Terug
Gepubliceerd op 10/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 20:00 /

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Paul Laeremans, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00096 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00096 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00096 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2023_GR_00096 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 29 augustus 2023 worden goedgekeurd.

2.

2023_GR_00097 - Intergemeentelijke samenwerkingen - Verslagen - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
2.

2023_GR_00097 - Intergemeentelijke samenwerkingen - Verslagen - Kennisname

2023_GR_00097 - Intergemeentelijke samenwerkingen - Verslagen - Kennisname

Motivering

Feiten en context
  • 30 maart 2023: Regionaal bestuurscomité Iveka.
  • 16 mei 2023: Raad van Bestuur Iveka.
  • 24 mei 2023: Raad van Bestuur Iveka.
  • 24 mei 2023: Regionaal bestuurscomité Iveka.
  • 29 juni 2023: Algemene vergadering Iveka.
  • 16 juni 2023: Raad van Bestuur Pidpa.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de verslagen in bijlage.

3.

2023_GR_00098 - Projectvereniging Neteland - Verlenging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00098 - Projectvereniging Neteland - Verlenging - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00098 - Projectvereniging Neteland - Verlenging - Goedkeuring

2023_GR_00098 - Projectvereniging Neteland - Verlenging - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • 22 december 2017: Decreet Lokaal Bestuur, zoals gewijzigd tot op heden.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de duurtijd van de projectvereniging Neteland te verlengen voor zes jaar tot uiterlijk 1 januari 2030.

De gemeenteraad beslist om de statuten van de projectvereniging 'Neteland' aan te passen en keurt hiervoor volgend ontwerp van statuten goed: Statuten projectvereniging 'Neteland'

Hoofdstuk 1: Naam, zetel, doelstellingen en duur

Artikel 1 – Naam van de projectvereniging

De projectvereniging is opgericht onder de naam 'Neteland'.

Artikel 2 – Zetel van de projectvereniging

De zetel van de vereniging is gevestigd in het administratieve centrum van de stad Herentals, Augustijnenlaan 30, 2200 Herentals.

Artikel 3 – Deelnemers aan de projectvereniging

De leden van de projectvereniging zijn de gemeenten Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar.

Artikel 4 – Doel van de projectvereniging

De projectvereniging wil in de deelnemende gemeenten een samenwerking uitbouwen rond vrije tijd (bibliotheek, cultuur, sport …), integrale veiligheid, omgeving, welzijn en zorg en strategie en organisatie.

Artikel 5 – Duur van de projectvereniging

  • § 1. De projectvereniging werd op 8 december 2017 opgericht voor de periode van 1 januari 2018 tot 1 januari 2024. Tijdens die periode is geen uittreding mogelijk.
  • § 2. De projectvereniging kan opeenvolgende keren voor het verstrijken van de termijn opnieuw verlengd worden voor een periode van maximum 6 jaar indien de deelnemende gemeenten geen andere beslissing daartoe nemen.

Hoofdstuk 2: Bestuur van de vereniging

Artikel 6 – Bestuur van de vereniging

  • § 1. De projectvereniging wordt geleid door een raad van bestuur die is samengesteld uit vertegenwoordigers van vijf deelnemende gemeenten, zoals bepaald in artikel 7 van onderhavige statuten. De deelnemende gemeenten duiden elk een bestuurder aan. De deelnemende gemeenten duiden voor elke bestuurder een vaste plaatsvervanger aan.
  • § 2. De raad van bestuur kan enkel beslissen over zaken die kaderen binnen het doel van de vereniging. De raad van bestuur kan personeel aannemen en is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid.
  • § 3. De projectvereniging beschikt over een dagelijks bestuur.

Artikel 7 – Samenstelling raad van bestuur

  • § 1. De raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en uit leden met raadgevende stem.
  • § 2. Elke deelnemende gemeente duidt één stemgerechtigde bestuurder en één vaste plaatsvervanger aan. Deze bestuurder is een gemeenteraadslid of een lid van het college van burgemeester en schepenen. Elke stemgerechtigde bestuurder beschikt over één stem.
  • § 3. Elke deelnemende gemeente duidt één afgevaardigde aan als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde is verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
  • § 4. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder van de projectvereniging en verschillende ambten, functies en mandaten zoals bepaald in artikel 48 en 51 van het decreet van 6 juli 2001.
  • § 5. De bestuurders worden benoemd voor de duur van de projectvereniging, maar zijn van rechtswege ontslagnemend bij het verlies van hun mandaat bij de gemeente of bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden. Het mandaat van bestuurder kan ook worden beëindigd wanneer de gemeente die hij vertegenwoordigt, zijn mandaat intrekt en een vervanger aanduidt.
  • § 6. De bestuurders duiden een voorzitter in hun midden aan.

Artikel 8 – Werkingsmodaliteiten

De raad van bestuur maakt een huishoudelijk reglement op waarin de werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgelegd. Dat huishoudelijk reglement kan worden gewijzigd via een gewone meerderheid van stemmen.

Artikel 9 – Vergaderingen raad van bestuur

De raad van bestuur vergadert ten minste twee keer per jaar. De uitnodigingen worden minstens 8 dagen vooraf verstuurd, vergezeld van een agenda. Om rechtsgeldig te beslissen, moet de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.

Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen.

Artikel 10 – Presentiegeld

De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld.

Artikel 11 – Ondersteuning raad van bestuur

De raad van bestuur kan via het huishoudelijk reglement een dagelijks bestuur, stuurgroepen, werkgroepen of adviesgroepen oprichten om de vergaderingen van de raad van bestuur voor te bereiden. De raad van bestuur kan opdrachten uitbesteden aan derden.

Artikel 12 – Verslaggeving aan de gemeenteraden

  • § 1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar. De notulen van de vergaderingen en de bijhorende documenten worden ter inzage gelegd van de gemeenteraadsleden op het secretariaat van alle aangesloten gemeenten.
  • § 2. De raad van bestuur legt de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden.

Artikel 13 – Samenstelling en werking dagelijks bestuur

  • § 1. Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, ondervoorzitter, coördinator en financieel coördinator.
  • § 2. Het dagelijks bestuur is bevoegd voor exploitatie-uitgaven tot 10.000 euro en voor investeringsuitgaven tot 2.500 euro op voorwaarde dat deze uitgaven dermate dringend zijn dat de werking van de projectvereniging ernstig bemoeilijkt zou worden, als op de goedkeuring moet gewacht worden van de raad van bestuur en op voorwaarde dat de uitgaven binnen het goedgekeurde budget vallen.

Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de aanstelling, de weddevaststelling, het ontslag en de tuchtbevoegdheid voor het eigen personeel.

  • § 3. Het dagelijks bestuur is bevoegd om te beslissen over het voorwerp van de opdracht en voor het bepalen en voeren van de plaatsingsprocedure van de overheidsopdracht in het kader van exploitatie-uitgaven waarvan het geraamde bedrag kleiner is dan 30.000 euro op voorwaarde dat deze uitgaven dermate dringend zijn dat de werking van de projectvereniging ernstig bemoeilijkt zou worden, als op de goedkeuring moet gewacht worden van de raad van bestuur en op voorwaarde dat de uitgaven binnen het goedgekeurde budget vallen. De gunning van overheidsopdrachten blijft een bevoegdheid van de raad van bestuur.
  • § 4. De bevoegdheden van het dagelijks bestuur omvatten zowel de besluitvorming, als het aangaan van verbintenissen en het vertegenwoordigen van de projectvereniging naar buiten toe voor deze bevoegdheden.  
  • § 5. Alle beslissingen en verbintenissen van het dagelijks bestuur moeten bekrachtigd worden op de eerstvolgende raad van bestuur.

Hoofdstuk 3: Financieel beheer

Artikel 14 – Begroting en rekeningen

  • § 1. De boekhouding wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen en met naleving van de richtlijnen over de boekhoudkundige verrichtingen.
  • § 2. De raad van bestuur stelt de rekening van het afgelopen jaar vast uiterlijk op 31 maart na het verstreken boekjaar. De raad van bestuur legt de jaarrekening samen met het verslag van de accountant en het activiteitenverslag ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De raad van bestuur keurt de begroting goed uiterlijk op 31 december van het jaar dat het werkingsjaar voorafgaat.

Artikel 15 – Financiering

De deelnemende gemeenten financieren de werking van de projectvereniging via een jaarlijkse dotatie die de gemeenteraden jaarlijks vastleggen. Het bedrag van de dotatie wordt bepaald conform de noden en de te verwachten kosten van de projectvereniging. De projectvereniging financiert zijn werking zo veel mogelijk via subsidies toegekend door derde instanties.

Artikel 16 - Financiële controle

De raad van bestuur stelt een accountant aan, die de controle op de financiële toestand uitvoert en hierover jaarlijks rapporteert.

Hoofdstuk 4: Wijziging statuten, toetreding, ontbinding

Artikel 17 - Wijziging van de statuten, toetreding

De wijzigingen van de statuten en de toetreding van nieuwe leden moeten worden goedgekeurd met twee derde (2/3) van de stemmen van de deelnemende gemeenten, op basis van een gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 18 - Ontbinding van de vereniging

De vereniging wordt bij het verlopen van de duurtijd en bij gebrek aan tijdige verlenging ontbonden. De raad van bestuur stelt hiervoor een vereffenaar aan.

Artikel 19 - Bestemming van de activa

In geval van ontbinding van de vereniging worden de activa, na aanzuivering van de eventuele passiva, overgedragen aan de deelnemende gemeenten in verhouding tot de betaalde financiële bijdragen.

Bij de ontbinding van de vereniging zullen de eventueel in gebruik gegeven goederen worden teruggegeven aan de rechthebbenden van deze goederen.

4.

2023_GR_00099 - IKA - Agenda buitengewone algemene tevens jaarvergadering 21 november 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00099 - IKA - Agenda buitengewone algemene tevens jaarvergadering 21 november 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_GR_00099 - IKA - Agenda buitengewone algemene tevens jaarvergadering 21 november 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00099 - IKA - Agenda buitengewone algemene tevens jaarvergadering 21 november 2023 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;

Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 21 november 2023 plaats heeft;

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken met betrekking tot statutenwijziging aan de gemeente per brief van 8 augustus 2023 en 13 september 2023 overgemaakt werd;

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 5 september 2023 overgemaakt werd;

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering; 

Overwegende dat Luminus een voorstel tot deelname formuleert dat past in de strategische doelstelling van IKA;

Overwegende dat de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 21 november 2023 volgende agendapunten bevat:

  1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus.
  2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11.
  3. Aanpassen van de statuten als volgt:
    • Wijziging van het doel/voorwerp.
    • Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III, 10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36.
  4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3bij authentieke akte te doen vaststellen.
  5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Statutaire mededelingen. 
Juridische grond
  • 15 juli 2005 en wijzigingen: Gemeentedecreet.
  • 6 juli 2001 en wijzigingen: Decreet intergemeentelijke samenwerking:
    • meer bepaald artikel 39 bepaalt dat uiterlijk negentig kalenderdagen voor de buitengewone algemene vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen terzake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger(s) op de algemene vergadering en dat zij bij het verslag gevoegd worden; 
    • meer bepaald artikel 44 bepaalt dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering en onder meer op expliciete wijze aan de voorgestelde statutenwijzigingen. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegen­woordiger vast te stellen.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:

  1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus.
  2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11.
  3. Aanpassen van de statuten als volgt:
    • Wijziging van het doel/voorwerp.
    • Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III, 10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36.
  4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3bij authentieke akte te doen vaststellen.
  5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Statutaire mededelingen. 

Artikel 2

De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA  tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19.9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.

Artikel 3

Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.

Artikel 4

De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 5

Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.

5.

2023_GR_00100 - Noodplanning - deelname hernieuwing raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00100 - Noodplanning - deelname hernieuwing raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_GR_00100 - Noodplanning - deelname hernieuwing raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' - Goedkeuring

2023_GR_00100 - Noodplanning - deelname hernieuwing raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) sinds 2011 over een Contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. De bestaande raamovereenkomst liep tot en met 31 maart 2023.

Voor de periode van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027 is een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.

Het Contact center heeft in het verleden zijn nut en effectiviteit al bewezen. Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan hiervan indien gewenst gebruikmaken en het Contact center op elk moment activeren. Door de permanente standby (24/7) is het mogelijk om het infonummer binnen het uur te openen. Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.

Het NCCN en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen 'Discipline 5' (algemene informatie) als de oproepen 'Discipline 2' (slachtofferinformatie) te behandelen via het Contact center bij noodsituaties.

De oproepen 'D2' zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid.

Om gebruik te kunnen maken van het Contact center dient het lokaal bestuur een overeenkomst af te sluiten met WEngage NV. Deze overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.

De stand-by 24/7 van het Contact center wordt door het NCCN gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiële weerslag. Enkel het effectief gebruik van het Contact center (bij noodbeheer of oefening) valt ten laste van het lokaal bestuur.

Juridische grond
  • 15 juli 2005 en wijzigingen: Gemeentedecreet.
  • 16 februari 2006: KB betreffende nood- en interventieplannen.
  • 31 maart 2003: KB tot vaststelling van het noodplan voor de crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
  • 22 december 2017: Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
  • 17 juni 2016 en wijzigingen: Wet inzake overheidsopdrachten.
  • 7 december 2018: Bestuursdecreet.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De deelname aan de hernieuwing van het raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' bij de maatschappij WEngage wordt goedgekeurd.

6.

2023_GR_00101 - Politiereglement - Publiek toegankelijke gebouwen en evenementen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00101 - Politiereglement - Publiek toegankelijke gebouwen en evenementen - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_GR_00101 - Politiereglement - Publiek toegankelijke gebouwen en evenementen - Goedkeuring

2023_GR_00101 - Politiereglement - Publiek toegankelijke gebouwen en evenementen - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

In het reglement van 2018 is opgenomen: 

23.1     Volgende periodieke controles dienen uitgevoerd:

  • Elektrische installaties (veiligheidsverlichting en alarminstallatie inbegrepen): tweejaarlijks door EO.

Wettelijk dient deze controle echter maar om de 5 jaar uitgevoerd te worden. Ook Olen heeft in haar reglement de periodiciteit op 5 jaar gezet. We hebben ons reglement dus aangepast aan de wettelijke periodiciteit.

Ook de wettelijke noodzaak "en bij elke ingebruikstelling, wijziging, verzwaring of uitbreiding" werd toegevoegd.

Juridische grond
  • 24 juni 1988 en wijzigingen: Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119 en 135 § 2.
  • 30 juli 1979: Wet betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het 'politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen’ wordt goedgekeurd. Het reglement treedt in werking op 1 november 2023.

Artikel 2

Alle voorafgaande gelijkaardige verordeningen worden integraal opgeheven vanaf 1 november 2023.

Artikel 3

Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • de hulpverleningszone Kempen.
  • de GAS-regio en -ambtenaar.
  • politiezone Neteland.
7.

2023_GR_00103 - Klimaat - Lokaal Energie en Klimaatpact 2.1 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00103 - Klimaat - Lokaal Energie en Klimaatpact 2.1 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Annick Verswijvel, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Annick Verswijvel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2023_GR_00103 - Klimaat - Lokaal Energie en Klimaatpact 2.1 - Goedkeuring

2023_GR_00103 - Klimaat - Lokaal Energie en Klimaatpact 2.1 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeldt in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.

Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Zoals hierboven vermeld werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:

 Lokale besturen engageren zich om:

  • Realisatie van minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025. Een thematisch wijkverbeteringscontract kenmerkt zich door 4 elementen: (i) het is gericht op de uitvoering van een collectieve renovatie, (ii) het betreft een nieuwe samenwerkingsvorm, (iii) binnen een specifieke wijk, (iv) met oog voor sociale diversiteit;
  • Opmaak van een voorgesteld renovatietraject op maat van elke bewoner waar de klimaattafel georganiseerd wordt, voor 50 per 1.000 huishoudens en dit voor einde 2025;
  • Een verdubbeling en versnelling voor de doelstelling: ‘1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030’: minstens 36 kWp in plaats van 18 kWp per 500 inwoners, waarvan 18 kWp per 500 inwoners wordt gerealiseerd voor einde 2025.
  • Toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap operationaliseren voor 1 per 500 inwoners voor einde 2025.

De Vlaamse overheid engageert zich om:

  • Een sterke kennisoverdracht te organiseren tussen lokale besturen met de eerste leerlessen uit de 11 lopende wijkverbeteringscontracten wat betreft het vernieuwd instrumentarium in het kader van de werkplatformen (deze zijn begin 2023 van start gegaan);
  • De beoogde wijkrenovatietool uit te breiden met de ontwikkeling van een digitaal platform (de ‘Digital Twin’) waarbij (i) databronnen gecombineerd worden met de best beschikbare instrumenten en analyses (zoals bijvoorbeeld warmtezoneringskaarten) en (ii) waarop publieke of private instrumenten op kunnen aansluiten (overheden, Energiehuizen, bouwsector, applicatie- en softwarebedrijven, …). Deze wordt niet enkel aan lokale besturen aangereikt, maar kan dus ook gekoppeld worden aan Energiehuizen om renovatietrajecten procesmatig te begeleiden;
  • Het aanbieden van een technische assistentiehub om lokale besturen en hun OCMW’s te ondersteunen in het opstarten van lokale energiegemeenschappen waarbij activiteiten ten gunste van mensen met risico op energie armoede kan worden uitgerold. De hub wordt aanbesteed in 2023 en zal zich inzetten voor het inhoudelijk technische, het aanbestedingsmatige, juridische en financiële maatwerk bij de realisatie van de activiteiten van de energiegemeenschap.
  • Het voorzien van een additionele budgettaire impuls van 16 miljoen euro voor de capaciteit bij lokale besturen ter realisatie van de versterkte engagementen in de komende twee jaren:
    • 9.000.000 in 2023,   
    • 7.000.000 in 2024.

Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de Vorselaar aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in het LEKP 2.1 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2.

Juridische grond
  • 1992 en wijzigingen: Internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
  • 2015 en wijzigingen: Ondertekenen duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
  • Deelname aan het door IOK en de provincie gecoördineerd streekproject Kempen2030 dat kadert binnen dit vernieuwde Burgemeestersconvenant 2030 en één gezamenlijke visie vormt op vlak van energie en klimaat onder alle 29 Kempense lokale besturen;
  • 2021-2030 en wijzigingen: Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
  • 2019-2024 en wijzigingen: Regeerakkoord Vlaamse Regering.
  • Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
  • 4 juni 2021 en wijzigingen: Lokaal Energie- en Klimaatpact Vlaamse Regering en Vlaamse steden en gemeenten van aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. 
  • ‘FIT for 55’-pakket Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie. 
  • art. 2 Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 te ondertekenen.

8.

2023_GR_00102 - Varia en mededelingen - Bespreking - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Annick Verswijvel; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Paul Laeremans, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
8.

2023_GR_00102 - Varia en mededelingen - Bespreking - Kennisname

2023_GR_00102 - Varia en mededelingen - Bespreking - Kennisname

Motivering

Feiten en context

Mondelinge vragen kunnen uiterlijk tot maandag (8.00 uur) voor de zitting per email bezorgd worden aan algemeendirecteur@vorselaar.be, gemeenteraadsvoorzitter@vorselaar.be en burgemeester@vorselaar.be.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende extra besprekingen worden aan bod gebracht in deze raadszitting:

  • stand van zaken rioleringsproject Merellaan
  • Schoolstraat
  • Bibliotheek in klooster

In de komende raden zal ook nog teruggekomen worden op andere punten. Hieronder alvast de thema's die nog dit jaar worden behandeld: 

  • Blauwgroen netwerk en ontharding (november)
  • Ambitienota Neteland (november)
  • Sociale campus (december)
  • Debat over cijfers en sociaal beleid (december)
  • Budget/financiën en thesauriebeheer (december)

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website.

Het zittingsverslag van deze vergadering werd vervangen door een audio-opname, welke beschikbaar is op de website.