Terug
Gepubliceerd op 31/08/2023

2023_GR_00072 - Organisatiebeheersing - Rapportering 2022 - Kennisname

Gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:00 /
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Sara Van Rooy, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter
2023_GR_00072 - Organisatiebeheersing - Rapportering 2022 - Kennisname 2023_GR_00072 - Organisatiebeheersing - Rapportering 2022 - Kennisname

Motivering

Feiten en context

De leidraad organisatiebeheersing, een door de Vlaamse overheid ontwikkeld instrument voor interne controle op organisatieniveau, maakt als evaluatie-instrument al sinds 2015 integraal deel uit van het algemeen kader organisatiebeheersing. 

In 2021-2022 werd een tweede zelfevaluatie gedaan, vorig jaar werd een eerste keer gerapporteerd op basis van deze zelfevaluatie en de verbeteracties die daarbij werden geformuleerd.

Juridische grond

  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikels 217 tot 220 bepalen dat organisatiebeheersing het geheel is van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men

1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt. 

Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. 

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neem kennis van  de rapportering 2022 in het kader van organisatiebeheersing.