Het Masterplan Toegankelijkheid vanuit de Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, is een actieplan dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken. Dat actieplan is opgenomen in het Vlaams regeerakkoord.
Het plan kadert in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid. Ook mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, moeten zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Het toegankelijk maken van haltes is cruciaal en vraagt een proactieve samenwerking met de lokale besturen.
Doelstellingen van de Vlaamse overheid:
Als lokaal besturen vormen we een belangrijke partner in de aanpak van de (her)aanleg van toegankelijke haltes. Maar liefst 62% van de huidige haltes ligt langs gemeentewegen. Daarom is er samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) een CHARTER MASTERPLAN TOEGANKELIJKHEID HALTES gelanceerd dat als gemeente kan worden ondertekend.
Zo onderschrijven we als gemeente om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Vanaf 2021 wordt vanuit Vlaanderen ook verder ondersteuning geboden door o.a. een subsidie per toegankelijk aangelegde halte, een coachingtraject en awards voor "Meer Mobiele Gemeente".
In Vorselaar zijn er concrete plannen om de halte DORP en halte KVRi verder uit te bouwen. De halte DORP zal in beide rijrichtingen heraangelegd worden, volledig toegankelijk worden gemaakt en als Hoppin'punt dienst doen. We voorzien een informatiezuil, aangepaste halte-accommodatie, fietsenstallingen, trage wegen, deelauto's en deelfietsen.
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring om als gemeente het "Charter Masterplan Toegankelijkheid haltes", gelanceerd door de Vlaamse Overheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken te onderschrijven en de engagementen in dit charter in uitvoering te brengen.