De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 21 december 2018 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van Iveka die op 20 maart 2019 om 18u00 plaatsheeft in hotel Aldhem, Jagersdreef 1 te 2280 Grobbendonk.
Een principenota werd op 19 december 2018 aan de gemeente overgemaakt.
Overeenkomstig artikel 18 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Iveka onmiddellijk na voornoemde Algemene Vergadering en dient deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen over te gaan.
De gemeente is ingedeeld bij een Regionaal Bestuurscomité (RBC). Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 6 kandidaat-bestuurders voor te dragen, het moet om dezelfde persoon gaan die voorgedragen wordt als kandidaat-lid voor het RBC. Het totaal aantal door de Algemene Vergadering te benoemen leden van de Raad van Bestuur is dus beperkt tot zes. Het moet om ‘onafhankelijke bestuurders’ gaan in de zin van artikel 1.1.1 §2 74° en er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering in buitengewone zitting van de opdrachthoudende vereniging d.d. 20 maart 2019 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen en benoemingen’.
Conform het besluit van 26 februari 2019 de heer Lieven Janssens (burgemeester@vorselaar.be, Lepelstraat 59 te Vorselaar) voor te dragen als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Zuid van de opdrachthoudende vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de Algemene Vergadering van 20 maart 2019 tot aan de eerste Algemene Vergadering in het jaar 2025.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering in buitengewone zitting van de opdrachthoudende vereniging op 20 maart 2019, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.