De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 29 augustus 2023 worden goedgekeurd.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
De gemeenteraad beslist om de duurtijd van de projectvereniging Neteland te verlengen voor zes jaar tot uiterlijk 1 januari 2030.
De gemeenteraad beslist om de statuten van de projectvereniging 'Neteland' aan te passen en keurt hiervoor volgend ontwerp van statuten goed: Statuten projectvereniging 'Neteland'
Hoofdstuk 1: Naam, zetel, doelstellingen en duur
Artikel 1 – Naam van de projectvereniging
De projectvereniging is opgericht onder de naam 'Neteland'.
Artikel 2 – Zetel van de projectvereniging
De zetel van de vereniging is gevestigd in het administratieve centrum van de stad Herentals, Augustijnenlaan 30, 2200 Herentals.
Artikel 3 – Deelnemers aan de projectvereniging
De leden van de projectvereniging zijn de gemeenten Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar.
Artikel 4 – Doel van de projectvereniging
De projectvereniging wil in de deelnemende gemeenten een samenwerking uitbouwen rond vrije tijd (bibliotheek, cultuur, sport …), integrale veiligheid, omgeving, welzijn en zorg en strategie en organisatie.
Artikel 5 – Duur van de projectvereniging
Hoofdstuk 2: Bestuur van de vereniging
Artikel 6 – Bestuur van de vereniging
Artikel 7 – Samenstelling raad van bestuur
Artikel 8 – Werkingsmodaliteiten
De raad van bestuur maakt een huishoudelijk reglement op waarin de werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgelegd. Dat huishoudelijk reglement kan worden gewijzigd via een gewone meerderheid van stemmen.
Artikel 9 – Vergaderingen raad van bestuur
De raad van bestuur vergadert ten minste twee keer per jaar. De uitnodigingen worden minstens 8 dagen vooraf verstuurd, vergezeld van een agenda. Om rechtsgeldig te beslissen, moet de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen.
Artikel 10 – Presentiegeld
De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld.
Artikel 11 – Ondersteuning raad van bestuur
De raad van bestuur kan via het huishoudelijk reglement een dagelijks bestuur, stuurgroepen, werkgroepen of adviesgroepen oprichten om de vergaderingen van de raad van bestuur voor te bereiden. De raad van bestuur kan opdrachten uitbesteden aan derden.
Artikel 12 – Verslaggeving aan de gemeenteraden
Artikel 13 – Samenstelling en werking dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de aanstelling, de weddevaststelling, het ontslag en de tuchtbevoegdheid voor het eigen personeel.
Hoofdstuk 3: Financieel beheer
Artikel 14 – Begroting en rekeningen
Artikel 15 – Financiering
De deelnemende gemeenten financieren de werking van de projectvereniging via een jaarlijkse dotatie die de gemeenteraden jaarlijks vastleggen. Het bedrag van de dotatie wordt bepaald conform de noden en de te verwachten kosten van de projectvereniging. De projectvereniging financiert zijn werking zo veel mogelijk via subsidies toegekend door derde instanties.
Artikel 16 - Financiële controle
De raad van bestuur stelt een accountant aan, die de controle op de financiële toestand uitvoert en hierover jaarlijks rapporteert.
Hoofdstuk 4: Wijziging statuten, toetreding, ontbinding
Artikel 17 - Wijziging van de statuten, toetreding
De wijzigingen van de statuten en de toetreding van nieuwe leden moeten worden goedgekeurd met twee derde (2/3) van de stemmen van de deelnemende gemeenten, op basis van een gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 18 - Ontbinding van de vereniging
De vereniging wordt bij het verlopen van de duurtijd en bij gebrek aan tijdige verlenging ontbonden. De raad van bestuur stelt hiervoor een vereffenaar aan.
Artikel 19 - Bestemming van de activa
In geval van ontbinding van de vereniging worden de activa, na aanzuivering van de eventuele passiva, overgedragen aan de deelnemende gemeenten in verhouding tot de betaalde financiële bijdragen.
Bij de ontbinding van de vereniging zullen de eventueel in gebruik gegeven goederen worden teruggegeven aan de rechthebbenden van deze goederen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 21 november 2023 plaats heeft;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken met betrekking tot statutenwijziging aan de gemeente per brief van 8 augustus 2023 en 13 september 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 5 september 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Overwegende dat Luminus een voorstel tot deelname formuleert dat past in de strategische doelstelling van IKA;
Overwegende dat de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 21 november 2023 volgende agendapunten bevat:
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19.9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) sinds 2011 over een Contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. De bestaande raamovereenkomst liep tot en met 31 maart 2023.
Voor de periode van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027 is een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.
Het Contact center heeft in het verleden zijn nut en effectiviteit al bewezen. Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan hiervan indien gewenst gebruikmaken en het Contact center op elk moment activeren. Door de permanente standby (24/7) is het mogelijk om het infonummer binnen het uur te openen. Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.
Het NCCN en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen 'Discipline 5' (algemene informatie) als de oproepen 'Discipline 2' (slachtofferinformatie) te behandelen via het Contact center bij noodsituaties.
De oproepen 'D2' zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid.
Om gebruik te kunnen maken van het Contact center dient het lokaal bestuur een overeenkomst af te sluiten met WEngage NV. Deze overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.
De stand-by 24/7 van het Contact center wordt door het NCCN gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiële weerslag. Enkel het effectief gebruik van het Contact center (bij noodbeheer of oefening) valt ten laste van het lokaal bestuur.
De deelname aan de hernieuwing van het raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' bij de maatschappij WEngage wordt goedgekeurd.
In het reglement van 2018 is opgenomen:
23.1 Volgende periodieke controles dienen uitgevoerd:
Wettelijk dient deze controle echter maar om de 5 jaar uitgevoerd te worden. Ook Olen heeft in haar reglement de periodiciteit op 5 jaar gezet. We hebben ons reglement dus aangepast aan de wettelijke periodiciteit.
Ook de wettelijke noodzaak "en bij elke ingebruikstelling, wijziging, verzwaring of uitbreiding" werd toegevoegd.
Het 'politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen’ wordt goedgekeurd. Het reglement treedt in werking op 1 november 2023.
Alle voorafgaande gelijkaardige verordeningen worden integraal opgeheven vanaf 1 november 2023.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeldt in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.
Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Zoals hierboven vermeld werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de Vorselaar aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in het LEKP 2.1 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2.
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 te ondertekenen.
Mondelinge vragen kunnen uiterlijk tot maandag (8.00 uur) voor de zitting per email bezorgd worden aan algemeendirecteur@vorselaar.be, gemeenteraadsvoorzitter@vorselaar.be en burgemeester@vorselaar.be.
Volgende extra besprekingen worden aan bod gebracht in deze raadszitting:
In de komende raden zal ook nog teruggekomen worden op andere punten. Hieronder alvast de thema's die nog dit jaar worden behandeld: