De leidraad organisatiebeheersing, een door de Vlaamse overheid ontwikkeld instrument voor interne controle op organisatieniveau, maakt als evaluatie-instrument al sinds 2015 integraal deel uit van het algemeen kader organisatiebeheersing.
Op basis van de eerste zelfevaluatie die werd afgerond in 2015 werden prioritaire acties vastgelegd, uitgevoerd en opgevolgd vanuit het managementteam. De voorbije jaren werd hierover 2-jaarlijks gerapporteerd aan de raden, dit zal in de toekomst jaarlijks gebeuren.
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
Neem kennis van de rapportering 2020 in het kader van organisatiebeheersing.