In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) sinds 2011 over een Contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. De bestaande raamovereenkomst liep tot en met 31 maart 2023.
Voor de periode van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027 is een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.
Het Contact center heeft in het verleden zijn nut en effectiviteit al bewezen. Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan hiervan indien gewenst gebruikmaken en het Contact center op elk moment activeren. Door de permanente standby (24/7) is het mogelijk om het infonummer binnen het uur te openen. Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.
Het NCCN en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen 'Discipline 5' (algemene informatie) als de oproepen 'Discipline 2' (slachtofferinformatie) te behandelen via het Contact center bij noodsituaties.
De oproepen 'D2' zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid.
Om gebruik te kunnen maken van het Contact center dient het lokaal bestuur een overeenkomst af te sluiten met WEngage NV. Deze overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.
De stand-by 24/7 van het Contact center wordt door het NCCN gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiële weerslag. Enkel het effectief gebruik van het Contact center (bij noodbeheer of oefening) valt ten laste van het lokaal bestuur.
De deelname aan de hernieuwing van het raamcontract 'Contactcenter om bij noodsituaties de bevolking te informeren' bij de maatschappij WEngage wordt goedgekeurd.