Terug

2018_GR_00054 - IVEKA - Agenda algemene vergadering 19 juni 2018 - Verschuiving einddatum (1 april 2019) - Verlenging (tot 29 maart 2037) - Statutenwijzigingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 04/06/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Eddy Steijnen, Lieven Janssens, Mizel Gebruers, Paul Laeremans, Filip Van den Broeck, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Ludo Adriaenssen, Tom Breugelmans, Jos Bouly, Jan Dhanis, Bart Geukens, Luc Lauwereys, Mia Mesens, Leslie Olieslagers, Guy Peeters, Sofie Rombouts, Eva Somers, Davy Van Hemelen, Elly Beirinckx

Secretaris

Elly Beirinckx

Voorzitter

Eddy Steijnen

Stemming op het agendapunt

2018_GR_00054 - IVEKA - Agenda algemene vergadering 19 juni 2018 - Verschuiving einddatum (1 april 2019) - Verlenging (tot 29 maart 2037) - Statutenwijzigingen - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Eddy Steijnen, Lieven Janssens, Mizel Gebruers, Paul Laeremans, Filip Van den Broeck, Sara Van Rooy, Kobe Vercauteren, Ludo Adriaenssen, Tom Breugelmans, Jos Bouly, Jan Dhanis, Bart Geukens, Luc Lauwereys, Mia Mesens, Leslie Olieslagers, Guy Peeters, Sofie Rombouts, Eva Somers, Davy Van Hemelen, Elly Beirinckx
Stemmen voor 19
Leslie Olieslagers, Guy Peeters, Eva Somers, Sofie Rombouts, Ludo Adriaenssen, Bart Geukens, Mia Mesens, Davy Van Hemelen, Lieven Janssens, Sara Van Rooy, Luc Lauwereys, Tom Breugelmans, Kobe Vercauteren, Paul Laeremans, Filip Van den Broeck, Mizel Gebruers, Jos Bouly, Jan Dhanis, Eddy Steijnen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2018_GR_00054 - IVEKA - Agenda algemene vergadering 19 juni 2018 - Verschuiving einddatum (1 april 2019) - Verlenging (tot 29 maart 2037) - Statutenwijzigingen - Goedkeuring 2018_GR_00054 - IVEKA - Agenda algemene vergadering 19 juni 2018 - Verschuiving einddatum (1 april 2019) - Verlenging (tot 29 maart 2037) - Statutenwijzigingen - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer gas deel aan de opdracht­houdende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energie­distributie in de Kempen en het Antwerpse.

De gemeente werd per aangetekend schrijven van 20 maart 2018 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Iveka die op 19 juni 2018 zal plaatshebben in De E 10 Hoeve, Kapelstraat 8 te 2960 Brecht.

Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in zitting van 13 maart 2018 werd aan de gemeente over­gemaakt.

Bij een aangetekende nazending van 19 april 2019 werd nog extra documentatie gevoegd.

VERZOEK TOT VERSCHUIVEN EINDDATUM VAN 9 NOVEMBER 2019 NAAR 1 APRIL 2019

De statuten van alle Vlaamse distributienetbeheerders, waaronder Iveka (met uitzondering van PBE) vermelden de datum van 9 november 2019 als einddatum. 

Artikel 603 van het Decreet over het lokaal bestuur voorziet de mogelijkheid voor de opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig het Energiedecreet werden aangewezen als distributienetbeheerder om in de loop van het jaar 2018 via hun algemene vergadering een verzoek te richten aan de Vlaamse regering om in te stemmen dat de einddatum van de statutaire duur verschoven (vervroegd) wordt naar 1 april 2019. De beslissing van de algemene vergadering dient verantwoord te worden in een omstandig verslag dat de noodzakelijkheid aantoont. De Vlaamse regering kan bij gemotiveerd besluit instemmen met het aan haar gerichte verzoek.

Vermits de bestuursorganen uiterlijk 31 maart 2019 vernieuwd worden ingevolge de gemeente­raadsverkiezingen van 14 oktober 2018, bestaat het risico dat er op een korte tijdsspanne twee verschillende raden van bestuur dienen samengesteld te worden.  Vandaar wordt voorgesteld om de aanstelling van de nieuwe bestuurders zo dicht mogelijk bij de inwerking­treding van de verlengde distributienetbeheerder te plaatsen. Deze aanpassing ondersteunt niet alleen de uniformiteit en continuïteit van de bestuurlijke werking, maar draagt door een identieke behandeling in alle distributie­netbeheerders bij tot de uniformiteit van de verlengde duurtijd.

VOORSTEL TOT VERLENGING VAN DE TIJDSDUUR VAN 1 APRIL 2019 TOT EN MET 29 MAART 2037

Naast hogervermeld verzoek tot verschuiving van de huidige einddatum wordt overeenkomstig artikel 603 van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 voorgesteld om de duurtijd van de opdrachthoudende vereniging met 18 jaar te verlengen vanaf 1 april 2019 tot en met 29 maart 2037. Deze nieuwe einddatum geldt voor alle opdrachthoudende verenigingen – distributienet­beheerders binnen de toekomstige Fluvius-groep en is gebaseerd op deze van PBE, vermits de verlenging van PBE reeds ingang vindt vanaf 29 maart 2019.

Overeenkomstig artikel 35 van het Decreet houdende de Intergemeentelijke Samenwerking (artikel 423 van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017) kan op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, de algemene vergadering tot de verlenging beslissen met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen.

De gemeenteraads­beslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aandienen.

Uiterlijk 90 dagen vόόr de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.

De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.  Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering.  Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.

Het genoemde tijdstip van verlenging situeert zich op het moment van de vernieuwing van de gemeentelijke mandaten. Vermits het einde van de legislatuur praktisch bereikt is, heeft de raad van bestuur overeenkomstig artikel 70 van het Decreet houdende de Intergemeentelijke Samenwerking een evaluatierapport opgesteld over de werking van de opdrachthoudende vere­­niging tijdens de vorige zes jaar en eveneens een ondernemingsplan voor de volgende zes jaar. Deze documenten bevatten samen de motiveringselementen in functie van het onderzoek van het verlengings­voorstel.

STATUTENWIJZIGINGEN

De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen:

  • aanpassingen n.a.v. de fusie van de werkmaatschappijen Eandis System Operator cvba en Infrax cvba en in het kader van de ‘multi utility’ activiteiten met inwerkingtreding op 1 juli 2018:
    • naamwijziging van Eandis System Operator cvba in Fluvius System Operator;
    • doelwijziging met toevoeging van de activiteiten riolering en (kabel)netwerken;
    • introductie van aandelen Ar en Ak m.b.t. de activiteiten riolering en (kabel)netwerken; 
    • regeling inzake toewijzing van kosten en opbrengsten vόόr en na 1 juli 2018 over de verschillende distributienetbeheerders en andere betrokken entiteiten;
    • winstverdeling m.b.t. de activiteiten riolering en (kabel)netwerken;
    • vastleggen van verdeelsleutel voor de GIS-activiteit;
    • actualisering van de exploitatie-overeenkomst (bijlage 3);
  • aanpassingen ingevolge het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 met principiële inwerkingtreding op 1 januari 2019:
    • aantal leden van de raad van bestuur;
    • genderbepaling;
    • mogelijkheid van meervoudige voordracht m.b.t. kandidaat-bestuurders;
    • inlassing opstelling code goed bestuur;
    • mogelijkheid voor samengevoegde gemeenten om eenzelfde activiteit van gemeen­telijk belang toe te vertrouwen aan één opdrachthoudende vereniging;

Juridische grond

  • 15 juli 2005 en latere wijzigingen: gemeentedecreet:
  • 6 juli 2001 en latere wijzigingen: decreet intergemeentelijke samenwerking
    • meer bepaald artikel 39 bepaalt dat uiterlijk negentig kalenderdagen voor de buitengewone algemene vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen terzake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger(s) op de algemene vergadering en dat zij bij het verslag gevoegd worden; 
    • meer bepaald artikel 44 bepaalt dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering en onder meer op expliciete wijze aan de voorgestelde statutenwijzigingen. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegen­woordiger vast te stellen.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering  van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 19 jujni 2018 :

1. Goedkeuring van het voorstel tot het verzoek van verschuiven van de einddatum van Iveka, zijnde 9 november 2019, naar 1 april 2019 overeenkomstig artikel 603 van het decreet over lokaal bestuur.

2. Goedkeuring van het voorstel tot verlenging van de duurtijd van Iveka van 1 april 2019 tot 29 maart 2037 met o.m. goedkeuring van het evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige zes jaar en van het ondernemingsplan 2019-2024.

3. Statutenwijzigingen :
3.1. Kennisneming bijzondere verslagen van de raad van bestuur en van de commissaris met staat van activa en passiva per 31 december 2017 - in het kader van artikel 413 wetboek van vennootschappen - ter verantwoording van de wijziging van het doel
3.2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen.

4. Inkanteling van deel IKA - Vaststelling van de (niet-)vervulling van de opschortende voorwaarden.

5. Verlenen van machtiging om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 tot en met 3 bij authentieke akte vast te stellen.

6. Kennisneming van voorstel fusie door overneming van Infrax cvba door Eandis System Operator cvba met naamwijziging in 'Fluvius System Operator' - bevestiging van participatie van Iveka in de nieuwe werkmaatschappij Fluvius System Operator cvba overeenkomstig artikel 78 van het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking.

7. Kennisneming verslagen Iveka van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2017.

8. Goedkeuring van de jaarrekening Iveka afgesloten op 31 december 2017.

9. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris Iveka met betrekking tot het boekjaar 2017.

10. Statutaire benoemingen.

11. Benoeming van een commissaris.

12. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

  • een verzoek te formuleren en te ondersteunen tot verschuiving van de huidige statutaire einddatum van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 9 november 2019 naar 1 april 2019 (*);
  • een verzoek te formuleren en goed te keuren tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 1 april 2019 tot en met 29 maart 2037 en haar deelneming in de opdrachthoudende vereniging Iveka te verlengen voor deze duurtijd na onderzoek van onder meer de documenten die bij de oproeping inzake agendapunt 2 zijn gevoegd (*);
  • zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van de opdracht­houdende vereniging Iveka;

(*) onder de opschortende voorwaarde van de inwerkingtreding van het artikel 603 van het decreet over het lokaal bestuur;

Artikel 3

de vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Jos Bouly, die zal deelnemen aan de algemene vergade­ring van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 2119 juni 2018, op te dragen zijn stem­gedrag af te stemmen op de beslissingen ge­no­men in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige raads­beslissing.

Artikel 4

het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secre­tariaat, (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres intercommunales@eandis.be.