De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 27 april 2021 worden goedgekeurd.
De site van het jeugdcentrum en gemeentelijke basisschool De Knipoog zal volledig hervormd worden tot een omvattende kinder- en jongerencampus, waar verschillende functies (onderwijs, speelpleinwerking, kinderopvang, particulier jeugdwerk, kunstonderwijs voor kinderen, …) hun plaats zullen vinden. In het verleden werd al uitgebreid aan visievorming gedaan en zijn een aantal principes vastgelegd die zijn meegenomen in de gunningsleidraad en beoordeling van het dossier:
Het projectmanagement voor technisch-administratieve ondersteuning gebeurt door Belfius Bank NV - Specialised Finance - Public Real Estate.
Via een Mededingingsprocedure met onderhandeling werden in een eerste fase kandidaten gezocht op basis van de goedgekeurde selectieleidraad. De vier weerhouden kandidaat ontwerp- en bouwteams gingen aan de slag om uitgebreide offertes op te maken aan de hand van de goedgekeurde gunningsleidraad. Projectcoördinator Belfius heeft samen met het bestuur, de stuurgroep en werkgroep de kandidaten beoordeeld na toelichtingen van de ontwerpen, verdere doorselectie tot twee kandidaten en onderhandelingen en een uiteindelijke "Best and final offer" ronde. Hieruit werd uiteindelijk TM Bouwbedrijf Dethier nv-Architecten A33 bv-cvba, Industrieterrein Kolmen 1107 te 3570 Alken weerhouden als ontwerp- en bouwteam in een beslissing tot gunning van het college van burgemeester en schepenen op 26 april 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het weerhouden ontwerp- en bouwteam en voorgestelde ontwerp.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
De uitnodiging van 26 april 2021 voor de Algemene Vergadering van Pidpa van 18 juni 2021, op afstand, bevat volgende agendapunten en bijhorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2020, de jaarrekening over het boekjaar 2020 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2020, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van de opdracht conform de documenten in bijlage.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen conform de documenten in bijlage .
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de Algemene Vergadering van 18 juni 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere Algemene Vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van deze agendapunten.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging Pontes.
De oproepingsbrief van 22 april 2021 tot de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Pontes van 24 juni 2021 bevat volgende agendapunten:
Er wordt kennis genomen van de agenda van de Algemene Vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 24 juni 2021, met volgende agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van PONTES wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de besluiten van deze gemeenteraad.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de intergemeentelijke vereniging PONTES (Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen-Wilrijk).
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
De oproepingsbrief van 4 mei 2021 tot de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 bevat volgende agendapunten en een toelichtende nota:
De vergadering zal op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente verleent haar goedkeuring tot ondertekening van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
Het huidige reglement moet in functie van de overgang naar het nieuwe bibliotheeksysteem voor het samenwerkingsverband Bibliotheek Neteland worden aangepast.
Het dienstreglement en retributiereglement ‘bibliotheek' worden goedgekeurd in functie van de afspraken en samenwerking binnen Neteland.
De deelname aan het door IOK gecoördineerd streekproject Kempen2030 kadert binnen het vernieuwde Burgemeestersconvenant en creëert één globale visie inzake energie en klimaat bij alle 29 Kempense lokale besturen. Vorselaar engageert zich hierbij om een actief en ambitieus klimaatbeleid te voeren met als doelstelling om de CO2-uitstoot op het grondgebied met 40% te reduceren tegen 2030 en in te zetten op klimaatadaptatie om de onvermijdelijke gevolgen van de klimaatverandering in te dijken.
Alle ondertekenaars van het Burgemeestersconvenant delen een gemeenschappelijke visie voor 2050 met:
Vorselaar heeft de voorbije twee jaar in samenspraak met IOK en met ondersteuning van de provincie Antwerpen een energie- en klimaatactieplan of Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) opgesteld dat de doelstellingen en uit te voeren acties beschrijft.
Dit SECAP bevat tevens een monitoring van de uitstootcijfers en een risico- en kwetsbaarheidsanalyse voor het grondgebied van Vorselaar. Een SECAP moet binnen de twee jaar na formele goedkeuring van het Burgemeestersconvenant door de gemeenteraad worden ingediend bij de Europese Unie.
Vorselaar heeft in haar beleidsplan een ambitieus meerjarenplan voorzien met grote investeringen in de verschillende aspecten van dit klimaatplan: zowel op vlak van patrimonium, duurzame energie en duurzame mobiliteit. Het schepencollege schreef ook een aparte beleidsbrief klimaat & duurzaamheid waarin het thema als één van de centrale rode draden in het beleid wordt uitgewerkt. Ook de engagementen in kader van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) kaderen daarin.
De gemeente volgde het debat op Vlaams niveau over het Klimaatpact. Daarin zullen vier "werven" worden nagestreefd:
Die vier elementen zijn alle vier nu al duidelijk verankerd in ons meerjarenplan. Vanuit de ambitie die getoond werd in het beleidsplan (en de aparte beleidsbrief klimaat & duurzaamheid) wil Vorselaar zich graag mee engageren in het Klimaatpact. Vorselaar zal nog een boomplantactie doen in samenwerking met IOK deze legislatuur (zie werf 1), participeert in het Europees project 'Huisbezoekers' waarbij renovatie in woningen extra aandacht krijgt (zie werf 2), voorziet een hoppin' punt en verschillende deelsystemen de komende jaren (zie werf 3) en is zelf een pilootproject in ontharding en heeft daaromtrent een droogteplan voorzien (zie werf 4). Het schepencollege stelt voor dat Klimaatpact mee te ondertekenen met de Vlaamse overheid.
De opmerkingen uit het de gemeenteraad van 27 april 2021 werden meegenomen in de tekst die nu voorligt.
De gemeenteraad keurt het 'Klimaat- en Energieplan' goed en geeft goedkeuring aan de instap in het Klimaatpact.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om daarin de verdere stappen te zetten.
Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betreft dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes. Volgens waterinfrastructuurbeheerder Aquafin zullen overstromingen uit de riolering tegen 2030 dubbel zo vaak voorkomen.
Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water. De bestaande riolen zijn nog grotendeels van het gemengde type en ook het afvalwater en regenwater van de bestaande gebouwen wordt nog grotendeels gemengd afgevoerd. Deze buizen zijn echter niet voorzien op de gewijzigde neerslaghoeveelheden. Het risico op wateroverlast, ook vanuit het rioleringsstelsel, zal daarom in de volgende jaren toenemen. Het is duidelijk dat vermenging van vervuild afvalwater met niet-verontreinigd water (niet-verontreinigd hemelwater, drainagewater, bemalingswater, enz...) niet gewenst is. Waar deze vermenging vandaag de dag wel optreedt, moet aan de verdere scheiding van de stromen worden gewerkt. Dit “ontvlechten” van de beide waterstromen dient zowel op particulier als openbaar domein te gebeuren. Dit alles vraagt een gebiedsdekkende visie op het omgaan met hemelwater. Elk gebied is echter uniek: het heeft zijn eigen ondergrond, bestaand stelsel, reliëf, verstedelijking, type bebouwing, mogelijkheden, noden en knelpunten.
Een hemelwaterplan moet dan ook op maat van het gebied worden opgesteld. Enkel indien men kiest voor maatwerk kan men een plan opstellen dat bruikbaar is voor het eigen grondgebied en dat input kan bieden aan het algemeen beleid. Een hemelwaterplan dient in eerste instantie een antwoord te bieden op de vraag: waar gaan we vandaag en morgen met het hemelwater naar toe?
Het hemelwaterplan moet het kader scheppen voor een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken moet opgevangen, ter plaatse gehouden of vertraagd afgevoerd worden zonder daarbij een negatieve impact op het watersysteem en de omgeving teweeg te brengen. Onvermijdelijk zal bij de opmaak van een hemelwaterplan ook aandacht gaan naar het beperken van risico’s op wateroverlast in de meest ruime zin van het woord. Er zal moeten ingezet worden op bronmaatregelen om het water ter plaatse te houden en afvoer te vermijden, het creëren van ruimte voor water, het beperken van interactie tussen afvalwater enerzijds en hemel- en oppervlaktewater anderzijds, aanvullen van het grondwater door infiltratie,… Inzetten op al deze sporen zal echter niet altijd op elke locatie mogelijk zijn. Keuzes die gemaakt worden in het kader van de opmaak van het hemelwaterplan zullen op hun duurzaamheid getoetst moeten worden. De uit het plan voortvloeiende maatregelen moeten haalbaar en betaalbaar zijn en afgestemd zijn op stroomop – en afwaartse initiatieven. Aangezien een hemelwaterplan een leidraad wil zijn voor de verdere uitbouw van de hemelwaterinfrastructuur moet het plan ook voldoende robuust zijn. In het kader van de opmaak van een detailplan is het daarom aangewezen om de uitgewerkte oplossingen te toetsen aan de klimaatscenario’s. Een periodieke herziening van het plan in functie van een gewijzigd klimaat, wijzigend waterverbruik en variabele doelstellingen zal dan ook nodig zijn.
De haalbaarheid en betaalbaarheid van het plan zal ook afhangen van de manier waarop het bestaande systeem kan ingeschakeld worden in het nieuwe systeem. De opmaak van een hemelwaterplan is in deze context te aanzien als een instrument om een integrale ruimtelijke visie uit te werken om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast en verdroging te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van klimaatverandering. De basisprincipes en ruimtelijke ideeën uit een hemelwaterplan worden dan ook afgestemd op en bij voorkeur vertaald in de andere beleidsplannen van de gemeente (ruimtelijk beleidsplan, groenplan, …). Op die manier kan het hemelwaterplan ook een belangrijk ondersteunend instrument zijn voor de gemeente bij de realisatie van haar ruimtelijke en klimaatdoelstellingen, zoals het terugdringen van verharding en versnippering, en de uitbouw van een fijnmazig groenblauw netwerk.
De opmaak van een hemelwaterplan verloopt gefaseerd. In een eerste fase wordt een analyse gemaakt van de opportuniteiten en knelpunten met betrekking tot het hemelwater. Vervolgens wordt – afhankelijk van de eventueel gestelde prioriteiten – een visie opgemaakt waarbij verschillende oplossingsmogelijkheden aangereikt worden. Hierna kan in het detailplan of naar aanleiding van een concreet project een keuze gemaakt worden tussen deze mogelijkheden zodat detailoplossingen uitgewerkt worden die onderbouwd worden door (beschikbare) modellen, meetgegevens, …
De gemeenteraad keurt het geïntegreerd basishemelwater- en droogteplan goed.
De Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Vorselaar, stad Herentals en Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw (RLKGN) betreft de bouw van een landschappelijk geïntegreerde wandelbrug over de Aa ter hoogte van de Kweek (Vorselaar) en de Meivuurstraat (Herentals) om daarmee het huidige aanbod van verbindingen parallel aan de vallei te versterken. De brug zal wandelknooppunt 25 en 97 van het wandelknooppuntennetwerk met elkaar verbinden. Op die manier kunnen we samen inzetten op verbindingen tussen kernen, het promoten van lange afstandswandelen en beleven, verkennen en leren kennen van de streek.
De wandelbrug en daarop aansluitende verbindingswegen lossen de ontbrekende verbinding op in het bestaande tragen wegen-netwerk. Het creëert een meerwaarde in de wandelverbindingen tussen Vorselaar, Herentals en Poederlee. De wandelverbinding is dus van bovenlokaal belang. De wandelbrug en het wandeltraject zijn uitsluitend bedoeld voor wandelaars, wat de impact op de omgeving en naastgelegen percelen beperkt houdt.
In de Samenwerkingsovereenkomst wordt duidelijk beschreven welke kostenverdeling en verbintenissen er zijn van de betrokken partijen in het gezamenlijke project voor uitbreiding van het wandelknooppuntennetwerk met deze wandelbrug over de Aa.
De samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Vorselaar, stad Herentals en Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete vzw betreft de aanleg van een brug en wandelverbinding als uitbreiding van het wandelknooppuntennetwerk wordt goedgekeurd.
De investeringssubsidie voor participatie in de kostenverdeling is voorzien in het meerjarenplan voor 2021 onder 6640000, BD04, 0521 in AC000169/MJP000902.