De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 20 maart 2018 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka die op 19 juni 2018 zal plaatshebben in De E 10 Hoeve, Kapelstraat 8 te 2960 Brecht.
Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in zitting van 13 maart 2018 werd aan de gemeente overgemaakt.
Bij een aangetekende nazending van 19 april 2019 werd nog extra documentatie gevoegd.
VERZOEK TOT VERSCHUIVEN EINDDATUM VAN 9 NOVEMBER 2019 NAAR 1 APRIL 2019
De statuten van alle Vlaamse distributienetbeheerders, waaronder Iveka (met uitzondering van PBE) vermelden de datum van 9 november 2019 als einddatum.
Artikel 603 van het Decreet over het lokaal bestuur voorziet de mogelijkheid voor de opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig het Energiedecreet werden aangewezen als distributienetbeheerder om in de loop van het jaar 2018 via hun algemene vergadering een verzoek te richten aan de Vlaamse regering om in te stemmen dat de einddatum van de statutaire duur verschoven (vervroegd) wordt naar 1 april 2019. De beslissing van de algemene vergadering dient verantwoord te worden in een omstandig verslag dat de noodzakelijkheid aantoont. De Vlaamse regering kan bij gemotiveerd besluit instemmen met het aan haar gerichte verzoek.
Vermits de bestuursorganen uiterlijk 31 maart 2019 vernieuwd worden ingevolge de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, bestaat het risico dat er op een korte tijdsspanne twee verschillende raden van bestuur dienen samengesteld te worden. Vandaar wordt voorgesteld om de aanstelling van de nieuwe bestuurders zo dicht mogelijk bij de inwerkingtreding van de verlengde distributienetbeheerder te plaatsen. Deze aanpassing ondersteunt niet alleen de uniformiteit en continuïteit van de bestuurlijke werking, maar draagt door een identieke behandeling in alle distributienetbeheerders bij tot de uniformiteit van de verlengde duurtijd.
VOORSTEL TOT VERLENGING VAN DE TIJDSDUUR VAN 1 APRIL 2019 TOT EN MET 29 MAART 2037
Naast hogervermeld verzoek tot verschuiving van de huidige einddatum wordt overeenkomstig artikel 603 van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 voorgesteld om de duurtijd van de opdrachthoudende vereniging met 18 jaar te verlengen vanaf 1 april 2019 tot en met 29 maart 2037. Deze nieuwe einddatum geldt voor alle opdrachthoudende verenigingen – distributienetbeheerders binnen de toekomstige Fluvius-groep en is gebaseerd op deze van PBE, vermits de verlenging van PBE reeds ingang vindt vanaf 29 maart 2019.
Overeenkomstig artikel 35 van het Decreet houdende de Intergemeentelijke Samenwerking (artikel 423 van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017) kan op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, de algemene vergadering tot de verlenging beslissen met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen.
De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aandienen.
Uiterlijk 90 dagen vόόr de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.
Het genoemde tijdstip van verlenging situeert zich op het moment van de vernieuwing van de gemeentelijke mandaten. Vermits het einde van de legislatuur praktisch bereikt is, heeft de raad van bestuur overeenkomstig artikel 70 van het Decreet houdende de Intergemeentelijke Samenwerking een evaluatierapport opgesteld over de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige zes jaar en eveneens een ondernemingsplan voor de volgende zes jaar. Deze documenten bevatten samen de motiveringselementen in functie van het onderzoek van het verlengingsvoorstel.
STATUTENWIJZIGINGEN
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen:
zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 19 jujni 2018 :
1. Goedkeuring van het voorstel tot het verzoek van verschuiven van de einddatum van Iveka, zijnde 9 november 2019, naar 1 april 2019 overeenkomstig artikel 603 van het decreet over lokaal bestuur.
2. Goedkeuring van het voorstel tot verlenging van de duurtijd van Iveka van 1 april 2019 tot 29 maart 2037 met o.m. goedkeuring van het evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige zes jaar en van het ondernemingsplan 2019-2024.
3. Statutenwijzigingen :
3.1. Kennisneming bijzondere verslagen van de raad van bestuur en van de commissaris met staat van activa en passiva per 31 december 2017 - in het kader van artikel 413 wetboek van vennootschappen - ter verantwoording van de wijziging van het doel
3.2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen.
4. Inkanteling van deel IKA - Vaststelling van de (niet-)vervulling van de opschortende voorwaarden.
5. Verlenen van machtiging om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 tot en met 3 bij authentieke akte vast te stellen.
6. Kennisneming van voorstel fusie door overneming van Infrax cvba door Eandis System Operator cvba met naamwijziging in 'Fluvius System Operator' - bevestiging van participatie van Iveka in de nieuwe werkmaatschappij Fluvius System Operator cvba overeenkomstig artikel 78 van het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking.
7. Kennisneming verslagen Iveka van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2017.
8. Goedkeuring van de jaarrekening Iveka afgesloten op 31 december 2017.
9. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris Iveka met betrekking tot het boekjaar 2017.
10. Statutaire benoemingen.
11. Benoeming van een commissaris.
12. Statutaire mededelingen.
(*) onder de opschortende voorwaarde van de inwerkingtreding van het artikel 603 van het decreet over het lokaal bestuur;
de vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Jos Bouly, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 2119 juni 2018, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige raadsbeslissing.
het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres intercommunales@eandis.be.