Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 14/12/2021 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie Rombouts, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00105 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00105 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00105 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2021_GR_00105 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 9 november 2021 worden goedgekeurd.

2.

2021_GR_00106 - Intergemeentelijke samenwerking - Verslagen - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
2.

2021_GR_00106 - Intergemeentelijke samenwerking - Verslagen - Kennisname

2021_GR_00106 - Intergemeentelijke samenwerking - Verslagen - Kennisname

Motivering

Feiten en context
  • 22 oktober 2021: Pidpa verslag Raad van Bestuur
  • 19 november 2021: 't Gerief verslag Raad van Bestuur
  • 2020 - 2021: FINEG NV activiteitenverslag
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de verslagen in bijlage.

3.

2021_GR_00107 - CIPAL - Algemene Vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00107 - CIPAL - Algemene Vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00107 - CIPAL - Algemene Vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00107 - CIPAL - Algemene Vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").

De oproepingsbrief van 29 oktober 2021 tot de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 bevat volgende agendapunten en een toelichtende nota:

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022
  3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

De vergadering zal op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • Statuten Cipal dv.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de ontvangen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging Cipal.

4.

2021_GR_00108 - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring Binnenlands Bestuur - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
4.

2021_GR_00108 - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring Binnenlands Bestuur - Kennisname

2021_GR_00108 - Jaarrekening 2020 - Goedkeuring Binnenlands Bestuur - Kennisname

Motivering

Feiten en context

De jaarrekening 2020 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt.

Het besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de brief van Agentschap Binnenland Bestuur over de goedkeuring van de jaarrekening 2020.

5.

2021_GR_00109 - Aanpassing meerjarenplan - 2020-2025 - Vaststelling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00109 - Aanpassing meerjarenplan - 2020-2025 - Vaststelling - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 15
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Simon Dens, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Bea Landuyt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00109 - Aanpassing meerjarenplan - 2020-2025 - Vaststelling - Goedkeuring

2021_GR_00109 - Aanpassing meerjarenplan - 2020-2025 - Vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werd er een nieuw meerjarenplan 2020-2025 opgesteld.  Dit meerjarenplan wordt jaarlijks herbekeken en bijgestuurd indien nodig.

De financieel directeur en algemeen directeur staan in voor de opmaak van de aanpassing meerjarenplan. 

De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2021 en vast bureau van 23 november 2021 en op het managementteam van 24 november 2021, beide met gunstig advies. 

Aan de raadsleden werd 14 dagen voorafgaand aan de raad de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 overgemaakt.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 249.
    • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
    • De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
    • Elke raad stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
  • 30 maart 2018 en wijzigingen: Besluit Vlaamse regering omtrent de beleids– en beheerscyclus van de lokale besturen.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) vast.

Artikel 2

Keurt het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, waardoor het geïntegreerde beleidsrapport definitief is vastgesteld.

Artikel 3

Volgende bedragen van de gemeente Vorselaar worden nominatief vastgesteld in het meerjarenplan 2020-2025 en worden toegekend voor het jaar 2022:

  • Dotatie politiezone: 714.735 euro
  • Dotatie brandweer: 
    • Werking: 134.838 euro
    • Investeringssubsidie: 53.717 euro

Artikel 4

De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de beslissing aan de toezichthoudende overheden.

6.

2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring

2021_GR_00110 - Politieverordening - Overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.

Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt. Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.

De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:

  • 1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 58,00.
    • Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
  • 2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 116,00.
    • Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. 

En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart. 

Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de gemeente. Dankzij het werken met gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de gemeente zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken. Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen. 

Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt door het contract met In Touch via de raamovereenkomst Smartville.

De gemeente maakt deel uit van de interlokale vereniging “Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties”. De kosten zullen verdeeld worden onder de deelnemende gemeenten. De inkomsten zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeente zelf. Het is dus zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de gemeente zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare gemeente. De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal verder nog bekeken worden of in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren kunnen/zullen ingezet worden cf. voorheen voor GAS-overlast.

  • Voorwaarden:

De GAS 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden. In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie. Het protocol werd ondertekend op 5 maart 2021. Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Procedure GAS 4:

De politie en/of de GAS vaststeller stelt de overtreding vast en maakt een proces-verbaal. Dit proces-verbaal wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De overtreder ontvangt een gewone brief (geen aangetekende) met het proces-verbaal en de uitnodiging tot het betalen van de sanctie binnen een termijn van 30 dagen. De hoogte van deze administratieve sanctie is wettelijk bepaald en is afhankelijk van de categorie:

  • 1e categorie: 58 euro
  • 2e categorie: 116 euro

Indien de overtreder niet akkoord is met de opgelegde sanctie, dan kan deze binnen diezelfde 30 dagen schriftelijk verweer indienen. Is de boete hoger dan 70 euro, dan kan de overtreder vragen om mondeling gehoord te worden. Vervolgens zal de sanctionerend ambtenaar het verweer beoordelen: 

  • wordt het verweer als ongegrond gezien, dan zal opnieuw een uitnodiging tot betaling van de sanctie volgen. Er zal opnieuw een termijn van 30 dagen starten. 
  • In het geval dat het verweer als gegrond wordt gezien, wordt het dossier afgesloten of wordt de boete eventueel geherkwalificeerd.

Als de overtreder geen verweer indient én de boete niet binnen de 30 dagen betaalt, volgt er een nieuwe herinneringsbrief met het verzoek om binnen een nieuwe termijn van 30 dagen te betalen. De overtreder heeft na het ongegronde verweer alsnog de mogelijkheid om binnen de maand beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar bij de politierechtbank.

  • Plan van aanpak:

Voor de implementatie van overtredingen GAS 4 werd dit uitgewerkt binnen de interlokale vereniging GAS, waarin de verschillende gemeenten vertegenwoordigd waren. Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten :

  • politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
  • protocol met parket.
Juridische grond
  • Nieuwe Gemeentewet.
  • 24 juni 2013 en wijzigingen: Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten.
  • 9 maart 2014 en wijzigingen: Koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
  • Decreet Lokaal Bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.

Artikel 2

De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).

Artikel 3

Deze politieverordening treedt in werking op 1 februari 2022.

Artikel 4

Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur

Artikel 5

Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.

Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.

7.

2021_GR_00111 - Belasting ingebruikname openbaar domein - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00111 - Belasting ingebruikname openbaar domein - Reglement - Wijziging - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00111 - Belasting ingebruikname openbaar domein - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

2021_GR_00111 - Belasting ingebruikname openbaar domein - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Er werd een overheidsopdracht gegund aan GEO-IT voor de ontwikkeling van een nieuwe software met als doel het proces rond inname van openbaar domein te digitaliseren. Deze dienstverlening moet zo klantvriendelijk mogelijk verlopen en tussen  de diensten onderling willen we zo efficiënt mogelijk kunnen werken. De betaling zal voortaan automatisch en op voorhand afgehandeld worden. Het huidige reglement voorziet een kohierbelasting die achteraf geïnd wordt en dient daarom aangepast naar een contantbelasting.

Het GIPOD-decreet legt vanaf 1 januari 2022 andere normen en termijnen op voor ingave van inname van openbaar domein. GIPOD = Generiek Informatieplatform Openbaar Domein dat door Vlaanderen is opgezet om werken met impact beter op elkaar te laten afstemmen qua uitvoering en qua hinder.

De nieuwe software en de nieuwe werkwijze zouden vanaf 1 januari 2022 moeten van start gaan.

Juridische grond
  • 30 mei 2008 en wijzigingen: Decreet over vestiging, invordering en geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen.
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • 4 april 2014 en wijzigingen: Decreet over de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest (GIPOD-decreet).
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het belastingreglement 'ingebruikname van het openbaar domein’ wordt goedgekeurd.

8.

2021_GR_00112 - Retributie afgifte administratieve stukken - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00112 - Retributie afgifte administratieve stukken - Reglement - Wijziging - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00112 - Retributie afgifte administratieve stukken - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

2021_GR_00112 - Retributie afgifte administratieve stukken - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Om kostendekkend te werken is een afstemming nodig op de aangepaste retributiebedragen identiteitskaarten door de federale overheid.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • 15 februari 2019 en wijzigingen: Omzendbrief KB/ABB 2019/2  betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • 15 juli 1997 en wijzigingen: Decreet houdende de Vlaamse Wooncode.
  • 12 juli 2013 en wijzigingen: Besluit van de Vlaamse Regering  betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
  •  29 maart 2019 en wijzigingen: Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996, het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, hierna optimalisatiedecreet woningkwaliteit.
  • 24 mei 2019 en wijzigingen: Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de woningkwaliteitsbewaking, hierna optimalisatiebesluit woningkwaliteit.
  • 17 juli 2020 en wijzigingen: Vlaamse Codex Wonen 2021.
  • 11 oktober 2020 en wijzigingen: Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen 2021.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gewijzigde retributiereglement 'afgifte administratieve stukken' wordt goedgekeurd.

Het retributiereglement 'afgifte administratieve stukken' dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 15 december 2020 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2022 en vervangen door het huidige reglement.

9.

2021_GR_00113 - Retributie recyclagepark en verkoop aan afval gerelateerde producten - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Sofie Theunissen, raadslid; Chris Van Opstal; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00113 - Retributie recyclagepark en verkoop aan afval gerelateerde producten - Reglement - Wijziging - Goedkeuring
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Sofie Theunissen, Chris Van Opstal, Elly Beirinckx
Stemmen voor 15
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Priscilla Geluykens, Chris Van Opstal, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Simon Dens, Luc Lauwereys, Sofie Theunissen, Bea Landuyt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00113 - Retributie recyclagepark en verkoop aan afval gerelateerde producten - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

2021_GR_00113 - Retributie recyclagepark en verkoop aan afval gerelateerde producten - Reglement - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Op 7 mei 2021 stuur IOK Afvalbeheer de nieuwe prijzen voor de inzameling landbouwfolie door aan de gemeente. De prijs is gestegen naar 110 euro/ton.

Gezien landbouwfolie een bedrijfsafvalstof is, dient de gemeente dit tegen kostprijs te aanvaarden.

Naar aanleiding van een vraag van de het gemeentelijk landbouwoverleg wordt op 15 november 2021 door het college beslist om de inzameling van medisch afval van landbouwbedrijven mogelijk te maken voor de Vorselaarse landbouwers. Dit kan via de aanschaf van een vat op het recyclagepark tegen een prijs van 30 euro. Het inleveren van het gevulde vat is kosteloos.

Het reglement dient aangepast te worden om het bovenstaande uit te voeren.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • 23 december 2011 en wijzigingen: Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
  • 17 februari 2012 en wijzigingen: Besluit Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
  • 16 september 2016 en wijzigingen: Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd door de Vlaamse regering.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement ‘recyclagepark en verkoop van aan afval gerelateerde producten’ wordt goedgekeurd.

Het retributiereglement dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 29 september 2020 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2022 en vervangen door het huidige reglement.