De ontwerpnotulen van de vorige zitting werden opgemaakt. Er worden geen opmerkingen gemaakt.
De notulen van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de verhindering, en de vraag om vervangen te worden, van Sofie Rombouts als gemeenteraadslid.
De geloofsbrieven van Chris Van Opstal worden goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging in handen van de voorzitter van Chris Van Opstal.
Bijgevolg wordt Chris Van Opstal aangesteld tot gemeenteraadslid-titularis. Zij zal het mandaat van Sofie Rombouts waarnemen tot zolang de toestand van verhindering duurt.
In 2021 werden gemeente en OCMW Vorselaar onderworpen aan een thema-audit "financiële processen m.b.t. aankopen". Deze audit werd uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
Tijdens de audit werden geen onregelmatigheden vastgesteld binnen de werking van het lokaal bestuur m.b.t. de financiële processen bij aankopen. Naar aanleiding van de audit werden een aantal aanbevelingen gedaan door Audit Vlaanderen. Deze aanbevelingen en de door ons voorgestelde acties staan vermeld op pagina's 28-30 in het rapport (bijlage).
In het rapport is eveneens een beoordeling terug te vinden van de realisatiegraad van de openstaande aanbevelingen uit de vorige thema-audit "budgetbeheer". Deze aanbevelingen en de status ervan staan tevens ermeld op pagina's 28-30 in het rapport (bijlage).
De gemeenteraad neemt kennis van het auditrapport voor de thema-audit "financiële processen m.b.t. aankopen".
Voor het kalenderjaar 2021 wordt vanuit de federale overheid wederom een subsidie, ten bedrage van 53.600€, ter beschikking gesteld.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de bedoelde partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Welzijnszorg Kempen heeft een intensief extern begeleidingstraject doorlopen om te komen tot een oplossing voor de dienstverlening informatieveiligheid naar de lokale besturen. Aan de basis van dit traject lag onder andere de BTW-regelgeving waar de dienstverlening aan moet beantwoorden, het advies van de organisatie-brede audit van Audit Vlaanderen in 2020 en de impact van de integratie van de gemeentes en OCMW’s op vlak van facturatie voor Welzijnszorg Kempen.
Het resultaat van het traject is het voorstel tot de oprichting van een zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid. Dit voorstel werd door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd. Het doel van deze zelfstandige groepering is om de huidige werking te waarborgen met vrijstelling van BTW.
De zelfstandige groepering is een specifieke figuur binnen de btw-regelgeving die toestaat uitgaven en middelen te groeperen en vervolgens vrij van btw te verdelen. Hierbij worden de afspraken met betrekking tot de samenwerking, de inzet van het gemeenschappelijk personeel, de besluitvorming en de kostendeling in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd. Het betreft een samenwerking met een duurzaam karakter.
De samenwerkingsovereenkomst werd op 22 september 2021 door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd en wordt voorgelegd aan de participerende besturen. De samenwerkingsovereenkomst werd mee bezorgd.
De werking van de dienst en de bestaande dienstverlening aan de lokale besturen, IOK Afvalbeheer en Welzijnszorg Kempen wordt op basis van deze samenwerkingsovereenkomst verder gezet.
De omschakeling naar een zelfstandige groepering heeft geen impact op het reeds voorziene budget. De principes van kostendeling die reeds vroeger werden overeengekomen blijven in deze werkwijze behouden.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de betreffende zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG goed (bijlage).
De gemeenteraad vaardigt mevrouw Priscilla Geluykens af naar de stuurgroep van de zelfstandige groepering.
Neemt kennis van de verslagen in bijlage.
Door de raad van bestuur van IOK werd op 17 september 2021 de agenda voor de buitengewone algemene vergadering op 17 december 2021 vastgelegd als volgt:
1. Statutenwijziging
1.1 Artikelsgewijze goedkeuring bij de voorgestelde statutenwijziging IOK
Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB).
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.
Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel
Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers.
Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening.
Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.
Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.
Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling.
Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.
Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.
Wijziging artikel 16 – Uittreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.
Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering
Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.
Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.
Wijziging artikel 47 – Winstbesteding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.
Wijziging artikel 48 – Verlies
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.
2. Activiteitenplan 2022
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.
3. Begroting 2022
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan.
4. Varia
De gemeenteraad hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten van de opdrachthoudende vereniging IOK.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten:
1. Statutenwijziging
1.1 Artikelsgewijze goedkeuring bij de voorgestelde statutenwijziging IOK Afvalbeheer
Wijziging artikel 2 – Rechtsvorm
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB).
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales, winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.
Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.
Op die manier kan IOK Afvalbeheer ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.
Zoals opgenomen in de agenda van de Algemene Vergadering van IOK Afvalbeheer wordt de toetreding van BGTS Baarle tot IOK Afvalbeheer op 17 december 2021 voorgesteld.
Wijziging artikel 8 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.
Wijziging artikel 15 – Aanvraag tot toetreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.
Wijziging artikel 17 – Uittreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.
Wijziging artikel 28 – Organisatie vergadering
Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.
Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.
Wijziging artikel 48 – Winstbesteding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.
Wijziging artikel 49 – Verlies
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.
1.2 Toetreding BGTS Baarle – wijziging aandelenregister
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van 8 juli 2021 met bijlagen van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle (BGTS Baarle in oprichting) met het verzoek om toetreding tot en beheersoverdracht cfr. artikel 7 van de statuten aan IOK Afvalbeheer.
Met verwijzing naar de inhoud van deze documenten en de hierin vervatte modaliteiten en afspraken, wordt aan de algemene vergadering van 17 december voorgesteld om de toetreding tot IOK Afvalbeheer en de hiermee gepaard gaande beheersoverdracht te aanvaarden.
De raad van bestuur stelt voor aan de BGTS Baarle 10 B aandelen met een nominale waarde van elk 25 euro toe te kennen. Ook het aandelenregister van IOK Afvalbeheer wordt gewijzigd zodat naast de gemeenten met A-aandelen, één deelnemer met B-aandelen wordt ingeschreven (zie bijlage).
Het aandelenregister als bijlage 1 van artikel 11 van de statuten van IOK Afvalbeheer wordt op die manier aangepast aangepast.
2. Activiteitenplan 2022
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.
3. Begroting 2022
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan.
4. Varia
De gemeenteraad hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De volmachtdrager wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 14 december 2021 om 19.30 uur in Aldhem, Jagersdreef 1 te 2280 Grobbendonk plaats heeft;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 19 oktober 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoorÂdiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende dat de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 14 december 2021 volgende agendapunten bevat:
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 14 december 2021:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
De gemeente werd per mail op 1 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka die op 14 december 2021 die plaatsheeft in Aldhem, Jagersdreef 1 te 2280 Grobbendonk.
Samen met de oproepingsmail werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 14 december 2021:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De oproepingsbrief van 1 oktober 2021 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 14 december 2021 bevat volgende agendapunten en bijhorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
Er wordt goedkeuring gegeven aan de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv gepland op14 december 2021.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be, gestuurd worden.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 17 december 2021 om 11.30 uur organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 22 oktober 2021 met agenda en bijlagen:
Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag.
Goedkeuring te verlenen aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Goedkeuring te verlenen aan de ‘Code van goed bestuur’.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021.
Deze uitnodiging voor de algemene vergadering van PONTES op donderdag 16 december 2021 geschiedt onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus en de mogelijke gevolgen daarvan voor deze algemene vergadering. We volgen de informatie en richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur nauwgezet op en zullen u verder informeren. Indien beslist wordt om de algemene vergadering alsnog digitaal te organiseren, dan ontvangt uw bestuur en uw afgevaardigde tijdig een link doorgestuurd om op afstand deel te nemen aan de vergadering.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 16 december 2021 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 16 december 2021 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Sofie Rombouts werd voor de ganse legislatuur aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van PONTES. Nele Wuyts werd voor de ganse legislatuur aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de buitengewone algemene vergadering van PONTES.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan PONTES.
Het beheerscomité van de scholengemeenschap stelde de jaarrekening 2020-2021 vast. De financieel directeur van Olen controleerde deze rekening. De rekening wordt nu, zoals het decreet voorschrijft, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van Olen, Lille en Vorselaar.
Tijdens het huidige lopende schooljaar 2021-2022 zal er geen bijdrage gevraagd worden aan Lille, Olen en Vorselaar.
De rekening van het schooljaar 2020-2021 van de scholengemeenschap LOV wordt goedgekeurd met de hiernavolgende cijfers:
ONTVANGSTEN | UITGAVEN | |||
Overdracht 2019-2020 | 4.816,57 euro | Informatica | 561,15 euro | |
Bijdrage Vorselaar | 567,50 euro | Opleidingen | 96,80 euro | |
Bijdrage Lille | 1.462,50 euro | Representatiekost overleg | 526,15 euro | |
Bijdrage Olen | 1.542,50 euro | Bankkosten | 33,00 euro | |
Intrest rekening | 3,31 euro |
Kilometervergoeding |
440,92 euro | |
Roerende voorheffing | 0,50 euro | |||
Totaal ontvangsten | 8.392,38 euro | Totaal uitgaven | 2772,34 euro | |
Batig saldo | 6.733,86 euro |
Dat verloopt echter niet meer zoals vroeger via de opname van een geraamde gemeentelijke bijdrage in het meerjarenplan, maar door een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW bij de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatsverwerking die erin is opgenomen. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen in onderlinge consensus het bedrag van de tussenkomst. De regelgeving bevat geen definitie van het begrip ‘financiële verplichtingen’ en legt geen berekeningswijze of model daarin op.
Transfers tussen gemeente en OCMW staan op zich niet rechtstreeks in relatie tot de bovenvermelde gemeentelijke verplichting en behoren tot het thesauriebeheer. Om te vermijden dat de raden elk jaar opnieuw het bedrag van de tussenkomst moeten bepalen, kunnen ze ook een “principe” van tussenkomst (bijvoorbeeld: het budgettair resultaat van het boekjaar, het verschil tussen opbrengsten en kosten,…) vaststellen.
Het bedrag van de tussenkomt bepalen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in schema T5, deel mutatiestaat van het nettoactief, rubriek B van de jaarrekening. De boekingen gebeuren in het kader van de resultaatsverwerking. Dat betekent dat de lokale besturen de tussenkomst voor boekjaar N boeken in de jaarrekening over het boekjaar N. De gemeente boekt de tussenkomst op de AR 6941 (tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente) en het OCMW op de AR 7941 (tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente). De tegenrekening bij die boekingen is telkens de interne rekening-courant (IRC).
Beslist om de tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW vast te stellen op 800.000 euro per dienstjaar en dit voor alle jaren van het huidige meerjarenplan.
Een reglement ambulante handel bepaalt de standplaats, de uren, de oppervlakte,... van mogelijke ambulante handel en legt waar nodig beperkingen op (bv. in het weekend).
Met dit reglement kan ook een vaste standplaats in de gemeente worden vastgelegd voor ambulante handel op openbaar domein. Deze standplaats bevindt zich momenteel achter de kerk, aan het begin van de Dreef. Deze standplaats heeft verschillende nadelen: minder parkeergelegenheid, fout parkeergedrag, soms onveilige verkeerssituaties, weinig zichtbaarheid, belasting voor de bodem en de bomen. De gemeente wil de hoofdlocatie wijzigen.
De wijziging van het retributie- en gebruiksreglement 'ambulante handel' wordt goedgekeurd.