De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 24 mei 2022 worden goedgekeurd.
Neemt kennis van het verslag in bijlage.
De leidraad organisatiebeheersing, een door de Vlaamse overheid ontwikkeld instrument voor interne controle op organisatieniveau, maakt als evaluatie-instrument al sinds 2015 integraal deel uit van het algemeen kader organisatiebeheersing.
Op basis van de eerste zelfevaluatie die werd afgerond in 2015 werden prioritaire acties vastgelegd, uitgevoerd en opgevolgd vanuit het managementteam.
Het voorbije jaar werd een tweede zelfevaluatie gedaan, deze heeft door omstandigheden (corona, oekraïne, ...) wat vertraging opgelopen maar is zo goed als afgerond.
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
Neem kennis van de rapportering 2021 in het kader van organisatiebeheersing.
Als piloot 2019 voor BBC 2020 is dit de derde jaarrekening voor gemeente en OCMW samen.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De financieel directeur staat in voor de opmaak van de financiële nota en de toelichting, en de algemeen directeur voor de opmaak van de beleidsevaluatie. Het ontwerp van de jaarrekening wordt ter advies voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en het MAT.
Na positief advies wordt de jaarrekening voorgelegd aan de raden.
Het MAT verleende positief advies op 8 juni 2022.
Het college en vast bureau verleenden positief advies op 13 juni 2022.
De raden stemmen elk over hun deel van de jaarrekening. Nadat de raden elk voor hun deel de jaarrekening goedkeuren keurt de gemeenteraad het deel zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn goed. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De financieel directeur vervoegt de vergadering om een toelichting te geven bij dit agendapunt.
Neemt kennis van de jaarrekening 2021, inclusief beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting, en stelt deze vast voor het gedeelte gemeente en voor het geheel.
Budgettair resultaat boekjaar (J2) | -286.789 € |
Gecumuleerd budgettair resultaat (J2) | 8.624.983 € |
Autofinancieringsmarge (J2) | 1.461.331 € |
Balanstotaal (J4) | 49.477.121 € |
Totaal kosten (J5) | 11.467.880 € |
Totaal opbrengsten (J5) | 11.718.283 € |
Overschot van het boekjaar (J5) | 250.403 € |
Neemt kennis van de toelichting van de stand van zaken ivm de SDG's. Die duurzame ontwikkelingsdoelstellingen worden als een rode draad doorheen het meerjarenplan gebruikt. Na eerdere toelichtingen wordt nu systematisch bij elke rapportage over het meerjarenplan (doelstellingenrealisatie/jaarrekening) een terugkoppeling binnen de 17 doelstellingen voorzien.
De algemeen directeur zorgt voor het overmaken van de jaarrekening 2021 aan de toezichthoudende overheden.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werd er een nieuw meerjarenplan 2020-2025 opgesteld. Dit meerjarenplan wordt jaarlijks herbekeken en bijgestuurd indien nodig.
De financieel directeur en algemeen directeur staan in voor de opmaak van de aanpassing meerjarenplan.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 13 juni 2022 en vast bureau van 13 juni 2022 en op het managementteam van 8 juni 2022, allen met gunstig advies.
Aan de raadsleden werd 14 dagen voorafgaand aan de raad de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 overgemaakt.
Stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) vast.
Keurt het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, waardoor het geïntegreerde beleidsrapport definitief is vastgesteld.
Volgende bedragen van de gemeente Vorselaar worden nominatief vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025 en worden toegekend voor het jaar 2022:
De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de beslissing aan de toezichthoudende overheden.
Het belastingreglement "belasting op tweede verblijven" wordt goedgekeurd.
Het belastingreglement 'belasting op tweede verblijven' dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 15 december 2020 wordt opgeheven met ingang van 1 juli 2022 en vervangen door het huidige reglement 'belasting op tweede verblijven'.
De gemeenteraad besluit de onderhandse verkoop van het gemeentelijk eigendom, Dijkbaan zuiveringsinstallatie, kadastraal gekend als perceel sectie G 516G, met een oppervlakte van ca. 1.121m², aan AQUAFIN nv, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, goed te keuren.
De verkoop geschiedt tegen de prijs van 6.280,40 euro volgens verkoopbelofte in bijlage.
De gemeenteraadsvoorzitter (of burgemeester ingevolge delegatiebesluit) en de algemeen directeur worden gemachtigd alle stukken te ondertekenen die betrekking hebben op deze onderhandse verkoop.
Het perceel, kadastraal gekend als sectie G - 336F, wordt slechts beperkt gebruikt door de gemeente en wordt aangeboden om, ter aanvulling van het huidige sportaanbod, een extra sportaanbod te bieden aan de inwoners van Vorselaar in de vorm van padel. Het perceel is geschikt voor twee outdoor padelvelden zonder overkapping of gebouwen.
Het erfpachtrecht is een zakelijk gebruiksrecht dat een vol gebruik en genot van andermans onroerend goed verleent. De erfpachter oefent al de rechten uit, welke aan de eigendom van het goed verbonden zijn, doch de erfpachter mag niets doen dat de waarde van het onroerend goed vermindert, onder voorbehoud van normale slijtage, ouderdom of overmacht.
Het in erfpacht te geven onroerend goed bestaat uit een grasveld van max. 1.000m² tussen het gebouw met buitenkleedkamers aan het C-terrein dat in gebruik is door Ons Genoegen Vorselaar en het recyclagepark van gemeente Vorselaar. Het pad dat vanaf parking OGV langs de voetbalvelden naar de sporthal loopt moet steeds toegankelijk blijven.
Voorgesteld wordt een overeenkomst aan te gaan tussen gemeente Vorselaar en de te bepalen erfpachter voor een looptijd van vijftien jaren, ingaand bij ondertekening van de erfpachtovereenkomst. Deze overeenkomst kan telkens worden verlengd met 15 jaren uiterlijk twaalf maanden voor het verstrijken van de erfpachtovereenkomst. De totale duurtijd van erfpacht kan maximaal 99 jaar bedragen.
De vergoeding verschuldigd door de erfpachter bedraagt minimaal 200 euro per veld per jaar en kan worden geïndexeerd volgens overeenkomst tussen gemeente en erfpachter.
In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zal een oproep tot mededinging in de plaatselijke dagbladen en kranten gepubliceerd worden. Daarnaast wordt er ruchtbaarheid gegeven via de website van de gemeente, Info Vorselaar en de verschillende sociale media - kanalen. Kandidaten die interesse hebben om dit project te realiseren en uit te baten moeten een financieel en inhoudelijk voorstel indienen volgens de leidraad die deel uitmaakt van deze beslissing. De voorstellen van de kandidaten worden grondig beoordeeld vooraleer een partner aan te stellen zodat het aanbod dat er komt voldoet aan de kwaliteitsvereisten.
De inschrijvingen dienen het bestuur te bereiken ten laatste maandag 29 augustus 2022 om 10.00 uur.
De reglementering inzake overheidsopdrachten (Wet 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en haar uitvoeringsbesluiten) is hier niet van toepassing. Ook de reglementering inzake handelshuur is niet van toepassing op deze erfpacht. Het betreft immers geen handelshuurovereenkomst.
De wetgeving inzake erfpacht zoals voorzien in het nieuwe burgerlijk wetboek (art. 3.167 e.v. NBW) is wel van toepassing, doch is voornamelijk van aanvullend recht, met uitzondering van de definitie en de duurtijd. Dit betekent dat partijen kunnen afwijken van de bepalingen van aanvullend recht.
Onderhavige procedure wordt gevoerd met toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur waaronder transparantie, eerlijke mededinging en gelijkheid.
De gemeenteraad gaat akkoord met het opstarten van een oproep tot mededinging en keurt hiertoe de "Leidraad erfpacht padelvelden Vorselaar" goed als bijzondere voorwaarden en gunningscriteria voor het vestigen van een recht van erfpacht op een onroerend goed, gelegen te sportcentrum De Dreef, Oostakker te Vorselaar.
Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden en lasten wordt overgegaan tot het verlenen van een erfpachtrecht op perceel grond gelegen te Oostakker, Vorselaar, gekadastreerd sectie G, nr. 336F, voor een oppervlakte van 1.000m².
De erfpachtovereenkomst wordt goedgekeurd.
De vergoeding wordt gesteld op minimaal 200 euro per veld per jaar, onderhevig aan indexatie volgens de bepalingen in de leidraad, en afhankelijk van het financiële voorstel van de kandidaat erfpachter.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad keurde op 17 november 2020 het vernieuwde subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen goed.
Decreet Lokaal Bestuur
Het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen wordt goedgekeurd. Dit subsidiereglement vervangt elk vorig reglement en treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Een schoolbestuur moet voor zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs is aan actualisatie toe, de doorgevoerde aanpassingen zijn terug te vinden in document 'Schoolreglement SG LOV 22-23 met aanpassingen', zie bijlage.
Het schoolreglement in bijlage wordt goedgekeurd en vervangt het voorgaande schoolreglement. De capaciteitsbepaling, die deel uitmaakt van de afsprakennota, blijft ongewijzigd.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders. Die ondertekenen voor akkoord.