De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 31 augustus 2021 worden goedgekeurd.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018.
Op 7 januari 2019 werden de raadsleden geïnstalleerd. Op dat moment waren er geen afstanden van mandaat of verhinderingen.
Op 30 augustus 2021 heeft Carine Vercammen haar ontslag aangeboden als gemeenteraadslid.
Mevrouw Sofie Theunissen is eerste opvolger op de lijst van CD&V.
De gemeenteraad dient de geloofsbrieven van de verkozen opvolger goed te keuren. Deze geloofsbrieven werden tijdig ingediend en ter inzage gelegd conform de decretale bepalingen terzake.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Carine Vercammen (CD&V) als gemeenteraadslid.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Sofie Theunissen (CD&V).
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging in handen van de voorzitter van Sofie Theunissen. Haar mandaat als gemeenteraadslid vangt aan op 5 oktober 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het gegeven dat er geen raadsleden verhinderd zijn.
Rang | Officiële naam |
---|---|
1 |
Lieven Janssens
|
2 |
Luc Denis Maria Lauwereys
|
3 |
Paul Denis Laeremans
|
4 | Simon Dens |
5 |
Marcella Leonie Augusta Aloysia Gebruers
|
6 | Kobe Marieke Arnold Vercauteren |
7 |
Sara Van Rooy
|
8 |
Joseph Jacobus Maria Bouly
|
9 |
Guido Jozef Maria Peeters
|
10 | Sofie Josée Ernest Rombouts |
11 | Eva Maria Jozef Somers |
12 | Benny Van Hooghten |
13 | Beatrix Julia Achiel Landuyt |
14 |
Priscilla Geluykens
|
15 |
Viki Lena Remy Matheussen
|
16 |
Nele Wuyts
|
17 |
Glenn Van de Vel
|
18 |
Niels De Ceuster
|
19 |
Sofie An Theunissen
|
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
Minstens voor het einde van het derde kwartaal dient er een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd aan de raden.
Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
Deze wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
Verder zijn er geen wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-25 of in de financiële risico’s bij het meerjarenplan.
Neemt kennis van de halfjaarlijkse opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025.
De Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Het lokaal bestuur wenst aan te sluiten bij een werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met volgende 10 gemeenten: Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen en Westerlo.
Het lokaal bestuur neemt akte van de positief geformuleerde adviezen van de betrokken woonactoren.
Het lokaal bestuur gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit in een 50%-50% verhouding.
De stemrechtenverdeling zal worden geactualiseerd bij het begin (en halfweg) de legislatuur. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling opnemen in het aanvraagformulier.
Dit voorstel van werkingsgebied en stemmenverdeling zal overgemaakt worden via woonmaatschappij@vmsw.be, samen met het aanvraagformulier en het verslag van het bovenlokaal woonoverleg (d.d. 20 september 2021).
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft Vorselaar aan actie te ondernemen om de doelstellingen, vermeld in de onderstaande werven, waar te maken:
De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen, als gemeente kan je niet worden aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau. Het is echter wel een inspanningsverbintenis.
Die vier elementen zijn alle vier nu al duidelijk verankerd in ons meerjarenplan. Vanuit de ambitie die getoond werd in het beleidsplan (en de aparte beleidsbrief klimaat & duurzaamheid) wil Vorselaar zich graag mee engageren in het Klimaatpact. Verschillende van in het SECAP vermelde initiatieven, komen terug in het Klimaatpact.
De gemeente neemt deel aan het door IOK en de provincie gecoördineerde streekproject Kempen2030 dat kadert binnen dit vernieuwde Burgemeestersconvenant en één gezamenlijke visie vormt op vlak van energie en klimaat onder alle Kempense lokale besturen.
De gemeenteraad beslist het Lokaal Energie en Klimaatpact (LEKP) te ondertekenen.