Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 14/12/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie Rombouts, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring

Aanwezig

Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring 2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.

Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt. Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.

De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:

  • 1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 58,00.
    • Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
  • 2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 116,00.
    • Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. 

En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart. 

Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de gemeente. Dankzij het werken met gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de gemeente zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken. Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen. 

Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt door het contract met In Touch via de raamovereenkomst Smartville.

De gemeente maakt deel uit van de interlokale vereniging “Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties”. De kosten zullen verdeeld worden onder de deelnemende gemeenten. De inkomsten zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeente zelf. Het is dus zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de gemeente zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare gemeente. De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal verder nog bekeken worden of in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren kunnen/zullen ingezet worden cf. voorheen voor GAS-overlast.

  • Voorwaarden:

De GAS 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden. In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie. Het protocol werd ondertekend op 5 maart 2021. Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Procedure GAS 4:

De politie en/of de GAS vaststeller stelt de overtreding vast en maakt een proces-verbaal. Dit proces-verbaal wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De overtreder ontvangt een gewone brief (geen aangetekende) met het proces-verbaal en de uitnodiging tot het betalen van de sanctie binnen een termijn van 30 dagen. De hoogte van deze administratieve sanctie is wettelijk bepaald en is afhankelijk van de categorie:

  • 1e categorie: 58 euro
  • 2e categorie: 116 euro

Indien de overtreder niet akkoord is met de opgelegde sanctie, dan kan deze binnen diezelfde 30 dagen schriftelijk verweer indienen. Is de boete hoger dan 70 euro, dan kan de overtreder vragen om mondeling gehoord te worden. Vervolgens zal de sanctionerend ambtenaar het verweer beoordelen: 

  • wordt het verweer als ongegrond gezien, dan zal opnieuw een uitnodiging tot betaling van de sanctie volgen. Er zal opnieuw een termijn van 30 dagen starten. 
  • In het geval dat het verweer als gegrond wordt gezien, wordt het dossier afgesloten of wordt de boete eventueel geherkwalificeerd.

Als de overtreder geen verweer indient én de boete niet binnen de 30 dagen betaalt, volgt er een nieuwe herinneringsbrief met het verzoek om binnen een nieuwe termijn van 30 dagen te betalen. De overtreder heeft na het ongegronde verweer alsnog de mogelijkheid om binnen de maand beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar bij de politierechtbank.

  • Plan van aanpak:

Voor de implementatie van overtredingen GAS 4 werd dit uitgewerkt binnen de interlokale vereniging GAS, waarin de verschillende gemeenten vertegenwoordigd waren. Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten :

  • politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
  • protocol met parket.

Juridische grond

  • Nieuwe Gemeentewet.
  • 24 juni 2013 en wijzigingen: Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten.
  • 9 maart 2014 en wijzigingen: Koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
  • Decreet Lokaal Bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.

Artikel 2

De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).

Artikel 3

Deze politieverordening treedt in werking op 1 februari 2022.

Artikel 4

Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur

Artikel 5

Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.

Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.