadslid; Hanne Van Oeckel, raadslid; Lander Aelbrecht, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Daphne Hofmans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Bea Landuyt, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00011 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven, inning van geringe dagontvangsten, beheer sociale rekeningen en systeem I - Goedkeuring
Aanwezig
Bea Landuyt, Simon Dens, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Tjen Marien, Priscilla Geluykens, Annick Van Leemput, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Guy Peeters, Viki Matheussen, Bart Geukens, Sofie Theunissen, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Fee Vanheukelen, Hanne Van Oeckel, Lander Aelbrecht, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Luc Lauwereys, Guy Peeters, Bart Geukens, Priscilla Geluykens, Simon Dens, Viki Matheussen, Sofie Theunissen, Tjen Marien, Lander Aelbrecht, Roel Jacobs, Jurgen Van Dyck, Annick Van Leemput, Hanne Van Oeckel, Fee Vanheukelen, Bea Landuyt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2025_RMW_00011 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven, inning van geringe dagontvangsten, beheer sociale rekeningen en systeem I - Goedkeuring

2025_RMW_00011 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven, inning van geringe dagontvangsten, beheer sociale rekeningen en systeem I - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De raad is bevoegd voor het vaststellen van retributie- en tariefreglementen die als grondslag dienen voor inningen. Als de inning samenvalt met de vaststelling van het invorderingsrecht (bv. lidgeld MMC, activiteiten dienstencentrum) gebeurt dit decentraal door daartoe aangeduide personeelsleden. 

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • 30 april 2019 en wijzigingen: Besluit raad voor maatschappelijk welzijn tot delegatie interne organisatie aan het vast bureau.
  • 21 december 2020 en wijzigingen: Besluit vast bureau tot delegatie dagelijks personeelsbeleid aan de algemeen directeur.
Regelgeving bevoegdheid
De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De OCMW-raad is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Provisies

Er wordt voorgesteld provisies te verlenen voor de betalingen van het dagelijks bestuur die noodzakelijk zijn of onmiddellijk moeten gebeuren voor de goede werking van de dienst. 

De voorwaarden bij het toekennen van de provisie zijn: 

  • De provisie wordt ter beschikking gesteld aan het personeelslid door middel van een provisierekening bij de financiële instelling waaraan een debet-betaalkaart gekoppeld kan worden zodat geldafhalingen aan bankautomaten of betalingen in het binnen- en buitenland eveneens tot de mogelijkheden behoren. Indien er een klein gedeelte cash bewaard wordt, dan zal dit steeds in een gesloten geldkas zijn die veilig opgeborgen wordt in een kluis.
  • De gelden kunnen alleen aangewend worden voor de betalingen van dringende hulpverlening conform het reglement, die niet de normale uitgavenprocedure kan volgen, of voor geringe aankopen die onmiddellijk dienen betaald te worden bij levering van de diensten. Financiële hulp wordt bij voorkeur elektronisch uitbetaald, eventueel door middel van het opladen van prepaid bankkaarten indien een dringend hulpgeld bij wijze van voorschot op leefloon of steun aan de orde is. De gegeven steun wordt in het eerstvolgende BCSD voorgelegd en bekrachtigd. De provisierekeningen kunnen daarna pas terug aangezuiverd worden.
  • Er kan maximaal een provisie van 5000 euro toegekend worden, per verrichting mag er maximaal 2500 euro uitgegeven worden.
  • Het personeelslid kan de bijkomende taken als provisiehouder niet weigeren als deze werden opgenomen in de functiebeschrijving. Het beheer van een provisie voor geringe exploitatie-uitgaven maakt integraal deel uit van het takenpakket en geeft geen recht op enige bijkomende vergoeding.
  • De provisie wordt ter beschikking gesteld aan het personeelslid in uitvoering van een besluit van de algemeen directeur, na advies van de financieel directeur. 
  • Het personeelslid is verantwoordelijk voor het zorgvuldig beheer van de ter beschikking gestelde provisie. Bij verlies of diefstal van de provisie verwittigt het personeelslid onmiddellijk het diensthoofd en de financieel directeur. In geval van verlies of diefstal van de debet-betaalkaart wordt CARDSTOP onmiddellijk verwittigd. Bovendien dient er ingeval van diefstal steeds klacht neergelegd te worden bij de politie namens lokaal bestuur Vorselaar.
  • De beheerde provisie mag enkel aangewend worden voor dringende steunverlening of afzonderlijke betalingen van dagelijks bestuur als deze niet gefactureerd kunnen worden. De provisie mag niet voor persoonlijke doeleinden worden aangewend. Het is bovendien niet toegestaan de verleende provisie met andere provisies te vermengen. Het personeelslid bewaart alle verantwoordingsstukken van betaling en registreert alle gedane uitgaven in een gedetailleerde staat van uitgaven of in een softwaretoepassing. 
  • Ten minste een maand na de uitgevoerde verrichting en ten laatste op het einde van het dienstjaar dient er aan de financiële dienst een uitbetalingsaanvraag bezorgd te worden vergezeld met de nodige verantwoordingsstukken van de uitgaven, op basis hiervan zal de provisie opnieuw aangezuiverd worden.
  • De algemeen directeur kan een extra volmachtshouder aanstellen van een provisierekening, na advies van de financieel directeur.
  • Het beheer van een provisie kan worden beëindigd door:
    • een eenzijdige beslissing van de algemeen directeur;
    • de uitdiensttreding van de provisiehouder;
    • een verandering van dienst van de provisiehouder.
  • In het geval van een beslissing van de algemeen directeur tot beëindiging van de opdracht tot het beheer van een provisie, wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan het betrokken personeelslid. De provisiehouder bezorgt de provisie terug aan de financieel directeur of zijn aangestelde, verminderd met het bedrag van de gedane uitgaven op voorlegging van een gedetailleerde staat van de uitgaven vergezeld van de nodige verantwoordingsstukken. Indien de uitgavenstaat en de verantwoordingsstukken in orde worden bevonden, wordt aan de provisiehouder kwijting verleend.
  • Minimaal één keer per jaar controleert de financieel directeur de provisie. Dit kan onaangekondigd zijn.


Artikel 2

Geringe exploitatie-uitgaven

Wanneer geringe uitgaven dringend en noodzakelijk zijn voor een dienst die geen provisie heeft mag een personeelslid ook een uitgave voorschieten. Het voorgeschoten bedrag kan teruggevorderd worden mits voorleggen van de nodige bewijsstukken. Terugbetaling kan dan via de kas van de algemeen directeur gebeuren of via overschrijving.


Artikel 3

Inning geringe dagontvangsten

De voorwaarden bij de inning van geringe dagontvangsten zijn: 

  • De inning kan enkel gebeuren op basis van geldig vastgestelde tariefreglementen en wanneer digitaal ontvangen niet mogelijk is. De inning gebeurt tegen afgifte van een kwijting.
  • De inningen worden onmiddellijk geregistreerd, bij voorkeur in een ontvangstenprogramma. 
  • Het personeelslid wordt aangesteld om geringe dagontvangsten te innen door de algemeen directeur, na advies van de financieel directeur. Op dat moment kan er een startbedrag ter beschikking gesteld worden dat dienst doet als wisselgeld. Dit startbedrag blijft officieel een onderdeel van de kas van de algemeen directeur en wordt ook zo geregistreerd in de boekhouding. Wanneer de inningen afgerekend worden blijft dit startbedrag in kas. Er mag een maximum van 1200 euro per personeelslid in kas gehouden worden (inclusief het startbedrag). Er wordt minstens één maal per maand afgerekend en telkens ten laatste op de laatste werkdag van het dienstjaar. Er wordt afgerekend door storting op de bankrekening van het OCMW of door overdracht in de tussenkas of in kas van de algemeen directeur.
  • Er kan ook een kas per dienst zijn ipv individueel per personeelslid. 
  • Vreemde valuta en cheques mogen niet aanvaard worden.
  • De ontvangen bedragen worden door de personeelsleden bewaard in een afsluitbare geldkist die op haar beurt bewaard wordt in een kluis. De sleutel van de geldkist wordt op een onzichtbare plaats bewaard en deze plaats wordt niet kenbaar gemaakt aan onbevoegden.
  • Minstens één maal per jaar wordt de kasvoorraad gecontroleerd door de financieel directeur of zijn aangestelde, dit kan ook op een onaangekondigd moment. Hiervan wordt een proces-verbaal gemaakt dat zowel door het personeelslid als door de financieel directeur of zijn aangestelde ondertekend wordt. 
  • Het personeelslid telt minstens dagelijks op het einde van haar/zijn dienst de kas na.
  • Elk door het personeelslid vastgesteld kasverschil ingevolge verlies, diefstal of andere oorzaak moet onmiddellijk aan de algemeen directeur en aan de financieel directeur gemeld worden. Bij vastgestelde of vermoede diefstal is bovendien onmiddellijke aangifte bij de politie verplicht. 
  • Bij onregelmatigheden is de algemeen directeur ertoe gehouden na te gaan of er met bovenstaande onderrichtingen voldoende rekening is gehouden en op basis van haar bevindingen zal zij beslissen of de verantwoordelijkheid al dan niet bij de betrokkene kan gelegd worden.

Bij uitdiensttreding van het personeelslid wordt de volledige geldkas afgerekend bij de algemeen directeur, inclusief het startbedrag.


Artikel 4

Beheer van gelden van derden – werking systeem I

Indien een persoon wordt opgenomen in een woonzorgcentrum (WZC) en betrokkene beschikt over onvoldoende financiële middelen om zijn verblijf te bekostigen, kan een aanvraag worden ingediend bij het OCMW tot het bekomen van een financiële tussenkomst in de kosten voor verblijf, verzorging en maatschappelijke dienstverlening. Het bevoegde OCMW is het OCMW van de gemeente waar de betrokkene op het ogenblik van opname gedomicilieerd was (artikel 1 van de wet van 2 april 1965). De aanvraag kan ingediend worden door de betrokkene zelf, een familielid/contactpersoon of de directie van de verblijfsinstelling. Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) kan als voorwaarde voor een tussenkomst stellen dat er enkel tussenkomst kan verleend worden wanneer het beheer van de inkomsten gebeurt via het systeem I of door een aangestelde bewindvoerder of er reeds een lopend budgetbeheer is. Bij een tussenkomst in de verblijfskosten wordt het beheer van de middelen door de begunstigde van tussenkomst of door zijn familie stopgezet, tenzij dit in het kader van officiële aanstelling gebeurt. Alle resterende spaargelden worden doorgestort naar de rekening in het kader van systeem I, budgetbeheer of die onder beheer van de bewindvoerder geplaatst is. De andere rekeningen op naam van de aanvrager worden afgesloten bij de opstart van het beheer van de middelen.

Een systeem I kan enkel geopend worden als de betrokkene zelf nog mentaal in staat is om de openingsdocumenten te ondertekenen.

Het beheer van de systeem I rekeningen die door het OCMW geopend worden, worden mee beheerd door de financieel directeur van het OCMW tesamen met een extra volmachthouder. 

De volledige rusthuisfactuur zal via de boekhouding van het OCMW betaald worden aan het rusthuis. De beschikbare maandelijkse bijdrage zal gestort worden van op de systeem I rekening naar de rekening-courant van het OCMW. 

Bij twijfel of een kost vanuit de systeem I rekening moet betaald worden zal dit voorgelegd worden aan het BCSD.


Artikel 5

Beheer van gelden van derden – sociale rekeningen (budgetbeheer cliënten)

Sinds  2021 werd  een systeem opgezet van dubbele handtekening, waarbij groep A de eerste handtekening zet om financiële verrichtingen uit te voeren en groep B de tweede handtekening zet opdat de verrichting effectief kan uitgevoerd worden. De personeelsleden die instaan voor deze financiële verrichtingen worden aangesteld door de algemeen directeur.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website.

Motivering