De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 7 november 2023 worden goedgekeurd.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 12 december 2023:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 12 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormeldebeslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
Op de algemene vergaderingen van Pidpa dd. 15 december 2023 en van Water-link/Adelta dd. 14 december 2023 staat in het kader van deze Transactie de wedersamenstelling van de raad van bestuur geagendeerd.
Aangezien de Gemeente per 1 januari 2024 deelnemer wordt in Adelta, evenzeer ten gevolge van de Transactie, heeft zij van Water-link/Adelta per brief van 9 november 2023 de uitnodiging ontvangen om een bestuurder voor te dragen om per 1 januari 2024 te zetelen in de raad van bestuur van Adelta. Daarnaast wordt de Gemeente uitgenodigd om een waarnemer te laten deelnemen aan de algemene vergadering van 14 december a.s.
Het goed te keuren artikel 15 van de statuten van Adelta voorziet in dat verband het volgende:
“De Raad van Bestuur bestaat uit vijftien (15) leden, waarvan maximum twee derden (2/3) van hetzelfde geslacht is. De samenstelling ervan is als volgt:
Minstens één bestuurder wordt benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal.
In de Raad van Bestuur zetelen geen onafhankelijke bestuurders.”
Hierbij gelden de volgende regels:
De Stad Antwerpen kan 7 bestuurders voordragen. Alle andere steden en gemeenten kunnen ervoor kiezen zelf één of meerdere individuele voordrachten te doen, of afstemmen met andere deelnemers om een gezamenlijke voordracht te doen voor het arrondissement waartoe ze behoren.
Indien de Gemeente geen voordracht doet, wordt zij geacht zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe de Gemeente behoort.
Afhankelijk van de statuten van de vereniging kan de gemeente vertegenwoordigers en kandidaat-leden voor bestuursorganen aanduiden. De gemeenteraad is bevoegd om deze vertegenwoordigers aan te duiden.
Volgende vertegenwoordigers voor te dragen en aan te stellen voor de volledige duur van de legislatuur:
Pidpa (Adelta.Rio) | voordracht kandidaat bestuurder (met ingang van 1 januari 2024) | Kris Gebruers |
Water-link (Adelta) |
voordracht kandidaat bestuurder (met ingang van 1 januari 2024) |
Kris Gebruers |
waarnemer op de algemene vergadering van 14 december 2023, met mogelijkheid van indeplaatsstelling. | Paul Laeremans |
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze onverwijld ter kennis aan Water-link, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werd er een nieuw meerjarenplan 2020-2026 opgesteld. Dit meerjarenplan wordt jaarlijks herbekeken en bijgestuurd indien nodig.
De financieel directeur en algemeen directeur staan in voor de opmaak van de aanpassing meerjarenplan.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2026 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 27 november 2023 en vast bureau van 27 november 2023 en op het managementteam van 22 november 2023, beide met gunstig advies.
Aan de raadsleden werd 14 dagen voorafgaand aan de raad de aanpassing meerjarenplan 2020-2026 overgemaakt.
Stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2026 (deel gemeente) vast.
Keurt het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, waardoor het geïntegreerde beleidsrapport definitief is vastgesteld.
Volgende bedragen van de gemeente Vorselaar worden nominatief vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2026 en worden toegekend voor het jaar 2024:
De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de beslissing aan de toezichthoudende overheden.
De gemeentelijke bijdrage in het budget 2023 komt overeen met de geactualiseerde meerjarenplanning 2020-2025.
Verleent gunstig advies over de budgetwijziging 2022, het budget 2024 en het meerjarenplan 2020-2025 van de Kerkfabriek St. Pieter dat door de Kerkraad werd goedgekeurd op 24 juni 2019 met een sluitend saldo voor exploitatie en investeringen en maakt derhalve geen bijkomende opmerkingen.
Om kostendekkend te werken is een afstemming nodig op de aangepaste retributiebedragen identiteitskaarten door de federale overheid.
Het gewijzigde retributiereglement 'afgifte administratieve stukken' wordt goedgekeurd.
Het retributiereglement 'afgifte administratieve stukken' dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 8 november 2022 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2024 en vervangen door het huidige reglement.
IOK Afvalbeheer past de verkoopsprijs van compost aan. Fijne compost (topgazoncompost) stijgt van 4 euro naar 5 euro.
Het retributiereglement ‘recyclagepark en verkoop van aan afval gerelateerde producten’ wordt goedgekeurd en vervangt het vorige retributiereglement.
Simon Dens informeert naar de reden van vereffening en wat er met de resterende financiële middelen zal gebeuren.
Guy Peeters licht toe dat VVV zelf vragende partij is voor de vereffening. De resterende middelen moeten voor toeristische doeleinden worden ingezet. Enkele concrete projecten worden benoemd.
Jos Bouly licht toe dat momenteel een werkgroep toerisme ca. 2 maandelijks samen komt.
Enkele cultureel-toeristische producten (bv. wandelkaarten) werden vroeger verkocht en aangekocht door de VVV.
De verkoop gebeurde reeds door gemeente, maar de producten werden aangeleverd door VVV en de bedragen van verkoop werden aan hen doorgestort.
De VVV is momenteel in vereffening, de gemeente wil de taak van aan- en verkoop van cultureel-toeristische producten op zich nemen. Hiervoor is een retributiereglement nodig.
Het retributiereglement 'cultureel-toeristische producten' wordt goedgekeurd.