Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_GR_00013 - Vervoerregio Kempen - Regionaal Mobiliteitsplan en strategisch-MER - Kennisname

Gemeenteraad
di 23/01/2024 - 20:00 /
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Paul Laeremans, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Eva Somers, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter
2024_GR_00013 - Vervoerregio Kempen - Regionaal Mobiliteitsplan en strategisch-MER - Kennisname 2024_GR_00013 - Vervoerregio Kempen - Regionaal Mobiliteitsplan en strategisch-MER - Kennisname

Motivering

Feiten en context

Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit. Namelijk een gewenste modal split van 60/40, een daling van 15% van het aantal gereden kilometers, nul verkeersdoden in de regio en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid. Om deze indicatoren te bereiken, werken we aan vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen. We creëren leefbare kernen en mobiliteitskamers, we zetten volop in op duurzame verplaatsingen, investeren in de fiets en tot slot versterken we het openbaar vervoersnet. Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen.

Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken zetten we als vervoerregio in op een trio aan maatregelen.

De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:

  • Groene regio met robuuste natuurgebieden
  • Sterke woonkernen
  • Bedrijvenzones en locatie beleid
  • Attractoren voor personen

De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:

  • Voetgangersnetwerken
  • Fietsnetwerken
  • Gelaagd openbaar vervoer
  • Wegennetwerk
  • Netwerk voor vrachtvervoer
  • Waterwegen

De laatste set maatregelen werken flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.

Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio.

De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023. Het openbaar onderzoek liep van 31 mei tot 29 juli 2023.

Inmiddels zijn alle bewaren behandeld en is het ontwerp regionaal mobiliteitsplan aangepast. Het definitieve regionaal mobiliteitsplan en het strategisch MER werden door de vervoerregioraad goedgekeurd op 29 november 2023.  

Juridische grond

  • 22 december 2017: Decreet lokaal bestuur.
  • 7 december 2018: Bestuursdecreet.
  • 3 april 2019: Decreet op de basisbereikbaarheid.
  • 20 november 2020: Besluit Vlaamse Regering over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het goedgekeurde regionaal mobiliteitsplan Kempen en het strategisch MER.