Terug
Gepubliceerd op 28/04/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 30/03/2021 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Afwezig

Luc Lauwereys, raadslid

Verontschuldigd

Sofie Rombouts, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00021 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Luc Lauwereys, raadslid
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00021 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00021 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2021_GR_00021 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 2 maart 2021 worden goedgekeurd.

2.

2021_GR_00022 - Intergemeentelijke samenwerking - Verschillende verslagen - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Luc Lauwereys, raadslid
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
2.

2021_GR_00022 - Intergemeentelijke samenwerking - Verschillende verslagen - Kennisname

2021_GR_00022 - Intergemeentelijke samenwerking - Verschillende verslagen - Kennisname

Motivering

Feiten en context
  • 19 februari 2021: Verslag Raad van Bestuur Pidpa.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de verslagen in bijlage.

3.

2021_GR_00023 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven en inning van geringe dagontvangsten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00023 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven en inning van geringe dagontvangsten - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00023 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven en inning van geringe dagontvangsten - Goedkeuring

2021_GR_00023 - Organisatiebeheersing - Reglement inzake kasverrichtingen, provisies, geringe exploitatie-uitgaven en inning van geringe dagontvangsten - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • 8 mei 2017 en wijzigingen: Gemeenteraadsbesluit tot delegatie interne organisatie aan het college van burgemeester en schepenen.
  • 21 december 2020 en wijzigingen: Besluit college van burgemeester en schepenen tot delegatie dagelijks personeelsbeleid aan de algemeen directeur.
Feiten en context

De raad is bevoegd voor het vaststellen van belasting-, retributie- en tariefreglementen die als grondslag dienen voor inningen. Als de inning samenvalt met de vaststelling van het invorderingsrecht (bv. balie-ontvangsten) gebeurt dit decentraal door daartoe aangeduide personeelsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Provisies

Er wordt voorgesteld provisies te verlenen voor de betalingen van het dagelijks bestuur die noodzakelijk zijn of onmiddellijk moeten gebeuren voor de goede werking van de dienst.

De voorwaarden bij het toekennen van de provisie zijn: 

  • De provisie wordt ter beschikking gesteld aan het personeelslid door middel van een provisierekening bij de financiële instelling waaraan een debet-betaalkaart gekoppeld kan worden zodat geldafhalingen aan bankautomaten of betalingen in het binnen- en buitenland eveneens tot de mogelijkheden behoren. Indien er een klein gedeelte cash bewaard wordt, dan zal dit steeds in een gesloten geldkas zijn die veilig opgeborgen wordt in een kluis.
  • De gelden kunnen alleen aangewend worden voor de betalingen die niet de normale uitgavenprocedure volgen maar onmiddellijk na het werk, de levering of de dienst vereffend moeten worden. 
  • Er kan maximaal een provisie van 5000 euro toegekend worden. Per verrichting mag er maximaal 1000 euro uitgegeven worden.
  • Het personeelslid kan de bijkomende taken als provisiehouder niet weigeren als deze werden opgenomen in de functiebeschrijving. Het beheer van een provisie voor geringe exploitatie-uitgaven maakt integraal deel uit van het takenpakket en geeft geen recht op enige bijkomende vergoeding.
  • De provisie wordt ter beschikking gesteld aan het personeelslid in uitvoering van een besluit van de algemeen directeur, na advies van de financieel directeur. 
  • Het personeelslid is verantwoordelijk voor het zorgvuldig beheer van de ter beschikking gestelde provisie. Bij verlies of diefstal van de provisie verwittigt het personeelslid onmiddellijk het diensthoofd en de financieel directeur. In geval van verlies of diefstal van de debet-betaalkaart wordt CARDSTOP onmiddellijk verwittigd. Bovendien dient er ingeval van diefstal steeds klacht neergelegd te worden bij de politie namens lokaal bestuur Vorselaar.
  • De beheerde provisie mag enkel aangewend worden voor afzonderlijke betalingen van dagelijks bestuur als deze niet gefactureerd kunnen worden. De provisie mag niet voor persoonlijke doeleinden worden aangewend. Het is bovendien niet toegestaan de verleende provisie met andere provisies te vermengen. Het personeelslid bewaart alle verantwoordingsstukken van betaling en registreert alle gedane uitgaven in een gedetailleerde staat van uitgaven of in een softwaretoepassing. 
  • Ten minste een maand na de uitgevoerde verrichting en ten laatste op het einde van het dienstjaar dient er aan de financiële dienst een uitbetalingsaanvraag bezorgd te worden vergezeld met de nodige verantwoordingsstukken van de uitgaven, op basis hiervan zal de provisie opnieuw aangezuiverd worden.
  • De algemeen directeur kan een extra volmachtshouder aanstellen van een provisierekening, na advies van de financieel directeur.
  • Het beheer van een provisie kan worden beëindigd door:
    • een eenzijdige beslissing van de algemeen directeur;
    • de uitdiensttreding van de provisiehouder;
    • een verandering van dienst van de provisiehouder.
  • In het geval van een beslissing van de algemeen directeur tot beëindiging van de opdracht tot het beheer van een provisie, wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan het betrokken personeelslid. De provisiehouder bezorgt de provisie terug aan de financieel directeur of zijn aangestelde, verminderd met het bedrag van de gedane uitgaven op voorlegging van een gedetailleerde staat van de uitgaven vergezeld van de nodige verantwoordingsstukken. Indien de uitgavenstaat en de verantwoordingsstukken in orde worden bevonden, wordt aan de provisiehouder kwijting verleend.
  • Minimaal één keer per jaar controleert de financieel directeur de provisie. Dit kan onaangekondigd zijn.

Artikel 2

Geringe exploitatie-uitgaven

Wanneer geringe uitgaven dringend en noodzakelijk zijn voor een dienst die geen provisie heeft mag een personeelslid ook een uitgave voorschieten. Het voorgeschoten bedrag kan teruggevorderd worden mits voorleggen van de nodige bewijsstukken. Terugbetaling kan dan via de kas van de algemeen directeur gebeuren of via overschrijving.

Artikel 3

Inning geringe dagontvangsten

De voorwaarden bij de inning van geringe dagontvangsten zijn: 

  • De inning kan enkel gebeuren op basis van geldig vastgestelde tariefreglementen en wanneer digitaal ontvangen niet mogelijk is. De inning gebeurt tegen afgifte van een kwijting.
  • De inningen worden onmiddellijk geregistreerd, bij voorkeur in een ontvangstenprogramma. 
  • Het personeelslid wordt aangesteld om geringe dagontvangsten te innen door de algemeen directeur, na advies van de financieel directeur. Op dat moment kan er een startbedrag ter beschikking gesteld worden dat dienst doet als wisselgeld. Dit startbedrag blijft officieel een onderdeel van de kas van de algemeen directeur en wordt ook zo geregistreerd in de boekhouding. Wanneer de inningen afgerekend worden blijft dit startbedrag in kas. Er mag een maximum van 1200 euro per personeelslid in kas gehouden worden (inclusief het startbedrag). Er wordt minstens één maal per maand afgerekend en telkens ten laatste op de laatste werkdag van het dienstjaar. Er wordt afgerekend door storting op de bankrekening van de gemeente of door overdracht in de tussenkas of in kas van de algemeen directeur.
  • Er kan ook een kas per dienst zijn ipv individueel per personeelslid. 
  • Vreemde valuta en cheques mogen niet aanvaard worden; 
  • De ontvangen bedragen worden door de personeelsleden bewaard in een afsluitbare geldkist die op haar beurt bewaard wordt in een kluis. De sleutel van de geldkist wordt op een onzichtbare plaats bewaard en deze plaats wordt niet kenbaar gemaakt aan onbevoegden.
  • Minstens één maal per jaar wordt de kasvoorraad gecontroleerd door de financieel directeur of zijn aangestelde, dit kan ook op een onaangekondigd moment. Hiervan wordt een proces-verbaal gemaakt dat zowel door het personeelslid als door de financieel directeur of zijn aangestelde ondertekend wordt.
  • Het personeelslid telt minstens dagelijks op het einde van haar/zijn dienst de kas na.
  • Elk door het personeelslid vastgesteld kasverschil ingevolge verlies, diefstal of andere oorzaak moet onmiddellijk aan de algemeen directeur en aan de financieel directeur gemeld worden. Bij vastgestelde of vermoede diefstal is bovendien onmiddellijke aangifte bij de politie verplicht.
  • Bij onregelmatigheden is de algemeen directeur ertoe gehouden na te gaan of er met bovenstaande onderrichtingen voldoende rekening is gehouden en op basis van haar bevindingen zal zij beslissen of de verantwoordelijkheid al dan niet bij de betrokkene kan gelegd worden.

Bij uitdiensttreding van het personeelslid wordt de volledige geldkas afgerekend bij de algemeen directeur, inclusief het startbedrag.

4.

2021_GR_00024 - COVID-19 - Samenwerkingsovereenkomst in het kader van vaccinatiecentra ELZ Middenkempen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00024 - COVID-19 - Samenwerkingsovereenkomst in het kader van vaccinatiecentra ELZ Middenkempen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 18
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00024 - COVID-19 - Samenwerkingsovereenkomst in het kader van vaccinatiecentra ELZ Middenkempen - Goedkeuring

2021_GR_00024 - COVID-19 - Samenwerkingsovereenkomst in het kader van vaccinatiecentra ELZ Middenkempen - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • 22 januari 2021 en wijzigingen: Besluit Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum.
  • 27 januari 2021 en wijzigingen: Protocolakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot vaccinaties tegen COVID-19.
  • 12 februari 2021 en wijzigingen: Besluit Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de burgemeesters op 12 januari 2021 met betrekking tot de oprichting van twee vaccinatiecentra voor de eerstelijnszone Middenkempen in:

  • militair domein De Troon in Grobbendonk (Bevrijdingsstraat 31);
  • sporthal Tielenhei in Kasterlee (Prijstraat 68).

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met het ‘organogram en taakverdeling vaccinatiecentra ELZ Middenkempen’.

Artikel 3

De gemeenteraad gaat akkoord met het ‘voorstel financieringsstromen vaccinatiecentra ELZ Middenkempen’.

Artikel 4

De kosten bedoeld onder punt 1 en punt 3 van deze bijlage worden na aftrek van de subsidies van de Vlaamse overheid volgens de vermelde besluiten van de Vlaamse regering, verdeeld met een evenredige verdeling tussen de gemeenten van de eerstelijnszone volgens inwonersaantal.

De kosten bedoeld onder punt 2 van deze bijlage worden na aftrek van de subsidies van de Vlaamse overheid volgens de vermelde besluiten van de Vlaamse regering, per vaccinatiecentrum verdeeld tussen de deelnemende gemeenten volgens inwonersaantal (voor het vaccinatiecentrum van Grobbendonk: Grobbendonk, Herentals, Herenthout en Vorselaar; voor het vaccinatiecentrum van Kasterlee: Kasterlee, Lille en Olen).

Artikel 5

De verdere interne communicatie over het beheer van de vaccinatiecentra tussen het projectteam, de eerstelijnszone en de lokale besturen verloopt via de noodplanningscoördinator en de programmamanagers. 

Artikel 6

Deze beslissing wordt verstuurd naar els.degroof@olen.be voor verspreiding aan het projectteam. 

5.

2021_GR_00025 - 2021/006 - Basis ontwerp voor bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat - Kadernota, samenwerkingsovereenkomst, procedure, lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Nele Wuyts, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00025 - 2021/006 - Basis ontwerp voor bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat - Kadernota, samenwerkingsovereenkomst, procedure, lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 14
Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Priscilla Geluykens, Guy Peeters
Stemmen tegen 4
Carine Vercammen, Simon Dens, Luc Lauwereys, Bea Landuyt
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00025 - 2021/006 - Basis ontwerp voor bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat - Kadernota, samenwerkingsovereenkomst, procedure, lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

2021_GR_00025 - 2021/006 - Basis ontwerp voor bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat - Kadernota, samenwerkingsovereenkomst, procedure, lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Gebaseerd op het aangenomen princiepsakkoord heeft de stuurgroep verder gewerkt aan de opmaak van de "Samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht" van Thomas More Kempen vzw en ons lokaal bestuur. In een kadernota is nog een verdere inhoudelijke verduidelijking van het princiepsakkoord tussen beide partijen neergeschreven en ondertussen ook aanvaard door Thomas More Kempen vzw.  Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van beide documenten, zijnde Samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdracht én de kadernota, zoals bijgevoegd bij dit besluit.

Op basis van deze documenten kunnen Thomas More en gemeente gezamenlijk starten met een aanbestedingsdossier voor ontwerp van het gezamenlijke deel en schets van woonblok C. In het kader van deze opdracht “Basis ontwerp voor Bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat” werd een bestek met nr. 2021/006 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze ontwerpopdracht wordt geraamd op 138.017,00 euro excl. btw of 167.000,57 euro incl. 21% btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Vorselaar de procedure zal voeren en in naam van Thomas More Kempen vzw bij de gunning van de opdracht zal optreden. Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 21 april 2021 om 12.00 uur voorgesteld.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • 29 juli 1991 en wijzigingen: Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
  • 7 december 2018 en wijzigingen: Bestuursdecreet.
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • 17 juni 2013 en wijzigingen: Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
  • 17 juni 2016 en wijzigingen: Wet inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
  • 14 januari 2013 en wijzigingen: Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
  • 18 april 2017 en wijzigingen: Koninklijk besluit betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de "Kadernota project bib" en "Samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdracht" om het betreffende project te voeren samen met Thomas More Kempen VZW.

Artikel 2

Het bestek met nr. 2021/006 en de raming voor de opdracht “Basis ontwerp voor Bib, ontmoetingsruimte, parking en woonblok C - Lepelstraat”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 138.017,00 euro excl. btw of 167.000,57 euro incl. 21% btw.

Artikel 3

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 4

Gemeente Vorselaar wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Thomas More Kempen vzw bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 5

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 6

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

Artikel 7

Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

  • STRAMIEN, ARCHITECTUUR EN RUIMTELIJKE PLANNING BV CVBA, Mechelsesteenweg 271, Bus 5.1 te 2018 Antwerpen 1;
  • ONTWERPATELIER PETER JANNES ARCHITECTEN BV BVBA, Koning Boudewijn-Laan 5 te 2250 Olen;
  • DRIESEN-MEERSMAN-THOMAES ARCHITECTEN BV BVBA, Meirbrug 1 te 2000 Antwerpen;
  • ASSAR LLOX ARCHITECTEN BV BVBA, Lodewijk Mortelmansstraat 9 te 2610 Wilrijk;
  • AP/ART ARCHITECTEN BV CVBA, Oelenstraat 9 te 3583 Paal;
  • AREAL ARCHITECTEN BV CVBA, Albert Claudestraat 12/014 te 2018 Antwerpen 1;
  • ARCHIPELAGO-AR-TE, Remylaan 2B te 3018 Leuven;
  • FREDERIC VANDONINCK-WOUTER WILLEMS ARCHITECTEN BV BVBA, Begijnenvest 8 te 2000 Antwerpen;
  • ANTS ARCHITECTURE & ADVICE BV BVBA, Vermeulenstraat 17 te 3700 Tongeren;
  • M10 ARCHITECTEN, Gierlebaan 51, 2275 Lille;
  • ARCHITECTS IN MOTION, Parklaan 146, 2300 Turnhout;
  • Architecten A33 bv-cvba, Fonteinstraat 1A, bus 0401, 3000 Leuven.

Artikel 8

De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 april 2021 om 12.00 uur.

Artikel 9

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2610007/BD04/0703 (actie/raming AC000138/MJP000370).