Terug
Gepubliceerd op 31/05/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 27/04/2021 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid

Secretaris

Elly Beirinckx, algemeen directeur

Voorzitter

Guy Peeters, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00027 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00027 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00027 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

2021_GR_00027 - Gemeenteraad - Notulen vorige vergadering - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 30 maart 2021 worden goedgekeurd.

2.

2021_GR_00038 - Klimaat - Geïntegreerd klimaat- en energieplan - Kennisname

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur; David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
2.

2021_GR_00038 - Klimaat - Geïntegreerd klimaat- en energieplan - Kennisname

2021_GR_00038 - Klimaat - Geïntegreerd klimaat- en energieplan - Kennisname

Motivering

Feiten en context

De deelname aan het door IOK gecoördineerd streekproject Kempen2030 dat kadert binnen dit vernieuwde Burgemeestersconvenant en vormt één gezamenlijke visie op vlak van energie en klimaat onder alle 29 Kempense lokale besturen. Vorselaar engageert zich hierbij  om een actief en ambitieus klimaatbeleid te voeren met als doelstelling om de CO2-uitstoot op het grondgebied met 40% te reduceren tegen 2030 en in te zetten op klimaatadaptatie om de onvermijdelijke gevolgen van de klimaatverandering in te dijken.

Alle ondertekenaars van het Burgemeestersconvenant delen een gemeenschappelijke visie  voor 2050 met:

  • koolstofvrije gebieden, om er zo toe bij te dragen dat de gemiddelde opwarming van de aarde ruim onder 2 °C blijft ten opzichte van de pre-industriële niveaus, in overeenstemming met de internationale klimaatovereenkomst van COP 21 die in december 2015 is gesloten in Parijs;
  • veerkrachtiger gebieden, om zo voorbereidingen te treffen tegen de onvermijdelijke negatieve gevolgen van klimaatverandering;
  • universele toegang tot zekere, duurzame en betaalbare energiediensten voor iedereen, om zo de levenskwaliteit te verhogen en de energiezekerheid te verbeteren;

Vorselaar heeft de voorbije twee jaar in samenspraak met IOK en met ondersteuning van de provincie Antwerpen een energie- en klimaatactieplan of Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) opgesteld dat de doelstellingen en uit te voeren acties beschrijft.

Dit SECAP bevat tevens een monitoring van de uitstootcijfers en een risico- en kwetsbaarheidsanalyse voor het grondgebied van Vorselaar. Een SECAP moet binnen de twee jaar na formele goedkeuring van het Burgemeestersconvenant door de gemeenteraad worden ingediend bij de Europese Unie.

Vorselaar heeft in haar beleidsplan een ambitieus meerjarenplan voorzien met grote investeringen in de verschillende aspecten van dit klimaatplan: zowel op vlak van patrimonium, duurzame energie en duurzame mobiliteit. Het schepencollege schreef ook een aparte beleidsbrief klimaat & duurzaamheid waarin het thema als één van de centrale rode draden in het beleid wordt uitgewerkt. Ook de engagementen in kader van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) kaderen daarin. 

De gemeente volgde het debat op Vlaams niveau over het Klimaatpact. Daarin zullen vier "werven" worden nagestreefd: 1) vergroening/bomen planten 2) energiebesparende renovaties 3) elektrische deelauto's, fietspaden en laadpunten 4) ontharding en opvang/infiltratie van water. Die vier elementen zijn alle vier nu al duidelijk verankerd in ons meerjarenplan.

Vanuit de ambitie die getoond werd in het beleidsplan (en de aparte beleidsbrief klimaat & duurzaamheid) wil Vorselaar zich graag mee engageren in het Klimaatpact. Vorselaar zal nog een boomplantactie doen ism IOK deze legislatuur (zie werf 1), participeert in het Europees project 'Huisbezoekers' waarbij renovatie in woningen extra aandacht krijgt (zie werf  2), voorziet een hoppin' punt en verschillende deelsystemen de komende jaren (zie werf  3) en is zelf een pilootproject in ontharding en heeft daaromtrent een droogteplan voorzien (zie werf  4). Het schepencollege stelt voor dat Klimaatpact mee te ondertekenen met de Vlaamse overheid.  

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van en bespreekt het 'Klimaat- en Energieplan', zodat het op de volgende gemeenteraad samen met het engagement in het Klimaatpact met de Vlaamse overheid ter goedkeuring kan worden voorgelegd.

3.

2021_GR_00039 - Klimaat - Geïntegreerd basishemelwater- en droogteplan - Kennisname

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur; David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
3.

2021_GR_00039 - Klimaat - Geïntegreerd basishemelwater- en droogteplan - Kennisname

2021_GR_00039 - Klimaat - Geïntegreerd basishemelwater- en droogteplan - Kennisname

Motivering

Feiten en context

Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betreft dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes. Volgens waterinfrastructuurbeheerder Aquafin zullen overstromingen uit de riolering tegen 2030 dubbel zo vaak voorkomen. 

Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water. De bestaande riolen zijn nog grotendeels van het gemengde type en ook het afvalwater en regenwater van de bestaande gebouwen wordt nog grotendeels gemengd afgevoerd. Deze buizen zijn echter niet voorzien op de gewijzigde neerslaghoeveelheden. Het risico op wateroverlast, ook vanuit het rioleringsstelsel, zal daarom in de volgende jaren toenemen. Het is duidelijk dat vermenging van vervuild afvalwater met niet-verontreinigd water (niet-verontreinigd hemelwater, drainagewater, bemalingswater, enz...) niet gewenst is. Waar deze vermenging vandaag de dag wel optreedt, moet aan de verdere scheiding van de stromen worden gewerkt. Dit “ontvlechten” van de beide waterstromen dient zowel op particulier als openbaar domein te gebeuren. Dit alles vraagt een gebiedsdekkende visie op het omgaan met hemelwater. Elk gebied is echter uniek: het heeft zijn eigen ondergrond, bestaand stelsel, reliëf, verstedelijking, type bebouwing, mogelijkheden, noden en knelpunten. 

Een hemelwaterplan moet dan ook op maat van het gebied worden opgesteld. Enkel indien men kiest voor maatwerk kan men een plan opstellen dat bruikbaar is voor het eigen grondgebied en dat input kan bieden aan het algemeen beleid. Een hemelwaterplan dient in eerste instantie een antwoord te bieden op de vraag: waar gaan we vandaag en morgen met het hemelwater naar toe? 

Het hemelwaterplan moet het kader scheppen voor een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken moet opgevangen, ter plaatse gehouden of vertraagd afgevoerd worden zonder daarbij een negatieve impact op het watersysteem en de omgeving teweeg te brengen. Onvermijdelijk zal bij de opmaak van een hemelwaterplan ook aandacht gaan naar het beperken van risico’s op wateroverlast in de meest ruime zin van het woord. Er zal moeten ingezet worden op bronmaatregelen om het water ter plaatse te houden en afvoer te vermijden, het creëren van ruimte voor water, het beperken van interactie tussen afvalwater enerzijds en hemel- en oppervlaktewater anderzijds, aanvullen van het grondwater door infiltratie,… Inzetten op al deze sporen zal echter niet altijd op elke locatie mogelijk zijn. Keuzes die gemaakt worden in het kader van de opmaak van het hemelwaterplan zullen op hun duurzaamheid getoetst moeten worden. De uit het plan voortvloeiende maatregelen moeten haalbaar en betaalbaar zijn en afgestemd zijn op stroomop – en afwaartse initiatieven. Aangezien een hemelwaterplan een leidraad wil zijn voor de verdere uitbouw van de hemelwaterinfrastructuur moet het plan ook voldoende robuust zijn. In het kader van de opmaak van een detailplan is het daarom aangewezen om de uitgewerkte oplossingen te toetsen aan de klimaatscenario’s. Een periodieke herziening van het plan in functie van een gewijzigd klimaat, wijzigend waterverbruik en variabele doelstellingen zal dan ook nodig zijn. 

De haalbaarheid en betaalbaarheid van het plan zal ook afhangen van de manier waarop het bestaande systeem kan ingeschakeld worden in het nieuwe systeem. De opmaak van een hemelwaterplan is in deze context te aanzien als een instrument om een integrale ruimtelijke visie uit te werken om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast en verdroging te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van klimaatverandering. De basisprincipes en ruimtelijke ideeën uit een hemelwaterplan worden dan ook afgestemd op en bij voorkeur vertaald in de andere beleidsplannen van de gemeente (ruimtelijk beleidsplan, groenplan, …). Op die manier kan het hemelwaterplan ook een belangrijk ondersteunend instrument zijn voor de gemeente bij de realisatie van haar ruimtelijke en klimaatdoelstellingen, zoals het terugdringen van verharding en versnippering, en de uitbouw van een fijnmazig groenblauw netwerk. 

De opmaak van een hemelwaterplan verloopt gefaseerd. In een eerste fase wordt een analyse gemaakt van de opportuniteiten en knelpunten met betrekking tot het hemelwater. Vervolgens wordt – afhankelijk van de eventueel gestelde prioriteiten – een visie opgemaakt waarbij verschillende oplossingsmogelijkheden aangereikt worden. Hierna kan in het detailplan of naar aanleiding van een concreet project een keuze gemaakt worden tussen deze mogelijkheden zodat detailoplossingen uitgewerkt worden die onderbouwd worden door (beschikbare) modellen, meetgegevens, … 

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • De Europese Kaderrichtlijn Water beoogt een ‘goede toestand’ van de watersystemen tegen uiterlijk 2027. Gezien de doorlooptijden van rioleringsprojecten dient de volgende Vlaamse regering – als laatste effectieve regering voor de deadline van 2027 – alles op alles te zetten om de nodige investeringen te realiseren. 
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van en bespreekt het ontwerp van geïntegreerd basishemelwater- en droogteplan, zodat het op de volgende gemeenteraad ter goedkeuring kan worden voorgelegd.

4.

2021_GR_00028 - Intergemeentelijke samenwerking - Verschillende verslagen - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
4.

2021_GR_00028 - Intergemeentelijke samenwerking - Verschillende verslagen - Kennisname

2021_GR_00028 - Intergemeentelijke samenwerking - Verschillende verslagen - Kennisname

Motivering

Feiten en context
  • 11 december 2020 en wijzigingen: Gecoördineerde versie van de statuten van Iveka, in overeenstemming gebracht met het Ministeriële Besluit van 18 maart 2021.
  • Iveka: syntheseverslag met betrekking tot de activiteiten in 2020.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de verslagen in bijlage.

5.

2021_GR_00029 - IOK - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00029 - IOK - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00029 - IOK - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00029 - IOK - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Door de raad van bestuur van IOK werd op 19 maart 2021 de agenda voor de algemene vergadering op 18 mei 2021 vastgelegd als volgt:

  • Vervanging bestuurder
  • Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
  • Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2020
  • Resultaatsbestemming 2020
  • Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2020, afgesloten per 31 december 2020
  • Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2020
  • Varia

De raad dient kennis te nemen van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 18 mei 2021;

De raad dient kennis te nemen van de ontslagname van de heer Karel Lenaerts uit de gemeenteraad en de raad van bestuur en het voorstel tot vervanging door de heer Frank Wilrycx als bestuurder van IOK;

De raad dient kennis te nemen van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;

De raad dient kennis te nemen van de jaarrekening over het boekjaar 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;

De raad dient kennis te nemen van het verslag van de commissaris-revisor;

Overwegende dat goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;

Overwegende dat om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • Statuten IOK 
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de benoeming van dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK.

Artikel 2

Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.

Artikel 3

Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening over het boekjaar 2020, afgesloten per 31 december 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

Artikel 4

Goedkeuring te verlenen aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.

Artikel 5

Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager van de algemene vergadering.

6.

2021_GR_00030 - IOK Afvalbeheer - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00030 - IOK Afvalbeheer - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00030 - IOK Afvalbeheer - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00030 - IOK Afvalbeheer - Agenda algemene vergadering 18 mei 2021 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Door de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer werd op 8 mei 2020 de agenda voor de algemene vergadering op 30 juni 2020 vastgelegd als volgt:

  • Vervanging bestuurder
  • Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
  • Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2020
  • Resultaatsbestemming 2020
  • Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2020, afgesloten per 31 december 2020
  • Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2020
  • Varia

De raad dient kennis te nemen van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 18 mei 2021;

De raad dient kennis te nemen van de ontslagname van de heer Karel Lenaerts uit de gemeenteraad en de raad van bestuur en het voorstel tot vervanging door de heer Frank Wilrycx als bestuurder van IOK Afvalbeheer;

De raad dient kennis te nemen van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;

De raad dient kennis te nemen van de jaarrekening over het boekjaar 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;

De raad dient kennis te nemen van het verslag van de commissaris-revisor;

Overwegende dat goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;

Overwegende dat om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur
  • Statuten IOK Afvalbeheer.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de benoeming van de heer Frank Wilrycx als bestuurder van IOK Afvalbeheer

Artikel 2

Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

Artikel 3

Goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening over het boekjaar 2020, afgesloten per 31 december 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

Artikel 4

Goedkeuring te verlenen aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.

Artikel 5

Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager van de algemene vergadering.

7.

2021_GR_00031 - IVEKA - Uitnodiging Algemene Vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00031 - IVEKA - Uitnodiging Algemene Vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00031 - IVEKA - Uitnodiging Algemene Vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00031 - IVEKA - Uitnodiging Algemene Vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikel 432.
Feiten en context

De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.

De gemeente werd per mail op 26 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka die op 15 juni 2021 die plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.

Samen met de oproepingsmail werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.

Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 15 juni 2021:

  • Kennisneming verslagen van Iveka van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
  • Goedkeuring van de jaarrekening van Iveka afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  • Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
  • Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iveka met betrekking tot het boekjaar 2020.
  • Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
  • Statutaire benoemingen.
  • Benoeming van een commissaris.
  • Statutaire mededelingen: 
    •          Actualisering van het register van de deelnemers.
    •          Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

8.

2021_GR_00032 - IKA - Uitnodiging Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00032 - IKA - Uitnodiging Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00032 - IKA - Uitnodiging Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00032 - IKA - Uitnodiging Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband “Investeringsvereniging voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse”, afgekort tot IKA.

De oproepingsbrief van 26 maart 2021 tot de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging IKA van 15 juni 2021 bevat volgende agendapunten:

  • Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
  •  Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  • Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
  • Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2020.
  • Kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (Storm Retie)
  • Statutaire benoemingen en mededelingen
    • Actualiseren van het register van de deelnemers

Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.

De Raad van Bestuur van IKA heeft besloten over te gaan tot een kapitaalverhoging ter dekking van de 100% van het kapitaal Storm Retie.

De kapitaalverhogingen worden georganiseerd om de namens de gemeenten aangehouden financieel vaste activa ook in de gemeentelijke boekhouding te kunnen opvolgen.

Deze kapitaalverhoging kan gefinancierd worden met middelen beschikbaar in de schoot van IKA.

De gemeenteraad neemt kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.

De gemeenteraad neemt kennis van de balans, resultatenrekening en winstverdeling.

Juridische grond
  • 15 juli 2005 en latere wijzigingen: Gemeentedecreet:
  • 6 juli 2001 en latere wijzigingen: Decreet intergemeentelijke samenwerking
    • meer bepaald artikel 39 bepaalt dat uiterlijk negentig kalenderdagen voor de buitengewone algemene vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen terzake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger(s) op de algemene vergadering en dat zij bij het verslag gevoegd worden; 
    • meer bepaald artikel 44 bepaalt dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering en onder meer op expliciete wijze aan de voorgestelde statutenwijzigingen. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegen­woordiger vast te stellen.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 15 juni 2021:

  • Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
  • Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  • Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
  • Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2020.
  • Kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (Storm Retie)
  • Statutaire benoemingen en mededelingen
    • Actualiseren van het register van de deelnemers

Artikel 2

Ons bestuur kan in een eerste ronde niet mee intekenen op de kapitaalverhoging voor het project Storm Retie van IKA omdat we enkel via de gasactiviteit aangesloten zijn bij IKA. Groene stroom projecten zijn gekoppeld aan de elektriciteitsactiviteit. Indien er niet genoeg interesse zou blijken van andere besturen die wel voor de elektriciteitsactiviteit opgenomen zijn in de verdeelsleutel, kan er mogelijks in een tweede ronde wel door ons mee geïnvesteerd worden. We wensen onze interesse kenbaar te maken.

Artikel 3

De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be

9.

2021_GR_00033 - TMVS dv - Agenda Algemene Vergadering TMVS dv 15 juni 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00033 - TMVS dv - Agenda Algemene Vergadering TMVS dv 15 juni 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00033 - TMVS dv - Agenda Algemene Vergadering TMVS dv 15 juni 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00033 - TMVS dv - Agenda Algemene Vergadering TMVS dv 15 juni 2021 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De oproepingsbrief van 1 april 2021 voor de Algemene Vergadering van TMVS dv van 15 juni 2021 bevat volgende agendapunten en bijhorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

  • Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
  • Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
  • Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
  • Verslag van de commissaris
  • Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020.
  • Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
  • Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
  • Aanpassing huishoudelijk reglement
  • Statutaire benoemingen - raad van bestuur

Varia en mededelingen.

Juridische grond
  • 22 december 2017 en wijzigingen: Decreet Lokaal Bestuur.
  • Statuten TMVS dv.
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten: 

  • Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
  • Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
  • Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
  • Verslag van de commissaris
  • Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
  • Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
  • Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
  • Aanpassing huishoudelijk reglement
  • Statutaire benoemingen - raad van bestuur

Varia en mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit zal per elektronische post, 20210615AVTMVS@farys.be, gestuurd worden.

10.

2021_GR_00034 - Gemeentelijke Administratieve Sancties - Afrekening 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00034 - Gemeentelijke Administratieve Sancties - Afrekening 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_GR_00034 - Gemeentelijke Administratieve Sancties - Afrekening 2020 - Goedkeuring

2021_GR_00034 - Gemeentelijke Administratieve Sancties - Afrekening 2020 - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Het resultaat, zijnde het saldo van de gerealiseerde inkomsten en de aangerekende kosten van de GAS-dienst, wordt verdeeld over de deelnemende gemeenten rekening houdend met hun bevolkingscijfer. Er is in 2020 gewerkt met een voorschotfactuur. Er is reeds een factuur gestuurd naar alle gemeenten voor 85% van de gebudgetteerde bijdrage 2020. De factuur van saldo 2020 zal samen met het voorschot van 2021 worden gefactureerd zoals berekend in de bijlage. Deze berekening van het voorschot 2021 is reeds gebaseerd op de toekomstige nieuwe verdeelsleutel op basis van het geschatte aantal dossiers.

Concreet betekent dit volgende verdeelsleutel op basis van de bevolkingsaantallen conform de overeenkomst Interlokale Vereniging Bureau GAS :

  • Geel: 15,69 %
  • Laakdal: 6,34 %
  • Meerhout: 4,06 %
  • Grobbendonk: 4,48 %
  • Herentals: 11,09%
  • Herenthout: 3,52 %
  • Olen: 4,90%
  • Vorselaar: 3,11%
  • Herselt: 5,79%
  • Hulshout: 4,10 %
  • Westerlo:9,88 %
  • Balen: 8,86 %
  • Dessel: 3,77 %
  • Mol: 14,41 %

In het startkrediet 2020 werd een tussenkomst van alle gemeenten voorzien van 120 546,46 euro.

Bij de afrekening was dit 76 197,37 euro.

                                                            

bijdrage start krediet 2020

afrekening     2020

Bijdrage Geel:

18908,60

11952,12

Bijdrage Grobbendonk:

5400,94

3413,93

Bijdrage Herentals :

13366,41

8448,90

Bijdrage Herenthout: 

4244,97

2683,25

Bijdrage Laakdal: 

7641,05

4829,90

Bijdrage Meerhout: 

4898,64

3096,43

Bijdrage Olen:

5901,31

3730,22

Bijdrage Vorselaar:

3748,94

2369,70

Bijdrage Balen

10686,19

6754,74

Bijdrage Dessel

4540,96

2870,34

Bijdrage Mol

17370,36

10979,80

Bijdrage Herselt

6985,45

4415,50

Bijdrage Hulshout

4943,47

3124,77

Bijdrage Westerlo

11909,16

7257,78


  • In 2020 is het aantal dossiers sterker gestegen dan verwacht bij de opmaak van het budget. In 2020 waren dit 1643 dossiers. De stijging is deels te verklaren doordat veel gemeenten meer inzetten op de aanpak van sluikstorten o.a. door de inzet van camera’s en doordat enkele gemeenten ook overtredingen in de blauwe zone laten bestraffen via GAS. 
  • De uiteindelijke bijdrage van elke gemeente is veel kleiner dan het gebudgetteerde bedrag.

Het initiële budget voorzag een bijdrage van de gemeente Vorselaar ten belope van X euro. De uiteindelijke afrekening bedraagt X euro;

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Statuten van de interlokale vereniging 'Bureau GAS', meer bepaald artikel 3: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De afrekening GAS voor het werkingsjaar 2020 goed te keuren.

11.

2021_GR_00035 - Verkaveling Plein - Kosteloze grondafstand - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
Luc Lauwereys, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00035 - Verkaveling Plein - Kosteloze grondafstand - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 15
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00035 - Verkaveling Plein - Kosteloze grondafstand - Goedkeuring

2021_GR_00035 - Verkaveling Plein - Kosteloze grondafstand - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De heer Dirk Landuyt  heeft een verkavelingsaanvraag ingediend voor het verkavelen van percelen gelegen te Vorselaar, Plein, ten kadaster gekend (afd. 1) sectie C 188 E. Op 4 januari 2021 werd een omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden afgeleverd. Op 10 maart 2021 werd een opmetingsplan opgemaakt van de goedgekeurde verkaveling. Een strook grond met een oppervlakte van 28,55m² (lot A opmetingsplan - sectie C nr. 188 E/deel) dient kosteloos aan de gemeente Vorselaar te worden afgestaan als voorwaarde opgenomen in de omgevingsvergunning voor het verkavelen.

De akte van gratis grondafstand zal worden verleden door het kantoor van geassocieerde notarissen Goossens, Verwerft en Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 2280 Grobbendonk. Het dossier met het oog op het verlijden van de akte van kosteloze grondafstand van twee stroken grond aan de gemeente omvat volgende stukken:

  • het ontwerp van akte voor gratis grondafstand 
  • de kadastrale leggers
  • een opmetings- en afbakeningsplan
  • de bodemattesten
  • de precad-gegevens van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie waarbij  de gereserveerde perceelsnummers van de nieuw gevormde percelen en het identificatienummer van het plan werden meegedeeld.
  • de hypotheekstaten
  • de risicokaarten van de waterbeheerder
  • de watertoetsen van de waterbeheerder
  • de vastgoedinformatie
  •  de afgeleverde omgevingsvergunning voor het verkavelen
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gratis te aanvaarden voor openbaar nut en voor inlijving in het openbaar domein, de grond gelegen binnen de ontworpen rooilijn, met een oppervlakte van 28,55m² (lot A opmetingsplan - sectie C nr. 188 E/deel), ter streke Plein, zoals aangeduid op het opmetingsplan dd. 10 maart 2021 van landmeter-expert Dirk Landuyt.

Artikel 2

Alle kosten, rechten en erelonen die uit deze akte voortvloeien zijn ten laste van de grondeigenaar(s)/verkavelaar(s).

Artikel 3

De burgemeester en de algemeen directeur van de gemeente te machtigen om namens en voor rekening van de gemeente, de akte van grondafstand en alle hierop betrekking hebbende stukken rechtsgeldig te ondertekenen en om de hypotheekbewaarder te ontslaan van de verplichting ambshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

12.

2021_GR_00036 - Aankoop gemeentelijke eigendommen - Woning Lepelstraat 16 - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2021_GR_00036 - Aankoop gemeentelijke eigendommen - Woning Lepelstraat 16 - Goedkeuring

2021_GR_00036 - Aankoop gemeentelijke eigendommen - Woning Lepelstraat 16 - Goedkeuring
13.

2021_GR_00037 - K-19-066 en K-19-074 - Samenwerkingsovereenkomst met Aquafin, Pidpa, gemeente Grobbendonk en Fluvius - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00037 - K-19-066 en K-19-074 - Samenwerkingsovereenkomst met Aquafin, Pidpa, gemeente Grobbendonk en Fluvius - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2021_GR_00037 - K-19-066 en K-19-074 - Samenwerkingsovereenkomst met Aquafin, Pidpa, gemeente Grobbendonk en Fluvius - Goedkeuring

2021_GR_00037 - K-19-066 en K-19-074 - Samenwerkingsovereenkomst met Aquafin, Pidpa, gemeente Grobbendonk en Fluvius - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Aquafin voert in het kader van het investeringsprogramma 2019 de werken uit voor een RWA-as in Lepelstraat en Dijkbaan. Daaraan gekoppeld wenst Pidpa de aanleg van een rioolwaterafvoerriolering en de optimale afkoppeling van het hemelwater van de aanwezige woningen te realiseren voor projecten K-19-074 (Lepelstraat-Dijkbaan-Hofeinde) en K-19-066 (Markt-Nieuwstraat). De gemeente Vorselaar wenst de uitvoering van de wegeniswerken voor haar rekening te nemen ter verbetering en verfraaiing van de wegenis over het hele projectgebied.  Voor het deel Hofeinde op grondgebied Grobbendonk nemen gemeente Grobbendonk en Fluvius deel in de samenwerkingsovereenkomst. 

Alle partijen zijn van oordeel dat zowel de uitvoering van de studieopdracht (addendum) als van de wegen- en rioleringswerken in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en te behandelen als een occasionele gezamenlijke opdracht. Pidpa stelt voor om in deze opdracht op te treden als aanbestedende overheid in de zin van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

Juridische grond
  • 17 juni 2016 en wijzigingen, Wet inzake de occasionele gezamenlijke opdracht, meer bepaald artikel 48.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De samenwerkingsovereenkomst, met bijhorend addendum, tussen de Aquafin, Pidpa, Fluvius, gemeente Vorselaar en gemeente Grobbendonk voor project 23.470 wordt goedgekeurd.

14.

2021_GR_00040 - ANPR-trajectcontrole - Protocol samenwerking Herentals - Vorselaar - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00040 - ANPR-trajectcontrole - Protocol samenwerking Herentals - Vorselaar - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Guy Peeters, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Paul Laeremans, Simon Dens, Mizel Gebruers, Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Jos Bouly, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Eva Somers, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Guy Peeters, Viki Matheussen, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2021_GR_00040 - ANPR-trajectcontrole - Protocol samenwerking Herentals - Vorselaar - Goedkeuring

2021_GR_00040 - ANPR-trajectcontrole - Protocol samenwerking Herentals - Vorselaar - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Cameratoezicht kan een nuttig hulpmiddel vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen en misdaden, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen. Daardoor is cameratoezicht een nuttig hulpmiddel voor gerichte en efficiënte politie-inzet.

Op verschillende plaatsen wordt ingezet op ANPR-camera's. Agentschap voor Wegen & Verkeer is bevoegd voor de installaties op de gewestweg (zoals de N153). Politie, gemeenten en AWV willen een trajectcontrole in beide richtingen instellen door met behulp van vaste automatische nummerplaat herkenningscamera's te installeren op het grondgebied Vorselaar - Herentals en dit op het traject N153 kmpt 3.5 en kmpt 4.9. De toegelaten overtredingen die via deze trajectcontrole kunnen worden vastgesteld zijn het overschrijden van de maximum toegelaten snelheid en dit overeenkomstig art. 5 en art. 11 van het KB van 1 december 1975. 

De opstellingsplaats werd vastgesteld in functie van het aantal verkeersongevallen die in hoofdzaak te wijten zijn aan het zich niet houden van de toegelaten maximum snelheid, de geldende snelheidsbeperkingen en de homogene snelheid binnen eenzelfde traject. 

In die zin werd er een protocol opgemaakt waarin de nodige afspraken rond de in te stellen snelheidsdrempel en het in werking treden van de toestellen werden vastgelegd, alsmede de werkafspraken tussen de diverse partners, de datum van ingebruikname en de instemming van de wegbeheerder. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • 16 maart 1968 en wijzigingen: Wegverkeerswet, in het bijzonder art. 62 lid 7.
  • 11 oktober 1997 en wijzigingen: KB betreffende de bijzondere modaliteiten van het overleg voor de bepaling van de plaatsing en de gebruiksomstandigheden van vaste automatisch werkende installaties in afwezigheid van een bevoegd persoon, bestemd om op de openbare weg toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten.
  • 18 december 2002 en wijzigingen: KB tot aanwijzing van de overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is.
  • 12 oktober 2010 en wijzigingen: KB betreffende de goedkeuring, de ijking en de installatie van de meettoestellen gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten. 
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorliggend protocol inzake het instellen van een trajectcontrole.

Artikel 2

Aan de burgemeester wordt machtiging verleend om over te gaan tot ondertekening van voorliggend protocol.

15.

2021_GR_00041 - Varia en mededelingen - Bespreking - Kennisname

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Guy Peeters, voorzitter; Lieven Janssens, burgemeester; Luc Lauwereys, raadslid; Paul Laeremans, raadslid; Simon Dens, raadslid; Mizel Gebruers, schepen; Kobe Vercauteren, schepen; Sara Van Rooy, raadslid; Jos Bouly, schepen; Eva Somers, raadslid; Benny Van Hooghten, raadslid; Bea Landuyt, raadslid; Priscilla Geluykens, schepen; Viki Matheussen, raadslid; Glenn Van de Vel, raadslid; Niels De Ceuster, raadslid; Carine Vercammen, raadslid; Elly Beirinckx, algemeen directeur
Afwezig
David  Aerts, relatiebeheerder Pidpa; Gert  Druyts, stafmedewerker duurzaam beleid - IOK
Verontschuldigd
Sofie Rombouts, raadslid; Nele Wuyts, raadslid
Secretaris
Elly Beirinckx, algemeen directeur
Voorzitter
Guy Peeters, voorzitter
15.

2021_GR_00041 - Varia en mededelingen - Bespreking - Kennisname

2021_GR_00041 - Varia en mededelingen - Bespreking - Kennisname

Motivering

Feiten en context

Mondelinge vragen kunnen uiterlijk tot maandag (8.00u) voor de zitting per email bezorgd worden aan algemeendirecteur@vorselaar.be, gemeenteraadsvoorzitter@vorselaar.be en burgemeester@vorselaar.be.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende variapunten werden behandeld:

  • verkeerssituatie in ‘kleine’ Guldenpad
  • (opnieuw) plaatsen van paaltje in Molenstraat ter hoogte van de bocht naar Kempenlaan (afscheiden van voetgangersruimte en rijweg voor auto’s)

volgende mededeling werd toegelicht:

  • Vanaf 1 mei start Toeren om te loeren en kan iedereen per fiets (of op een andere manier) passeren langs de amateurkunstwerken en erfgoedgebouwen die in de kijker staan in Vorselaar, Grobbendonk en Bouwel.