Terug
Gepubliceerd op 31/08/2023

2023_GR_00075 - Regionaal Mobiliteitsplan en plan-MER - Ontwerp - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:00 /
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Sara Van Rooy, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00075 - Regionaal Mobiliteitsplan en plan-MER - Ontwerp - Goedkeuring

Aanwezig

Guy Peeters, Lieven Janssens, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Jos Bouly, Eva Somers, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 12
Viki Matheussen, Niels De Ceuster, Eva Somers, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Simon Dens, Bea Landuyt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00075 - Regionaal Mobiliteitsplan en plan-MER - Ontwerp - Goedkeuring 2023_GR_00075 - Regionaal Mobiliteitsplan en plan-MER - Ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De inhoud van het plan in beknopte bewoordingen:

Onze vervoerregio Kempen is een dynamische en diverse regio. De omgeving kenmerkt zich onder andere door uitgestrekte bossen, heide, de Kempense Heuvelrug en vennengebieden. Karakteristieke dorpen en levendige (centrum)steden vullen al schakerend de ruimte tussen de natuur. Het is fijn leven in de Kempen.

Maar in de Kempen werken en wonen we verspreid en in lintbebouwing. Dit versnipperd patroon werkt sluipverkeer van zowel auto’s als vrachtwagens in de hand. Ook de bevolkingsgroei, de klimaatverandering, het verlies van biodiversiteit en de stikstofproblematiek in de huidige context, maken dat de Kempense omgeving onder druk staat. We staan voor stevige uitdagingen op het gebied van leefkwaliteit, duurzaamheid en bereikbaarheid.

Mobiliteit is een van de knellende thema’s in de Kempen. Als we niets zouden wijzigen aan ons beleid, dan stevenen we af op een autogestuurde samenleving. De verkeersproblemen zouden structureler zijn dan vandaag, de ruimtevraag van de auto zou blijven toenemen en het zou praktisch onmogelijk worden om een vlot, betaalbaar en kwalitatief openbaar vervoer te organiseren. Dit zou leiden tot een modal split van 80/20: duurzaam vervoer zou slechts 20% van onze verplaatsingen in nemen.

Het is duidelijk dat onze ruimte lijdt. Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst nog voldoende ruimte is om op duurzame en kwaliteitsvolle manier te wonen, te leven en zich te verplaatsen, moeten we de koppeling maken tussen mobiliteit en ruimtelijke ordening. Zo kunnen we de lijnen uitzetten hoe onze schaarse ruimte te gebruiken in de toekomst.

Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit. Namelijk een gewenste modal split van 60/40, een daling van 15% van het aantal gereden kilometers, nul verkeersdoden in de regio en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid. Om deze indicatoren te bereiken, werken we rond vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen. We creëren leefbare kernen en mobiliteitskamers, we zetten volop in op duurzame verplaatsingen, investeren in de fiets en tot slot versterken we het openbaar vervoersnet. Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen.

Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken zetten we als vervoerregio in op een trio aan maatregelen. De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:

  • Groene regio met robuuste natuurgebieden
  • Sterke woonkernen
  • Bedrijvenzones en locatiebeleid
  • Attractoren voor personen

De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:

  • Voetgangersnetwerken
  • Fietsnetwerken
  • Gelaagd openbaar vervoer
  • Wegennetwerk
  • Netwerk voor vrachtvervoer
  • Waterwegen

De laatste set maatregelen werken flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.

Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio. Het beleidsplan dient als kompas voor de gemeenten: het geeft richting aan onze huidige en toekomstige (verplaatsings)activiteiten om zo onze kostbare ruimte maximaal duurzaam te benutten. Dit mobiliteitsplan is een belangrijke stap voor een verdere samenwerking tussen de Kempische gemeenten én voor een hoopvolle toekomst.

Samen op weg naar beter!

Juridische grond

  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • 7 december 2018 en wijzigingen: Bestuursdecreet.
  • 3 april 2019 en wijzigingen: Decreet op basisbereikbaarheid. 
  • 20 november 2020 en wijzigingen: Besluit Vlaamse Regering over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft positief advies voor het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen en ontwerp plan-MER. 

Artikel 2

Dit besluit wordt overgemaakt aan de vervoerregio Kempen.