Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_GR_00059 - Halfjaarlijkse opvolgingsrapportering - Meerjarenplan - Kennisname

Gemeenteraad
di 30/08/2022 - 20:00 /
Kennis genomen
Dit besluit handelt over een Jaarrekening.

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Sofie Rombouts, raadslid

Verontschuldigd

Bea Landuyt, raadslid; Viki Matheussen, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter
2022_GR_00059 - Halfjaarlijkse opvolgingsrapportering - Meerjarenplan - Kennisname 2022_GR_00059 - Halfjaarlijkse opvolgingsrapportering - Meerjarenplan - Kennisname

Motivering

Feiten en context

Minstens voor het einde van het derde kwartaal van elk kalenderjaar dient er een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd aan de raden. De inhoudelijke toelichting inzake de opvolging van de doelstellingen werd reeds gegeven in de vorige raadszitting, samen met de kennisgeving van de jaarrekening, de inhoudelijke stand van zaken van de acties/actieplannen, de SDG's en de aanpassing van het financiële meerjarenplan. 

Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:

  • 1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
  • 2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
  • 3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
  • 4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.

Deze wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

  • Beleidsevaluatie: Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen;
  • Schema J1: Doelstellingenrekening;
  • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard.

Verder zijn er geen wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 of in de financiële risico’s bij het meerjarenplan.  

Juridische grond

  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 263

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de halfjaarlijkse opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025.