Het Agentschap Digitaal Vlaanderen en de gemeenten werken samen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen om vastgoedinformatie over onroerende goederen veiliger en efficiënter te delen. Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De uitrol van het Vastgoedinformatieplatform verloopt gefaseerd, in waves. Gemeente Vorselaar is ingedeeld in wave 4, d.w.z. instappen in de periode van 18 april 2023 tot 18 mei 2023. Gemeente Vorselaar zal effectief starten op 15 mei 2023. In eerste instantie zullen enkel notarissen en vastgoedmakelaars kunnen en moeten gebruik maken van het Vastgoedinformatieplatform. Particuliere aanvragen dienen nog op de oude wijze te gebeuren, nl. aanvraag per brief of per mail, automatische samenstelling en manuele check door de dienst ruimte en omgeving en bezorging per mail of per brief aan aanvrager.
Het verzamelen en ontsluiten van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zowel via het Vastgoedinformatieplatform als op de oude wijze, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Gemeente Vorselaar wenst deze kost op de aanvrager te verhalen, zoals ook tot hiertoe al gebeurde. Er is overleg geweest tussen de Neteland-gemeenten om tot een uniform retributiebedrag en aanrekeningswijze te komen, meer bepaald 80 € per aanvraag (een aanvraag omvat telkens 1 capakey of perceel).
Het gewijzigde retributiereglement op administratieve dienstverlening wordt goedgekeurd.
Het retributiereglement op administratieve dienstverlening dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 29 juni 2021 wordt opgeheven met ingang van 15 mei 2023 en vervangen door het huidige reglement.