Terug
Gepubliceerd op 29/05/2019

2019_GR_00065 - Politieverordening - Voorwaarden voor clubhuizen en samenscholing van motorclubs - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 28/05/2019 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Laeremans, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Sofie Rombouts, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Linda Van Oeckel, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx

Afwezig

Kobe Vercauteren, Sara Van Rooy, Guy Peeters

Secretaris

Elly Beirinckx

Voorzitter

Paul Laeremans

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00065 - Politieverordening - Voorwaarden voor clubhuizen en samenscholing van motorclubs - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Paul Laeremans, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Simon Dens, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Sofie Rombouts, Eva Somers, Benny Van Hooghten, Bea Landuyt, Linda Van Oeckel, Priscilla Geluykens, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Glenn Van de Vel, Niels De Ceuster, Carine Vercammen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 17
Jos Bouly, Linda Van Oeckel, Bea Landuyt, Priscilla Geluykens, Paul Laeremans, Viki Matheussen, Nele Wuyts, Benny Van Hooghten, Niels De Ceuster, Eva Somers, Sofie Rombouts, Carine Vercammen, Simon Dens, Glenn Van de Vel, Lieven Janssens, Luc Lauwereys, Mizel Gebruers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00065 - Politieverordening - Voorwaarden voor clubhuizen en samenscholing van motorclubs - Goedkeuring 2019_GR_00065 - Politieverordening - Voorwaarden voor clubhuizen en samenscholing van motorclubs - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De gemeente staat in voor de bewaking van de openbare rust, veiligheid, gezondheid  en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.

De gemeente is zich bewust van de noodzaak van een goed georganiseerd bestuur, hetgeen onder andere betekent dat de gemeente over de nodige reglementen en verordeningen beschikt, waarbij de naleving wordt gehandhaafd.

Het is nodig om de risico’s die de inplanting en de exploitatie van clubhuizen van motorclubs met zich kunnen meebrengen (o.a. het aan- en afrijden van lawaaierige voertuigen, ’s nachts en overdag, wildparkeren, geluidsoverlast, enz.) te controleren ter vrijwaring van de openbare rust en veiligheid.

Er heerst een historische rivaliteit tussen motorbendes en gelijkaardig georganiseerde, hiërarchische gestructureerde bendes, hun supportclubs, leden en sympathisanten. Ingevolge de bestuurlijke aanpak van criminele motorbendes in Nederland en Duitsland hebben tal van clubhuizen van motorbendes zich gevestigd in België of willen dit doen. De gemeenten binnen de provincie Limburg treden bestuurlijk op tegen de vestiging van motorbendes door het invoeren van reglementen op motorclubhuizen. Tal van motorbendes hebben zich gevestigd in de provincie Antwerpen en er sprake is van een verplaatsing van de motorbendes vanuit Nederland en Duitsland naar de provincie Antwerpen, maar ook van een verschuiving tussen de gemeenten onderling. Er hebben zich in de provincie Antwerpen al incidenten voorgedaan met motorbendes. 

Juridische grond

  • 24 juni 2013: wet betreffende de administratieve sancties;
  • 22 december 2017 en wijziging: decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de de politieverordening inzake voorwaarden voor clubhuizen en samenscholing van motorclubs als volgt:

Artikel 1 - Begrippenkader

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder volgende begrippen verstaan:

  1. Motorclub: een hiërarchisch gestructureerde groep van twee of meer personen gekenmerkt door een gemeenschappelijke ideologie of groepscultuur die naar de buitenwereld wordt veruitwendigd door het gebruik van gemeenschappelijke kenmerken, zoals symbolen, clubemblemen, colors, tatoeages, materialen, voertuigen, kledij, foto’s en ongeacht het effectieve bezit of gebruik van een motor;
  2. Clubhuis: een ruimte of locatie waar een bijeenkomst van een motorclub plaatsvindt.
  3. Exploitant: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon, al dan niet eigenaar, die een clubhuis, in feite of in rechte faciliteert of uitbaat.
  4. Organisator: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon, die een bijeenkomst van een motorclub in feite of in rechte organiseert.
  5. Deelnemer: de natuurlijke persoon die aanwezig is op een bijeenkomst van een motorclub.

Artikel 2 - Toepassingsgebied

Onverminderd andere toepasselijke regelgeving, moeten de exploitant, de organisator en de deelnemers voldoen aan de bepalingen van dit reglement. 

Artikel 3 - Voorwaarden

De organisatie of de exploitatie van een clubhuis of de deelname aan een bijeenkomst van een motorclub is verboden, tenzij aan de hiernavolgende voorwaarden is voldaan.

§1. Met betrekking tot de inrichting

1° Het clubhuis voldoet aan de geldende regelgeving met betrekking tot stedenbouw, milieu en omgeving.
2° Het clubhuis voldoet aan de brandveiligheidsvereisten zoals nader omschreven in het politiereglement Brandweerzone Kempen inzake publiek toegankelijke gebouwen en evenementen of in een verslag van Brandweerzone Kempen of van een door de burgemeester aangestelde toezichter.

Deze voorwaarden worden gecontroleerd door de gemeente en de politie. De gemeente en politie kunnen hiervoor bijkomende inlichtingen inwinnen bij andere diensten. De politie stelt de burgemeester in kennis van de resultaten van deze controle.

§2. Voorwaarden ten aanzien van de persoon

Er wordt een politioneel en/of administratief onderzoek gevoerd naar vaststellingen en/of veroordelingen, al dan niet met uitstel, opschorting, eenvoudige schuldverklaring voor inbreuken op feiten zoals omschreven in:

  • het Strafwetboek, met uitzondering van de overtredingen in Titel X;
  • de Drugswet; 
  • de Wapenwet;
  • de Wet Private Militie;
  • de Vreemdelingenwet;
  • de fiscale en sociale wetgeving;
  • de camerawetgeving;
  • vestigingsvoorwaarden;
  • de wet op racisme of xenofobie ingegeven daden;
  • voorwaarden verbonden aan de exploitatie van een inrichting of clubhuis.

De hiernavolgende personen moeten aan een gunstig onderzoek voldoen:

  • de organisator;
  • de deelnemer;
  • de exploitant;
  • de organen en/of de vertegenwoordigers van de exploitant of de organisator;
  • andere personen die in welke hoedanigheid ook deelnemen aan een motorclub of de exploitatie van een clubhuis.

Als in dit onderzoek wordt vastgesteld dat er verschillende vaststellingen en/of veroordelingen zijn, kan het onderzoek als ongunstig worden beschouwd.

Deze voorwaarden worden gecontroleerd door de gemeente en de politie. Hiervoor kunnen bijkomende inlichtingen bij andere diensten worden ingewonnen.

Artikel 4 - Modaliteiten

§1. Voor elke bijeenkomst van een motorclub dient de organisator, bij gebreke hieraan de exploitant, een deelnemerslijst op te maken met vermelding van naam, voornaam, roepnaam of alias, geboortedatum, rijksregisternummer, woonplaats en kentekenplaat van het voertuig.

§2. Op eerste verzoek van de lokale politie of de gemeente dient de organisator, bij gebreke hieraan de exploitant, de volledige en actuele deelnemerslijsten van de bijeenkomsten van de motorclub gedurende de laatste zes maanden te overhandigen.

§3. Het clubhuis moet tijdens een bijeenkomst onmiddellijk zowel van binnen als van buiten zonder tussenkomst van een derde toegankelijk zijn met het oog op de toegang van controle- en hulpverleningsdiensten.

§4. Het is verboden om ramen van een  clubhuis tijdens de bijeenkomsten van de motorclub op enige wijze ondoorzichtig te maken (bijvoorbeeld: door er voorwerpen te plaatsen, de ramen met folie te bekleden, de gordijnen of de (rol)luiken te sluiten).

§5. Iedere aanwezige in het clubhuis dient ten allen tijde toegang te verlenen aan controle- en hulpverleningsdiensten.

§6. Het is verboden een bijeenkomst van een motorclub die niet voldoet aan de bepalingen van dit reglement te faciliteren.

Artikel 5 - Samenscholing

§1. Het is verboden om in openlucht en/of op de openbare ruimte, openbare vergaderingen en manifestaties in te richten, zonder schriftelijke en voorafgaande toestemming van de burgemeester. Onder manifestatie wordt begrepen het bij elkaar komen van een groep mensen om anderen hun standpunt of hun mening van politieke, religieuze, sociale, culturele of van welke aard ook, kenbaar te maken en te propageren.

De toestemming wordt minstens drie weken vooraf aangevraagd. Als de aard van de manifestatie niet toelaat om ze drie weken vooraf aan te vragen, moet de aanvraag toch zo snel mogelijk gebeuren en een motivatie bevatten waarom de toestemming niet eerder werd aangevraagd. 

De burgemeester kan altijd de verleende toestemming intrekken, als hij van oordeel is dat de openbare vergadering of de manifestatie een gevaar zou betekenen voor de openbare veiligheid, orde en rust.

§2. Zijn ook verboden: de organisatie van en/of de deelname aan samenscholingen die kunnen leiden tot ernstige overlast of die de openbare veiligheid, orde en rust ernstig kunnen verstoren.

§3. De organisatie van en deelname aan openbare vergaderingen, manifestaties en samenscholingen die geleid hebben tot openbare ordeverstoring (met inbegrip van overlast), worden bestraft met administratieve sancties zoals voorzien in art. 6.

Artikel 6 - Administratieve sancties

§1. Elke overtreding van dit politiereglement wordt bestraft met:

  • een administratieve geldboete tot maximaal 175,00 of 350,00 euro, naargelang het een minderjarige dan wel een meerderjarige overtreder betreft; en/of
  • een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de inrichting.

§2. Meer bepaald kan het college van burgemeester en schepenen het clubhuis tijdelijk of definitief sluiten:

  • indien de exploitatie van een inrichting aanleiding geeft tot openbare ordeverstoring met inbegrip van overlast, wat zal blijken uit een door de politie samengesteld dossier;
  • indien geen opgave werd gedaan van gegevens of opgave werd gedaan van onjuiste gegevens in de aanvraag of bij wijzigingen van de gegevens in de aanvraag waardoor de veiligheid in het gedrang kan komen;
  • in geval van verschillende en/of herhaalde vaststellingen waaruit blijkt dat niet meer voldaan is aan de voorwaarden vermeld in dit reglement.
  • In geval het onderzoek in art. 3.2 ongunstig is.

§3. De sancties opgelegd door het college worden door de politie betekend of met een aangetekende brief ter kennis gebracht aan de overtreder. Het niet naleven van een administratieve sanctie van het college wordt bovendien bestraft met één van de hierboven voorziene administratieve sancties.

§4. Het opleggen van administratieve sancties gebeurt volgens de bepalingen en op grond van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (BS 1 juli 2013).

Artikel 7 - Administratieve maatregelen

§1. Telkens wanneer de openbare orde (met inbegrip van overlast) in gevaar is, kan de burgemeester maatregelen nemen om dit gevaar of het risico erop, te doen ophouden. Indien deze maatregelen niet worden uitgevoerd, kan de burgemeester van ambtswege op kosten en risico van degene die in gebreke gebleven is, tot uitvoering laten overgaan.

§2. Het niet naleven van de maatregelen van de burgemeester wordt bovendien bestraft met de in art. 6 voorziene administratieve sancties.

Artikel 2

Dit reglement zal bij de eerstvolgende herziening van de globale politiecodex worden geïntegreerd in de politiecodex voor Vorselaar en Neteland. Dat gebeurt nog in 2019.