De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 2 maart 2021 worden goedgekeurd.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
De raad is bevoegd voor het vaststellen van belasting-, retributie- en tariefreglementen die als grondslag dienen voor inningen. Als de inning samenvalt met de vaststelling van het invorderingsrecht (bv. balie-ontvangsten) gebeurt dit decentraal door daartoe aangeduide personeelsleden.
Provisies
Er wordt voorgesteld provisies te verlenen voor de betalingen van het dagelijks bestuur die noodzakelijk zijn of onmiddellijk moeten gebeuren voor de goede werking van de dienst.
De voorwaarden bij het toekennen van de provisie zijn:
Geringe exploitatie-uitgaven
Wanneer geringe uitgaven dringend en noodzakelijk zijn voor een dienst die geen provisie heeft mag een personeelslid ook een uitgave voorschieten. Het voorgeschoten bedrag kan teruggevorderd worden mits voorleggen van de nodige bewijsstukken. Terugbetaling kan dan via de kas van de algemeen directeur gebeuren of via overschrijving.
Inning geringe dagontvangsten
De voorwaarden bij de inning van geringe dagontvangsten zijn:
Bij onregelmatigheden is de algemeen directeur ertoe gehouden na te gaan of er met bovenstaande onderrichtingen voldoende rekening is gehouden en op basis van haar bevindingen zal zij beslissen of de verantwoordelijkheid al dan niet bij de betrokkene kan gelegd worden.
Bij uitdiensttreding van het personeelslid wordt de volledige geldkas afgerekend bij de algemeen directeur, inclusief het startbedrag.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de burgemeesters op 12 januari 2021 met betrekking tot de oprichting van twee vaccinatiecentra voor de eerstelijnszone Middenkempen in:
De gemeenteraad gaat akkoord met het ‘organogram en taakverdeling vaccinatiecentra ELZ Middenkempen’.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ‘voorstel financieringsstromen vaccinatiecentra ELZ Middenkempen’.
De kosten bedoeld onder punt 1 en punt 3 van deze bijlage worden na aftrek van de subsidies van de Vlaamse overheid volgens de vermelde besluiten van de Vlaamse regering, verdeeld met een evenredige verdeling tussen de gemeenten van de eerstelijnszone volgens inwonersaantal.
De kosten bedoeld onder punt 2 van deze bijlage worden na aftrek van de subsidies van de Vlaamse overheid volgens de vermelde besluiten van de Vlaamse regering, per vaccinatiecentrum verdeeld tussen de deelnemende gemeenten volgens inwonersaantal (voor het vaccinatiecentrum van Grobbendonk: Grobbendonk, Herentals, Herenthout en Vorselaar; voor het vaccinatiecentrum van Kasterlee: Kasterlee, Lille en Olen).
De verdere interne communicatie over het beheer van de vaccinatiecentra tussen het projectteam, de eerstelijnszone en de lokale besturen verloopt via de noodplanningscoördinator en de programmamanagers.
Deze beslissing wordt verstuurd naar els.degroof@olen.be voor verspreiding aan het projectteam.
Gebaseerd op het aangenomen princiepsakkoord heeft de stuurgroep verder gewerkt aan de opmaak van de "Samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht" van Thomas More Kempen vzw en ons lokaal bestuur. In een kadernota is nog een verdere inhoudelijke verduidelijking van het princiepsakkoord tussen beide partijen neergeschreven en ondertussen ook aanvaard door Thomas More Kempen vzw. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van beide documenten, zijnde Samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdracht én de kadernota, zoals bijgevoegd bij dit besluit.
Op basis van deze documenten kunnen Thomas More en gemeente gezamenlijk starten met een aanbestedingsdossier voor ontwerp van het gezamenlijke deel en schets van woonblok C. In het kader van deze opdracht “Basis ontwerp voor Bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat” werd een bestek met nr. 2021/006 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze ontwerpopdracht wordt geraamd op 138.017,00 euro excl. btw of 167.000,57 euro incl. 21% btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Vorselaar de procedure zal voeren en in naam van Thomas More Kempen vzw bij de gunning van de opdracht zal optreden. Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 21 april 2021 om 12.00 uur voorgesteld.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de "Kadernota project bib" en "Samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdracht" om het betreffende project te voeren samen met Thomas More Kempen VZW.
Het bestek met nr. 2021/006 en de raming voor de opdracht “Basis ontwerp voor Bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 138.017,00 euro excl. btw of 167.000,57 euro incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gemeente Vorselaar wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Thomas More Kempen vzw bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 april 2021 om 12.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2610007/BD04/0703 (actie/raming AC000138/MJP000370).