Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

2022_GR_00041 - Autodelen in Vorselaar - Regierol voor lokaal bestuur - Visienota en reglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 24/05/2022 - 20:00 /
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Paul Laeremans, raadslid; Sofie Rombouts, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00041 - Autodelen in Vorselaar - Regierol voor lokaal bestuur - Visienota en reglement - Goedkeuring

Aanwezig

Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Kobe Vercauteren, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00041 - Autodelen in Vorselaar - Regierol voor lokaal bestuur - Visienota en reglement - Goedkeuring 2022_GR_00041 - Autodelen in Vorselaar - Regierol voor lokaal bestuur - Visienota en reglement - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Er zijn veel argumenten om als lokaal bestuur een sterke regierol op te nemen inzake autodelen:  

  • Dit is een belangrijk toekomstthema waarvoor zeker naar de gemeente zal worden gekeken (informatie, sensibilisering, omgevingsvergunningsaanvragen).
  • Het is een breed thema met koppeling naar welzijn, mobiliteit, duurzaamheid, ruimtelijke ordening, technische dienst/nutsmaatschappijen, huisvesting, …
  • Door zelf als gemeente te sturen, kunnen we ervoor zorgen dat de systemen toegankelijk/inclusief zijn (bv. welzijn: smartphone, betaalkaart, vaardigheden/opleiding).
  • Door zelf als gemeente te sturen, kunnen we ervoor zorgen dat systemen complementair zijn (verschillende soorten auto’s, ruimtelijk gespreid over de gemeente, toegankelijke systemen, zonder ingewikkelde abonnements- of andere formules).
  • Door zelf als gemeente te sturen, kunnen we een langetermijnaanpak waarborgen.
  • Koppeling met laadinfrastuctuur voor private eigenaars/gebruikers is nodig (dan wel op het openbaar domein, parkeerregeling, aanduidingsborden, bovengronds cf. toegankelijkheid).
  • Mogelijkheid om ook de eigen gemeentelijke vloot te integreren in het systeem.


Deze tekst heeft het statuut van een gemeentelijk reglement voor te stellen waarbij ontwikkelaars per definitie verplicht worden om via de gemeente te voorzien in een autodeelsysteem. Door een financiële bijdrage te vragen kan de gemeente dan een complementair systeem, op de juiste plaats, met de juiste auto’s en hetzelfde systeem/software opleggen. Dat waarborgt ook een langetermijnaanpak (onderhoud, continuïteit). 


IOK zorgde reeds voor een argumentatie van een dergelijk bedrag: nl.€ 60.000 voor een volledig opstartend deelsysteem met twee wagens. Hiermee kunnen 12 parkeerplaatsen worden gecompenseerd. Dat bedrag is een logisch en beargumenteerde inschatting en zal als basis dienen voor de eerste projecten in Vorselaar. Vanzelfsprekend moet ermee rekening worden gehouden dat de kostprijs afhankelijk is van marktfactoren (bv. kostprijs energie, beschikbaarheid stroom, inflatie, beschikbaarheid batterijen (en dus kostprijs) elektrische auto’s, prijscorrecties in de toekomst als er meer en meer elektrische auto’s en deelsystemen komen …) en nieuwe inzichten. Dat kan op korte termijn aanleiding geven tot prijsstijgingen, op middellange termijn mogelijk een daling. Daarom wordt voorgesteld om regelmatig deze visietekst en reglement te herbekijken. 


Op het Kempens niveau gebeuren ook aanbestedingen (cf. de wet op de overheidsopdrachten) om samenaankopen en raamovereenkomsten te faciliteren om de komende tijd snel en efficiënt te kunnen handelen. Dat is gepland tegen de zomer van 2022. 


Op 1 juli 2022 willen we alvast starten met een proefproject om de mogelijkheden en beperkingen uit te testen. Zonnige Kempen ging al akkoord met de overdracht van de middelen naar de gemeente voor een dergelijk autodeelsysteem. Het betekent immers ook een hele ontzorging voor hen. Hetzelfde geldt voor ontwikkelaars en bouwpromotoren. Het is immers niet hun corebusiness om zo’n systemen te organiseren (en zeker niet op lange termijn). We leggen dit nu vast in een politiereglement.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de visienota en reglement op autodelen in Vorselaar goed. 

De principes en afspraken uit voorliggende tekst wordt opgelegd in alle huidige en toekomstige omgevingsvergunningen waarin sprake is van autodelen als gedeeltelijke compensatie van de klassieke parkeernorm die in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) kern is bepaald.

Artikel 2

De gemeenteraad zal deze visienota en reglement regelmatig updaten, rekening houdend met de evoluties inzake openbaar vervoer, duurzame mobiliteit, autodelen en de prijssettingen die daarin worden gehanteerd. Daartoe gebeurt ook regelmatig een afstemming binnen de regio Neteland en de vervoerregio Kempen.