De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 9 november 2021 worden goedgekeurd.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
De oproepingsbrief van 29 oktober 2021 tot de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 bevat volgende agendapunten en een toelichtende nota:
De vergadering zal op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Op basis van de ontvangen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging Cipal.
De jaarrekening 2020 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt.
Het besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Neemt kennis van de brief van Agentschap Binnenland Bestuur over de goedkeuring van de jaarrekening 2020.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werd er een nieuw meerjarenplan 2020-2025 opgesteld. Dit meerjarenplan wordt jaarlijks herbekeken en bijgestuurd indien nodig.
De financieel directeur en algemeen directeur staan in voor de opmaak van de aanpassing meerjarenplan.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2021 en vast bureau van 23 november 2021 en op het managementteam van 24 november 2021, beide met gunstig advies.
Aan de raadsleden werd 14 dagen voorafgaand aan de raad de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 overgemaakt.
Stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) vast.
Keurt het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, waardoor het geïntegreerde beleidsrapport definitief is vastgesteld.
Volgende bedragen van de gemeente Vorselaar worden nominatief vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025 en worden toegekend voor het jaar 2022:
De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de beslissing aan de toezichthoudende overheden.
De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt. Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de gemeente. Dankzij het werken met gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de gemeente zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken. Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt door het contract met In Touch via de raamovereenkomst Smartville.
De gemeente maakt deel uit van de interlokale vereniging “Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties”. De kosten zullen verdeeld worden onder de deelnemende gemeenten. De inkomsten zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeente zelf. Het is dus zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de gemeente zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare gemeente. De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal verder nog bekeken worden of in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren kunnen/zullen ingezet worden cf. voorheen voor GAS-overlast.
De GAS 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden. In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie. Het protocol werd ondertekend op 5 maart 2021. Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De politie en/of de GAS vaststeller stelt de overtreding vast en maakt een proces-verbaal. Dit proces-verbaal wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De overtreder ontvangt een gewone brief (geen aangetekende) met het proces-verbaal en de uitnodiging tot het betalen van de sanctie binnen een termijn van 30 dagen. De hoogte van deze administratieve sanctie is wettelijk bepaald en is afhankelijk van de categorie:
Indien de overtreder niet akkoord is met de opgelegde sanctie, dan kan deze binnen diezelfde 30 dagen schriftelijk verweer indienen. Is de boete hoger dan 70 euro, dan kan de overtreder vragen om mondeling gehoord te worden. Vervolgens zal de sanctionerend ambtenaar het verweer beoordelen:
Als de overtreder geen verweer indient én de boete niet binnen de 30 dagen betaalt, volgt er een nieuwe herinneringsbrief met het verzoek om binnen een nieuwe termijn van 30 dagen te betalen. De overtreder heeft na het ongegronde verweer alsnog de mogelijkheid om binnen de maand beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar bij de politierechtbank.
Voor de implementatie van overtredingen GAS 4 werd dit uitgewerkt binnen de interlokale vereniging GAS, waarin de verschillende gemeenten vertegenwoordigd waren. Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten :
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.
De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).
Deze politieverordening treedt in werking op 1 februari 2022.
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur
Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.
Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
Er werd een overheidsopdracht gegund aan GEO-IT voor de ontwikkeling van een nieuwe software met als doel het proces rond inname van openbaar domein te digitaliseren. Deze dienstverlening moet zo klantvriendelijk mogelijk verlopen en tussen de diensten onderling willen we zo efficiënt mogelijk kunnen werken. De betaling zal voortaan automatisch en op voorhand afgehandeld worden. Het huidige reglement voorziet een kohierbelasting die achteraf geïnd wordt en dient daarom aangepast naar een contantbelasting.
Het GIPOD-decreet legt vanaf 1 januari 2022 andere normen en termijnen op voor ingave van inname van openbaar domein. GIPOD = Generiek Informatieplatform Openbaar Domein dat door Vlaanderen is opgezet om werken met impact beter op elkaar te laten afstemmen qua uitvoering en qua hinder.
De nieuwe software en de nieuwe werkwijze zouden vanaf 1 januari 2022 moeten van start gaan.
Het belastingreglement 'ingebruikname van het openbaar domein’ wordt goedgekeurd.
Om kostendekkend te werken is een afstemming nodig op de aangepaste retributiebedragen identiteitskaarten door de federale overheid.
Het gewijzigde retributiereglement 'afgifte administratieve stukken' wordt goedgekeurd.
Het retributiereglement 'afgifte administratieve stukken' dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 15 december 2020 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2022 en vervangen door het huidige reglement.
Op 7 mei 2021 stuur IOK Afvalbeheer de nieuwe prijzen voor de inzameling landbouwfolie door aan de gemeente. De prijs is gestegen naar 110 euro/ton.
Gezien landbouwfolie een bedrijfsafvalstof is, dient de gemeente dit tegen kostprijs te aanvaarden.
Naar aanleiding van een vraag van de het gemeentelijk landbouwoverleg wordt op 15 november 2021 door het college beslist om de inzameling van medisch afval van landbouwbedrijven mogelijk te maken voor de Vorselaarse landbouwers. Dit kan via de aanschaf van een vat op het recyclagepark tegen een prijs van 30 euro. Het inleveren van het gevulde vat is kosteloos.
Het reglement dient aangepast te worden om het bovenstaande uit te voeren.
Het retributiereglement ‘recyclagepark en verkoop van aan afval gerelateerde producten’ wordt goedgekeurd.
Het retributiereglement dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 29 september 2020 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2022 en vervangen door het huidige reglement.