De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 29 juni 2021 worden goedgekeurd.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
De leidraad organisatiebeheersing, een door de Vlaamse overheid ontwikkeld instrument voor interne controle op organisatieniveau, maakt als evaluatie-instrument al sinds 2015 integraal deel uit van het algemeen kader organisatiebeheersing.
Op basis van de eerste zelfevaluatie die werd afgerond in 2015 werden prioritaire acties vastgelegd, uitgevoerd en opgevolgd vanuit het managementteam. De voorbije jaren werd hierover 2-jaarlijks gerapporteerd aan de raden, dit zal in de toekomst jaarlijks gebeuren.
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
Neem kennis van de rapportering 2020 in het kader van organisatiebeheersing.
De vereniging heeft tot doel om in het werkingsgebied betaalbare en duurzame huisvesting te verschaffen aan personen en gezinnen die door hun maatschappelijke situatie geen of weinig kans hebben om op de bestaande huisvestingsmarkt aan bod te komen.
Op 26 februari 2019 duidde de raad voor maatschappelijk welzijn de volgende lid-vertegenwoordigers namens OCMW Vorselaar voor de algemene vergadering van SVK ISOM:
Volgende personen werden voorgedragen als kandidaat-bestuurder namens OCMW Vorselaar voor het Beheersorgaan van SVK ISOM:
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de vzw SVK ISOM goed.
De gemeenteraad keurt de statuten van de vzw SVK ISOM goed.
De gemeenteraad duidt Mevr. Linda Van Oeckel aan als lid-vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw SVK ISOM voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
De Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 besliste tot de annulering van heel wat activiteiten van sport-, jeugd- en cultuurverenigingen. Als gevolg van de maatregelen met betrekking tot COVID-19 moesten ook alle horecagelegenheden verplicht sluiten van 18 maart tot 8 juni 2020, en opnieuw vanaf 19 oktober 2020. Tussen 8 juni en 19 oktober mochten zij openen, echter rekening houdend met strikte voorwaarden en maatregelen. De evenementensector werd het zwaarst getroffen. Sinds de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 werden nagenoeg alle evenementen geschrapt.
De gemeenteraad besloot op 15 december 2020 om voor de verplichte sluiting in 2020 een kwijtschelding toe te passen. Ook in 2021 bleven de horecagelegenheden gesloten en lag de evenementensector stil. Vanaf 8 mei 2021 mocht de gedeeltelijk horeca terug openen, rekening houdend met strikte voorwaarden en maatregelen. Vanaf 27 juni 2021 konden in beperkte mate en onder zeer strenge voorwaarden terug evenementen plaatsvinden.
De corona-crisis heeft dus ook in 2021 een enorme impact gehad op onze dienstverlening en zowel rechtstreeks als onrechtstreeks op de concessies (cafetaria 'De Dreef', Schranshoeve en evenementenzaal 'De Dreef') die een belangrijke bijdrage leveren tot de dienstverlening in ons dorp.
De gemeenteraad besluit om de concessievergoeding en onroerende voorheffing voor de evenementenzaal 'De Dreef', de cafetaria (sportcafé 'De Dreef') en de Schranshoeve voor de periode van verplichte sluiting in 2021 kwijt te schelden. Deze verplichte sluiting in 2021 komt overeen met een periode van 180 kalenderdagen voor evenementenzaal 'De Dreef' en 129 kalenderdagen voor sportcafé 'De Dreef' en de Schranshoeve, wat overeenkomt met een kwijtschelding van respectievelijk 49,32% (180d/365d) en 35,34% (129d/365d) van het jaarbedrag van concessievergoeding en onroerende voorheffing voor 2021.
De gemeente Vorselaar is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Iveka.
Iveka doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
In de statuten van Iveka staat expliciet vermeld dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografie en geografie betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen”.
Iveka heeft een aanbod voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Iveka zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.
Tijdens het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Iveka, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden. Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.
Lokaal bestuur Vorselaar is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. Lokaal bestuur Vorselaar is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.
Er wordt voorgesteld om de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen aangezien Fluvius dit niet langer als kerntaak beschouwd en dus zal afbouwen.
De gemeenteraad keurt de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit goed en herroept de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 januari 2022 bij de opdrachthoudende vereniging Iveka voor de activiteit Fluvius GIS.
De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Iveka om artikel 1 van dit besluit voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.
Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de opdrachthoudende vereniging Iveka ter attentie van het secretariaat, op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Kern is een voorkooprecht opgenomen voor het perceel met woning Nieuwstraat 1. Het perceel grenst aan het gemeentehuis en kan een oplossing bieden voor een eventuele uitbreiding en centralisatie van gemeentediensten en OCMW.
Aanbiedingsdossier 140244 vermeldt dat notaris Wouter Nouwkens, Antwerpsesteenweg 93 te 2390 Malle, gelast is met het verlijden van de akte van verkoop van het eigendom, gelegen te Vorselaar, Nieuwstraat 1. Het RUP kern heeft al eerder een recht van voorkoop gevestigd op het goed. De gemeente kan gebruik maken van het voorkooprecht. De koopsom bedraagt 255.000 euro.
Er werd een dossier samengesteld door notaris Nouwkens met het oog op het verlijden van de notariële akte. Dit dossier omvat volgende stukken:
Het dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit het dossier voor het het aankopen van het eigendom gelegen te Vorselaar, Nieuwstraat 1, kadastraal gekend sectie G, nummers 203F en 203G, met een oppervlakte van 340 m², goed te keuren. De aankoop zal gebeuren tegen de prijs van 255.000 euro.
De financiering zal gebeuren met middelen voorzien op budgetcode 0050-2600000 (MJP000033) van het investeringsbudget.
De aannemer ROOS Group NV, De Brulen 45 bus 60 te 2370 Arendonk diende vorderingsstaat 6 en vorderingsstaat 7 (eindstaat) in dewelke werden ontvangen op respectievelijk 2 april 2021 en 2 juni 2021. De werken bereikten voor het gemeentelijke aandeel een bedrag van:
Bestelbedrag |
|
€ 175.802,34 |
Btw |
+ |
€ 36.918,49 |
TOTAAL |
= |
€ 212.720,83 |
Bedrag vorige vorderingsstaten |
|
€ 144.514,27 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 144.514,27 |
Btw |
+ |
€ 30.348,00 |
TOTAAL |
= |
€ 174.862,27 |
Huidige vorderingsstaat 6 | € 84.162,58 | |
Totaal excl. btw | = | € 84.162,58 |
Btw | + | € 17.674,14 |
TOTAAL | = | € 101.836,72 |
Huidige vorderingsstaat 7 |
|
€ 13.449,87 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 13.449,87 |
Btw |
+ |
€ 2.824,47 |
TOTAAL |
= |
€ 16.274,34 |
Eindtotaal uitgevoerde werken |
|
€ 242.126,72 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 242.126,72 |
Btw |
+ |
€ 50.846,61 |
TOTAAL |
= |
€ 292.973,33 |
De uitvoeringstermijn bedraagt in totaliteit: 78 werkdagen + 46 verletdagen + 11 verlofdagen + 6 feestdagen. De overeengekomen termijnoverschrijding bedraagt 8 werkdagen.De werken werden correct uitgevoerd. De ontwerper, Antea Belgium NV, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen stelde op 2 juni 2021 een proces-verbaal van nazicht op, waaruit blijkt dat het eindtotaal wordt vastgesteld op 242.126,72 euro excl. btw of 292.973,33 euro incl. 21% btw.
De totalen voor vorderingsstaat 6 en eindtotaal in vorderingsstaat 7 overschrijden het bestelbedrag met meer dan 10%, meer bepaald voor een totaal van 37,7% voor een bedrag van 66.324,38 euro excl. btw of 80.252,50 euro incl. 21% btw. Het hoofdwerk voor het gemeentelijk aandeel werd met 8,5% overschreden door vermoedelijke hoeveelheden die in situ en tijdens uitvoering werden aangepast en bijgestuurd (zowel in over- als onderschrijding), resulterend in een overschrijding van het bestelbedrag en in detail terug te vinden in de meetstaat per post voor het gemeentelijke aandeel.
Door onvoorziene werken tijdens uitvoering, ter waarde van 36.877,71 euro excl. btw of 44.622,03 euro incl. 21% btw, ten laste van de gemeente, werd eveneens het bestelbedrag verder overschreden. Voor de verrekening van de grond, posten in meetstaat met 'Verr.1xx' werd een verrekening opgesteld (zie bijlage). De andere onvoorziene werken werden in detail opgenomen in de meetstaat en in overeenstemming met de gevraagde aanpassingen tijdens uitvoering door de technische dienst.
Goedkeuring wordt verleend aan de vorderingsstaat 6 en 7 (eindstaat) van ROOS Group NV, De Brulen 45 bus 60 te 2370 Arendonk voor de opdracht “Wegen- en rioleringswerken Boulevard en Cardijnlaan (deel) - aanstelling uitvoerder”, waarin het eindtotaal voor het gemeentelijke aandeel wordt vastgesteld op 242.126,72 euro excl. btw of 292.973,33 euro incl. 21% btw. Voor vorderingsstaat 6 moet nog 84.162,58 euro excl. btw of 101.836,72 euro incl. 21% btw betaald worden. Voor vorderingsstaat 7 (eindstaat) dient nog 13.449,87 euro excl. btw of 16.274,34 euro incl. 21% btw betaald te worden.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/BD03/0200 (actie/raming AC000083/MJP000221), waarvoor extra krediet wordt voorzien.
De respectievelijke facturen en de eindstaat worden voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst.
De Vlaamse Overheid, de vergunningverlenende overheid, heeft het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek verzonden op 29 juli 2021.
De vraag om een gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen, die door de Vlaamse Overheid werd verzonden, werd ontvangen op 29 juli 2021 en de adviesvraag aan het college van burgemeester en schepenen werd ontvangen op 30 juli 2021.
Op vraag van de Vlaamse Overheid werd het dossier onderworpen aan een openbaar onderzoek. De aanvraag werd openbaar gemaakt van 6 augustus 2021 tot 4 september 2021. Het openbaar onderzoek loopt nog en er werden nog geen bezwaarschriften ontvangen. Zoals wettelijk voorzien zal het college mogelijke analoge bezwaren opladen in het omgevingsloket
De Vlaamse Overheid verzoekt de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief de eventuele bijhorende voorwaarden en lasten.
De gemeenteraad keurt inzake de zaak van de wegen de wijziging van de rooilijn van de Lepelstraat ter hoogte van huisnummers 71 t.e.m 79A (afd. 1, sectie G, nummers 530V, 529N, 529P, 529R, 528T, 528V en 528R) goed, zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV-SHE-2021-82 (OMV_2021109241) en zoals weergegeven als loten 1 t.e.m. 7 op het rooilijnplan "BA_23470_Rooilijnplan", ingediend door Pidpa, met adres Desguinlei 246, 2018 Antwerpen, voor het aanleggen van gescheiden riolering en heraanleggen Lepelstraat en Dijkbaan (Vorselaar) en Hofeinde (Grobbendonk).
Er wordt goedkeuring verleend aan de op het plan "BA_23470_Rooilijnplan" zones voor gratis grondafstand en grondinname. Voor de gratis grondafstand en grondinname worden authentieke aktes opgesteld. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd alle stukken met betrekking tot de gratis grondafstand en grondinname te ondertekenen.
Het college wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De Vlaamse overheid beoogt de oprichting van drie Landschapsparken. Geselecteerde kandidaturen kunnen instappen in een begeleidingstraject voor de opmaak van een masterplan en operationeel plan. Enkel de eerste zeven kandidaten zullen worden toegelaten tot het begeleidingstraject. Het begeleidingstraject start in het voorjaar 2022, loopt één jaar en krijgt een toelage van 100.000 euro (per kandidaat). In een laatste stap, midden 2023, volgt de eventuele toekenning van het label Landschapspark.
De valleien van de Kleine en Grote Nete komen in aanmerking voor een erkenning als Landschapspark. De intrinsieke waarde van de valleien vandaag wordt aangetoond aan de hand van de aanwezige landschapskwaliteiten en door middel van een toetsing aan de objectieve oppervlakteparameters (aanwezige open ruimte, natuur- en landschapswaarden, zie https://www.vlm.be/nl/SiteCollectionDocuments/Landschapsparken/Landschapsparken_oproepreglement.pdf).
Toch staan de valleien voor grote uitdagingen (verdroging, …) maar ze bieden tegelijkertijd erg veel kansen voor de toekomst (klimaatdoelen, toeristisch-recreatieve ontsluiting, profilering van de Kempen,…). De huidige gebiedswerking in de vallei van de Kleine Nete en in delen van de vallei van de Grote Nete komen vandaag al nagenoeg overeen met wat wordt beoogd met een Landschapspark, met dat verschil dat deze werking veelal afhankelijk is van tijdelijke middelen (bv. strategische projecten). De ambities voor de vallei van morgen zijn hoog en deze kunnen enkel waargemaakt worden met de inzet en samenwerking van verschillende overheidsdiensten en partners. Samenwerken is werken en om te kunnen werken heb je mensen en middelen nodig. Een Landschapspark kan uitgroeien tot een motor voor streekontwikkeling via toeristisch-recreatieve ontwikkeling, werkgelegenheid en zowel publieke als private investeringen.
Momenteel wordt er van uit gegaan dat een bundeling van de troeven van de valleien van de Kleine én de Grote Nete de slaagkansen van een kandidatuur zullen verhogen. Bovendien bestaat er geen inhoudelijke reden om voor de ene of andere vallei te kiezen, dit gelet op de intrinsieke waarden en potenties van beide valleien. Het voorstel van Landschapspark voor beide valleien beslaat een oppervlakte van ca. 24 000ha en overlapt met het grondgebied van 23 Antwerpse gemeenten (Retie, Dessel, Geel, Kasterlee, Olen, Herentals, Vorselaar, Lille, Grobbendonk, Nijlen, Zandhoven, Ranst, Lier, Berlaar, Herenthout, Heist-op-den-Berg, Hulshout, Herselt, Westerlo, Laakdal, Meerhout, Mol en Balen). 21 van de 23 gemeenten zegden hun steun aan het landschapspark toe.
Gouverneur Cathy Berx en gedeputeerde Jan De Haes treden op als coördinerende partner en zijn hiertoe gemandateerd door het partnerschap. Aan de deelnemende gemeente wordt een engagementsverklaring gevraagd en een jaarlijkse financiële ondersteuning van circa 5100 euro.
De gemeente Vorselaar zal de kandidatuur voor een Landschapspark principieel ondersteunen en zich daarbij engageren als toekomstige kernpartner.
De gemeente Vorselaar stemt in met de kandidatuur voor een Landschapspark voor de valleien van de Kleine en Grote Nete samen. De gemeente Vorselaar vraagt om bij de indiening van de kandidatuur rekening te houden met de bezorgdheden die door zowel Boerenbond als Natuurpunt zijn ingebracht.
De gemeente Vorselaar zal een engagementsverklaring opmaken zoals voorgeschreven door het oproepreglement en deze uiterlijk tegen 10 september 2021 bezorgen aan bram.abrams@provincieantwerpen.be.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Om deze woonmaatschappijen te vormen, tekent de Vlaamse Regering een regelgevend - en implementatietraject uit. Het ultieme doel van de woonmaatschappij is de groei van het aantal sociale huurwoningen te versnellen en de sociale huurder nog meer centraal te stellen. De ambitie is:
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen wordt aan het lokaal bestuur een trekkersrol toebedeeld. Intergemeentelijke samenwerking wordt vanuit Vlaanderen gestimuleerd doordat er referentieregio's door de Vlaamse Regering worden vastgesteld. De woonmaatschappij zal bijdragen tot een meer efficiënte, slagkrachtige, klantgerichte en toegankelijke lokale overheid.
Op 12 maart 2021 keurde de Vlaamse Regering de definitieve afbakening van 17 referentieregio’s goed. Deze worden het afstemmingsniveau voor alle vormen van intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking. De definitieve afbakening van de referentieregio’s is voor de lokale besturen het startpunt om hun samenwerkingsverbanden af te stemmen qua werkingsgebied. Met betrekking tot de woonmaatschappijen besliste de Vlaamse Regering dat deze moeten vallen binnen of samen met een referentieregio.
In het voorontwerp van decreet dd. 5 maart 2021 worden de criteria voor de werkingsgebieden verder geconcretiseerd en aangevuld:
Op niveau van het arrondissement Turnhout (IOK en WZK) werd binnen het burgemeestersconvenant het nodige overleg en de nodige afspraken tot afbakening van de werkingsgebieden gemaakt. Verder overleg gebeurde op niveau van Neteland met als gevolg volgend resultaat/voorstel tot werkingsgebied:
Neemt kennis van de toelichting inzake het voorstel van woonactor Neteland & Zuiderkempen en afbakening werkingsgebied.
De definitieve goedkeuringsbeslissing wordt geagendeerd op de gemeenteraad van 5 oktober 2021.